۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
رویکرد صنعت برق به بومی‌سازی ذخیره سازهای انرژی و توسعه برق تجدیدپذیر
مدیرعامل شرکت توانیر مطرح کرد

رویکرد صنعت برق به بومی‌سازی ذخیره سازهای انرژی و توسعه برق تجدیدپذیر

مدیرعامل شرکت توانیر از قابلیت بومی‌سازی ذخیره سازهای انرژی و رشد و ارتقاء قابلیت‌های این فن آوری در صنعت برق خبر داد که زمینه‌ساز عمومی شدن خودروهای برقی و رشد فزاینده نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

به گزارش بازار، همزمان با هفته پدافند غیرعامل، دوازدهمین رزمایش سراسری آماده به کاری مولدهای برق اضطراری در بیش از ۱۷ هزار مرکز حیاتی، حساس و مهم با حضور مدیرعامل توانیر و رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد.

در این رزمایش که با حضور آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر، سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور و معاونان و مدیران ارشد توانیر و وزارت نیرو در مرکز پایش صنعت برق برگزار شد، آماده به کاری مولدهای اضطراری در ۱۷ هزار و ۲۴۸ مرکز حیاتی، حساس و مهم کشور مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این رزمایش که با فرمان دکتر جلالی و با رمز یا زینب (س) از طریق ارتباط برخط با شرکتهای برق منطقه ای و توزیع برق سراسر کشور آغاز شد، آرش کردی ارزیابی این مراکز طی ۲ سال گذشته را محدود به بیش از ۱۲ هزار مرکز حساس عنوان کرد که امسال مراکز حیاتی، حساس و مهم تحت پوشش رزمایش قرار گرفت و آماده به کاری ۹۰۳۵ مولد با مجموع ۳۰۱۳ مگاوات ظرفیت منصوبه ارزیابی شد.

وی آماده به کاری مولدهای اضطراری صنعت برق در ۴۷۱ مرکز را ۹۱.۵ درصد و متوسط آماده به کاری مولدها در بیش از ۱۷ هزار مرکز را بیش از ۵۲ درصد عنوان کرد و آماده به کاری مولدها در مراکز حیاتی را بیش از ۹۰ درصد قابل اتکا دانست.

مدیرعامل توانیر با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت پدافند غیرعامل درکشور، پیوند الزامات صنعت برق با ضوابط و اهداف سازمان پدافند غیرعامل را پیوندی عمیق و درهم تنیده عنوان کرد که بخشی از آن به مولدهای اضطراری مربوط می شود.

وی تنوع بخشی به سبد تولید برق کشور را از تاکیدات پدافند غیرعامل برشمرد و اظهار داشت: تابستان امسال ۱۲هزار ۴۴۲ مگاوات معادل ۱۶.۹ درصد از نیاز مصرف پیک با برنامه‌های مدیریت مصرف مدیریت شد که حدود ۹۰۰ مگاوات آن با بهره‌گیری از مولدهای برق مراکز اداری به ثمر رسید و در مجموع صنعت برق ۱۴۰ برنامه عملیاتی را برای همه بخش‌های مصرف آسیب شناسی، اجرا و کنترل کرد.

کردی گفت: به رغم اینکه پیش بینی می‌شد امسال تابستان را به راحتی پشت سر بگذاریم اما با تغییرات ناگهانی دما و حاکم شدن گنبد حرارتی در خاورمیانه، بدبینانه‌ترین حالت پیش‌بینی شده و رشد ۶ درصدی مصرف برق اتفاق افتاد و رکورد روزهای اوج مصرف شبکه از ۱۷ روز در سال قبل به ۳۵ روز در سال جاری افزایش یافت. رشد مصرف انرژی نیز به رقم ۱۵۶۹ میلیون کیلوواتساعت در روز ۱۵ مرداد امسال رسید.

وی بخش عمده اقدامات مدیریت مصرف را مرتبط با اقدامات پدافند غیرعامل ذکر کرد که تحت پایش، کنترل و قضاوت شبکه قرار گرفت و از نتایج آن توقف رشد مصرف برق خانگی و کاهش آن طی دو سال متوالی است.

کردی افزود:در بخش صنایع و در هماهنگی با وزارت صمت و سندیکاها به گونه‌ای تدبیر شد که کمترین تبعات را برای تولیدات صنعتی کشور داشته باشد و در بخش کشاورزی کار استراتژیکی برای کشور رقم خورد و این قابلیت ایجاد شد که می توانیم به طور لحظه ای مصرف آب و برق را به تفکیک چاه‌های کشاورزی پایش و کنترل کنیم.

مدیرعامل توانیر افزایش سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به بالای ۱۵ هزار مگاوات را مستلزم بهره‌گیری از فن آوری روز دنیا تحت عنوان سیستمهای ذخیره‌ساز انرژی عنوان کرد که مطالعات اولیه آن به وسیله صنعت برق در تهران آغاز شده و با فراهم شدن شرایط، به عنوان یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به بهره‌گیری چین از ۴۰ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه ذخیره سازهای انرژی، استفاده از این سیستم بر پایه باتری‌های لیتیومی در کشور را یک اقدام پدافندی عنوان کرد که با تلاش کارشناسان و مدیریت راهبردی سازمان پدافند غیرعامل به ادبیات صنعت برق افزوده می شود.

کردی با تاکید بر رویکرد توانیر در این عرصه، از قابلیت بومی سازی ذخیره سازهای انرژی و رشد و ارتقاء قابلیتهای این فن آوری در صنعت برق خبر داد که زمینه‌ساز عمومی شدن خودروهای برقی و رشد فزاینده نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور خواهد بود.

در ادامه این مراسم رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور از تصویب و ابلاغ قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور در ۲۰ سالگی فعالیت این سازمان خبر داد که با تصویب این قانون، مصوبه‌های کارگروه دایمی پدافند غیرعامل از ضمانت اجرایی خوبی برخوردار شده است.

سردار جلالی به تدوین و ابلاغ دستورالعمل به کارگیری مولدهای اضطراری در زیرساختها با همکاری توانیر در سال گذشته اشاره کرد که از ظرفیت تبدیل شدن مولدهای اضطراری به یک شبکه ۱۰ هزار مگاواتی برق اضطراری برای کشور برخوردار است.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ تداوم کارکرد در زیرساخت‌های خدمات‌رسان مانند برق، تلاش دولت سیزدهم برای جلوگیری از خاموشی در تابستان و رضایت مردم را شاهدی بر اهمیت استمرار خدمات‌رسانی در زیرساخت‌ها ذکر کرد.

جلالی یکی از راه‌های جبرا ناترازی در صنعت برق را استفاده از برق هسته‌ای عنوان کرد و پیشنهاد داد در این خصوص مقدمات تفاهم نامه بین وزارت نیرو، سازمان انرژی اتمی و سازمان پدافند غیرعامل برای تدوین شیوه نامه سهولت بخشی استفاده از برق هسته‌ای فراهم شود.

وی همچنین استفاده از زغال سنگ را با رعایت الزامات زیست محیطی یکی از راه‌های حایز اهمیت برای تامین برق ارزان ذکر کرد و تنوع بخشی به منابع تولید برق در کنار مدیریت مصرف و مدیریت بحران در شرایط اضطرار را راهکاری جدی برای حل مشکل ناترازی تولید و مصرف برق دانست.

سردار جلالی اولین تجربه موفق کشور در رویکرد عملیات پیشگیرانه برای خنثی سازی تهدیدات سایبری دشمن را مربوط به صنعت برق دانست و خواستار تسری این الگو به سایر زیرساختهای خدمات رسان در کشور شد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین از تلاش این سازمان برای استفاده از هوش مصنوعی برای پیشگیری از تحقق حملات سایبری با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان محصولات سایبری داخلی خبر داد.

کد خبر: ۲۵۲٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha