۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
«مناطق نفت خیز» در صدر بدهکاران | بدهی وزارت برق عراق ۵ میلیون دلار، ایران ایر ۲۰۰ میلیارد تومان شد
گزارش بازار از بدهکاران به شرکت پخش فرآورده های نفتی

«مناطق نفت خیز» در صدر بدهکاران | بدهی وزارت برق عراق ۵ میلیون دلار، ایران ایر ۲۰۰ میلیارد تومان شد

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان طلب دارد که از این مقدار بیش از ۱۳ همت آن مربوط به بدهی ارزی است. شرکت مناطق نفت خیز جنوب با بدهی ۱.۷ هزار میلیاردی در صدر است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: وزارت اقتصاد و دارایی صورت های مالی هزار شرکت دولتی را منتشر کرده است. بر اساس آنچه در گزارش های منتشر شده آمده شرکت پخش فرآورده های نفتی در سال ۱۴۰۱ سودی معادل ۲۲۷ هزار میلیارد( ۲۲۷۰۰۶۴ میلیون ریال) تومان کسب کرده است. اما نکته قابل توجه در صورت های مالی مربوط به این شرکت دولتی میزان طلبی است که از بخش های مختلف دارد.

«مناطق نفت خیز» در صدر بدهکاران | بدهی وزارت برق عراق 5 میلیون دلار، ایران ایر 200 میلیارد تومان شد

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان ( ۲۱۰۸۹۷۰۸۰ میلیون ریال) طلب دارد که از این مقدار بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان( ۱۳۷۵۳۶۶۳۳ میلیون ریال) معادل ۳۷۷ میلیون و ۲۰۴ هزار دلار آن مربوط به بدهی های ارزی است. نرخ تسعیر ارز در این صورت های مالی ۳۶ هزار و ۴۳۵ تومان در نظر گرفته شده است.

به عبارت دیگر می توان گفته که طلب این شرکت دولتی در مقایسه با طلب حدود ۱۸۴۰۰۷۹۲۴ میلیون ریالی در سال ۱۴۰۰ رشد حدود ۲.۶ هزار میلیاردی را تجربه کرده است.

حدود ۴۲ درصد درآمد پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۱ از محل فروش سوخت هوایی jp-۴ محقق نشده است. همین مساله باعث شده که شرکت های هواپیمایی با بدهی ۲۹۸ میلیاردی یکی از بدهکاران اصلی شرکت پخش فرآورده های نفتی باشند

بدهی ۲۹۸ میلیاردی شرکت های هوایی

آنگونه که در صورت های مالی منتشر شده در کدال آمده حدود ۴۲ درصد درآمد پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۱ از محل فروش سوخت هوایی jp-۴ محقق نشده است و در عین حال شرکت های هواپیمایی با بدهی ۲۹۸ میلیاردی یکی از بدهکاران اصلی شرکت پخش فرآورده های نفتی باشند.

شرکت ایران ایر تا پایان سال ۱۴۰۱ با بدهی حدود ۲۰۱ میلیارد تومان( ۲۰۱۰۴۷۸ میلیون ریال) بیشترین بدهی را در بین شرکت های هواپیمایی به شرکت پخش فرآورده های نفتی به نام خود زده است. بدهی شرکت هواپیمایی تابان ۴۹۷۸۶۹ میلیون ریال اعلام شده است. ایران ایرتور هم با بدهی ۱۷۳۲۹۲ میلیون ریالی در جایگاه سوم این بدهکاران قرار گرفته است. بدهی هواپیمایی زاگرس ۱۴۸۲۲۱ میلیون ریال و بدهی کیش ایر هم ۷۱۷۰۲ میلیون ریال و سوخت رسانی و خدمات فرودگاهی اوج ۸۶۸۸۴ میلیون ریال اعلام شده است.

«مناطق نفت خیز» در صدر بدهکاران | بدهی وزارت برق عراق 5 میلیون دلار، ایران ایر 200 میلیارد تومان شد
مشتریان بدهکار مواد نفتی

بدهی ۴۲ میلیاردی پتروشیمی اصفهان به شرکت پخش فرآورده های نفتی

البته تنها شرکت های هواپیمایی تنها بدهکاران شرکت پخش فرآورده های نفتی نبوده و لیست شرکت هایی همچون فلات قاره، مناطق نفت خیر، پتروشیمی اصفهان، نفت و گاز پارس، شرکت پایانه های نفتی و حتی امور بین الملل وزارت نفت هم در این فهرست دیده می شود. صورت های مالی منتشر شده نشان می دهد که شرکت فلات قاره تا پایان سال گذشته چیزی حدود ۱۴۲۷۴۲۷۷ میلیون ریال به شرکت پخش فرآورده های نفتی بدهکار بوده است.

شرکت مناطق نفت خیز جنوب در بین شرکت های نفتی بالاترین بدهی را به نام خود ثبت کرده است. این شرکت چیزی حدود ۱۷۱۰۳۰۲۳ میلیون ریال به این شرکت بدهی دارد. بدهی پتروشیمی اصفهان هم ۴۲۱۰۳۴ میلیون ریال اعلام شده است

شرکت مناطق نفت خیز جنوب در بین شرکت های نفتی بالاترین بدهی را به نام خود ثبت کرده است. این شرکت چیزی حدود ۱۷۱۰۳۰۲۳ میلیون ریال به این شرکت بدهی دارد. بدهی پتروشیمی اصفهان هم ۴۲۱۰۳۴ میلیون ریال اعلام شده است. بدهی شرکت نفت و گاز پارس هم ۱۹۳۳۸۵۳ میلیون ریال، شرکت پایانه های نفتی ۷۳۵۸۱۸ میلیون ریال و امور بین الملل وزارت نفت هم ۱۲۲۸۰۲۲ میلیون ریال اعلام شده است.

در بین فهرست بدهکاران به شرکت پخش فرآورده های نفتی اسامی کارخانجات سیمان و راه آهن دولتی ایران هم به چشم می خورد. تا پایان سال گذشته سیمانی ها چیزی حدود ۵۷۶۴۰۷۵ میلیون ریال و راه آهن ۲۸۸۸۴۶۹ میلیون ریال بدهی بابت سوخت های دریافتی داشته اند.

تا پایان سال گذشته وزارت الکتریسته عراق ۱۸۲۱۲۶۷ میلیون ریال معادل ۵ میلیون دلار به شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی بدهکار هستند. مقدار بدهی این وزارتخانه دولتی عراق نسبت به سال گذشته حدود ۷۲ میلیارد تومان رشد داشته است

اما از دیگر بدهکاران به این شرکت دولتی وزارت الکتریسته عراق است. صورت های مالی نشان می دهد که تا پایان سال گذشته این وزارتخانه عراقی چیزی حدود ۱۸۲ میلیارد و ۱۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان( ۱۸۲۱۲۶۷ میلیون ریال) معادل ۵ میلیون دلار به شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی بدهکار هستند. البته در توضیحات صورت های مالی منتشر شده آمده که این بدهی طی نامه ای که در ابتدای مرداد امسال در دست بررسی و تعیین تکلیف است. گفتنی است که بدهی وزارت الکتریسته عراق به شرکت پخش فرآورده های نفتی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۷۲ میلیارد تومان افزایش را نشان می دهد.

«مناطق نفت خیز» در صدر بدهکاران | بدهی وزارت برق عراق 5 میلیون دلار، ایران ایر 200 میلیارد تومان شد

از دیگر نکات قابل توجه در صورت های مالی شرکت پخش فرآورده های نفتی درآمد حاصل از فروش محصولاتی است که محقق نشده است. به عنوان مثال در حلال ها، مالج، وکیوم باتوم، گوگرد، نفتای سبک و سنگین ۱۰۰ درصد درآمد مصوب در بودجه سال گذشته محقق نشده است. گفته می شود که فروش مستقیم توسط شرکت های پالایش نفت دلیل اصلی کاهش فروش فرآورده های ویژه بوده است. بودجه حاصل از فروش بنزین در این صورت مالی ۳۷۲۴۰۹۵۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده بود که در ۳ درصدبیشتر از این رقم محقق شده است. به جز بنزین تنها در دو محصول نفت گاز و سوخت هوایی ATK درآمد حاصله محقق شده است. حتی در نفت کوره هم درآمدپیش بینی شده محقق نشده البته آنگونه که در این گزارش آمده کاهش فروش این سوخت ناشی از افزایش بیشتر گاز تحویلی به نیروگاه ها بوده است.

گفتنی است چندی پیش سید احسان خاندوزی، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت:گام دیگر برای نظارت ۸۵ میلیونی؛ همانطور که وعده کرده بودیم، همه شرکت های دولتی را شفاف می‌کنیم، امروز با افزایش ۳ برابری نسبت به سال اول دولت، صورت مالی ۱۰۰۰ شرکت دولتی یا عمومی (۲۸۷ مورد برای اولین بار) را با دستور رئیس‌جمهور منتشر کردیم.

از ۱۰۰۰ صورت مالی منتشر شده، ۲۸۹ مورد مربوط به شرکت های دولتی اصلی و مادرتخصصی یا فرعی، ۲۷۳ مورد مربوط به شرکت های زیرمجموعه بانک ها و بیمه ها، ۲۱ مورد مربوط به مناطق آزاد و شرکت های زیرمجموعه، ۳۸۰ مورد مربوط به شرکت های زیرمجموعه نهادها و موسسات عمومی غیردولتی، ۹ مورد مربوط به فدراسیون‌ها و ۲۸ شرکت تحت نظارت (حاکمیت) دولت است.

کد خبر: ۲۵۲٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha