۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
استقبال تجار خارجی از صندل جات ایران| نیروی کار متخصص؛ پاشنه آشیل صنعت کفش کشور
فعال صنعت کفش در گفتگو با بازار:

استقبال تجار خارجی از صندل جات ایران| نیروی کار متخصص؛ پاشنه آشیل صنعت کفش کشور

عبداللهی، تولید کننده دمپایی و صندل جات معتقد است: در این صنف به نحوی رشد داشته ایم که حتی در بازار ترکیه که خود صاحب این صنعت است توانسته ایم محصولات خود را عرضه کنیم و با استقبال بالا مواجه شویم.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت کفش کشور طی سال های اخیر با موانع و چالش های بسیاری همچون دیگر صنایع مواجه بوده است با این وجود یکی از اتفاقات خوبی که در این صنعت رخ داده، رشد تولید کنندگان صندل و دمپایی جات بوده است. به طوری که این محصولات تولیدی طی سال های اخیر علاوه بر بازارهای اطراف به کشورهای آفریقایی نیز راه یافته است.

«مهدی عبداللهی» یکی از فعالان صنف کفش که و در حال حاضردر حوزه تولید انواع صندل و دمپایی فعالیت دارد علیرغم مشکلات و چالش های موجود، چشم انداز خوبی را برای آینده این تولیدات در بازارهای داخلی و خارجی می داند. برای بررسی وضعیت تولید صندل و دمپایی کشور و آنچه در بازار این کالاها می گذرد بازار گفتگویی با این تولید کننده انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*اگرچه تولید صندل و دمپایی جات در کشور پویایی خاص خود را دارد اما به هر حال در فرایند تولید و بازار قائدتا با یکسری مشکلات مواجه هستید که این مسائل رقابت ها را سخت تر می سازد. با تمام این مسائل شرایط تولید کنندگان داخلی مانند خود را در بازارهای داخلی و خارجی چگونه ارزیابی می کنید؟

همانطور که می دانید کشور ترکیه تولید دمپایی و صندل را به صورت جدی در چند شهر توابع دارد که محصولات بسیار خوبی نیز تولید و عرضه می کنند. با این وجود دمپایی و صندل های تولیدی ما که در این دوره وارد بازار ترکیه شده فروش بسیار خوبی را به ثبت رساند و همین امر باعث استقبال بالای تجار بسیاری شده است.

تولید کننده دمپایی و صندل: در بازارهای صادراتی چندان خوب عمل نکرده ایم و نتوانستیم جایگاه واقعی خود را در کشورهای همسایه به دست بیاوریم؛ به این معنا که به دلیل عملکرد ضعیف ما در بازارهای صادراتی، دیگر کشورهای همسایه جای ما را در بازارهای پر پتانسیلی مانند عراق، افغانستان و پاکستان گرفتند

از سوی دیگر در این صنف تولید کنندگان چین بسیار پیشرفت کرده اند اما ما متاسفانه در بازارهای صادراتی چندان خوب عمل نکردیم و نتوانستیم جایگاه واقعی خود را در کشورهای همسایه به دست بیاوریم. به این معنا که به دلیل عملکرد ضعیف ما در بازارهای صادراتی، دیگر کشورهای همسایه جای ما را در بازارهای پر پتانسیلی مانند عراق، افغانستان و پاکستان گرفتند. در واقع ما در این بازارها چون نتوانستیم جنس به موقع صادر کنیم، کشورهای همسایه بازار را گرفتند و ما جایگاه خود را از دست دادیم. لذا باید تدابیری در این صنعت اندیشیده شود که صادرات را تسهیل کنند و بتوانیم به روز اجناس را به کشورهای هدف برساینم. بنده معتقدم با حمایت مسئولان مربوطه و همچنین تشکل های ذیربط می توانیم به جایگاه واقعی خود در این بازارها برسیم.

*تولید کنندگانی همچون شما که در صنف صندل و دمپایی جات فعالیت دارند اصولا در فرایند تولید و بازار با چه چالش هایی مواجه هستند؟

به طور کلی هر تولیدی که می خواهد شروع شود یکسری چالش پیش روی آن قرار می گیرد. در حال حاضر به صورت خاص ما با نبود نیروی کار متخصص دست و پنجه نرم می کنیم. در واقع نیروی متخصص متاسفانه در این صنعت بسیار کم است و همین امر باعث شده نیروی کار متخصص بسیار ارزشمند باشد. البته با توجه به کلاس های آموزشی که در این صنعت برگزار می شود تمایل داریم که بتوانیم نیروهای زبده ای تربیت کنیم و در بخش های مختلف بتوانیم از مهارت و دانش آنها بهره بگیریم. ما معتقدیم دانش و تجربه باید دست به دست هم بدهد تا بتوانیم فعالیت و رقابت کنیم و این صنعت را به جایگاه واقعی اش برسانیم.

*با توجه به اینکه بهره گیری از دانش و تکنولوژی روز یکی از الزامات برای رقابت در بازارهای جهانی است، به صورت ویژه صنف دمپایی و صندل کشور از نظر تجهیزات و تکنولوژی تا چه سطحی خود را رسانده است؟

در حوزه صندل و دمپایی غالبا همه دستگاه ها و ماشین آلات ما از کشور ترکیه و استرالیا وارد می شود. از سوی دیگر همانطور که می دانید هر سال دو نمایشگاه مرتبط با صنعت کفش در ترکیه و همچنین در ایتالیا برگزار می شود که فعالان بخش ماشین الات همه ساله در این نمایشگاه ها حضور دارند و بازار را رصد می کنند.

فعالان بخش ماشین آلات کفش سعی می کنند مرتب دستگاه ها و ماشین الات را به روز رسانی کنند در غیر اینصورت بازارهای صادراتی را از دست می دهیم لذا در شرایط خوبی از نظر تکنولوژی قرار داریم

در واقع سعی می کنند خود را با شرایط جدید وفق بدهند و به این ترتیب از بازار رقابت عقب نمانند. به خصوص اینکه مرتب باید دستگاه ها و ماشین الات به روز رسانی می شود در غیر اینصورت بازارهای صادراتی را از دست می دهیم لذا در شرایط خوبی از نظر تکنولوژی قرار داریم.

*با تمام این تفاسیر فکر می کنید طی سال های آینده این صنعت به کدام سمت پیش خواهد رفت؟

بنده شخصا همیشه نسبت به این صنعت خوشبین هستم هرچند گاهی انتقاد می شود که در این شرایط اقتصادی چندان نمی شود آینده خوبی برای این صنعت متصور شد اما ما به امید زنده هستیم. مساله مهم اینجا است که هر دو جفت کفشی که صادر شود به مثابه صادرات یک بشکه نفت است و بنده ایمان دارم که در این بخش حتی می توانیم با کشور صاحب صنعتی همچون ایتالیا رقابت کنیم. کما اینکه برخی از همکاران ما به ایتالیا و اسپانیا کفش صادر می کنند و محصولات خیلی خوبی دارند بنابراین معتقدم روز به روز صنعت ما رشد خواهد کرد.

کد خبر: ۲۵۲٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha