۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
سود ۲۳ درصد تسهیلات بانکی با درآمد کشاورزان همخوانی ندارد
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران:

سود ۲۳ درصد تسهیلات بانکی با درآمد کشاورزان همخوانی ندارد

گرگان- ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گلستان گفت: در خرید تضمینی محصولات کشاورزی دولت سود کشاورز را ۱۵ درصد درنظر می گیرد اما کشاورز برای دریافت تسهیلات بانکی باید سود ۲۳ درصد پرداخت کند.

علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تسهیلات بانک کشاورزی برای کشاورزان مانند سایر بانک ها با سود ۲۳ درصد لحاظ می شود و این میزان سود جوابگو در بخش کشاورزی نیست.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: در گذشته برای خرید ادوات و تجهیزات بخش کشاورزی دولت سه درصد سود کمتر برای این بخش را لحاظ می کرد اما در حال حاضر نزدیک به یک سال و نیم است که اعتباری وجود ندارد .

وی ادامه داد: تسهیلات بانکی برای کشاورز با سود۲۳ درصد توجیه اقتصادی ندارد چرا که دولت زمانی که در خرید تضمینی محصول کشاورز را قیمت گذاری می کند برای کشاورز سود ۱۵ الی ۲۰ درصد لحاظ می شود.

مدیر عامل بنیاد ملی گندم کاران خاطرنشان کرد: متاسفانه برای توسعه کشاورزی منابع مالی وجود ندارد و دولت توان پرداخت تسهیلات برای این بخش را ندارد.

وی با بیان اینکه با شرایط اقتصادی بسیاری از کشاورزان به بانک بدهکار هستند، یادآور شد: در برنامه ششم توسعه این مساله وجود داشته که اگر به بخش کشاورزی آسیب از هر نوع سرما، تگرگ، طوفان و خشکسالی وارد شود دولت مکلف است از طریق سیستم بانکی سود و جرایم تاخیر را ببخشد و وام را به خواسته خود کشاورز از یک تا سه سال امهال کند.

ایمانی با بیان اینکه منابعی که برای این کار در سطح کشور تخصیص دادند بسیار محدود است، تصریح کرد: تنها سه هزار میلیارد تومان برای این کار منابع در نظر گرفته شده که سهم گلستان از این منابع تنها ۱۳ میلیارد تومان است در حالی که ما برای این کار نزدیک چهار هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم.

ایمانی با اشاره به اینکه این تسهیلات تنها برای بخشی از گمیشان و بخش های محروم که تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام دریافت کرده بودند اجرایی شد، گفت: با شرایط بد اقتصادی که بخش کشاورزی گلستان داشت موفق شدیم با رایزنی های استاندار برای باقی کشاورزان نیز شرایط را در نظر بگیریم که بین ۷ تا ۲۰ درصد وام خود را پرداخت کنند و باقی وام را تا یکسال آینده تمدید کنند.

کد خبر: ۲۵۲٬۲۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha