۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳
توزیع سوخت ماشین آلات کشاورزی عدالت محور نیست
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران:

توزیع سوخت ماشین آلات کشاورزی عدالت محور نیست

گرگان- ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: خوشبختانه برای تامین سوخت کشاورزی مشکلی وجود ندارد اما به دلیل عدالت محور نبودن توزیع سوخت برخی کشاورزان مازاد سو برخی نیز کمبود سوخت دارند.

علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سوخت بر مبنای سطح برآورد و برای کشاورزان تامین می شود اما در توزیع سوخت با مشکل مواجه هستیم؛ سوختی که برای کشاورز براساس سطح در نظر گرفتند بین همه دستگاه ها یکسان توزیع می شود درحالی که مصرف دستگاه در سطوح مختلف متفاوت است.

مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: این مسائله اشکال دارد چرا که اگر یک فرد تراکتور خریداری کرده با ۵ هکتار زمین و فردی دیگری تراکتور خریداری کرده با ۲۰ هکتار این دو به یک میزان سوخت دریافت می کنند.

ایمانی با بیان اینکه برای کشت پنج هکتار هزار لیتر سوخت داده می شود و به کسی هم که ۲۰ هکتار کشت می کند و یک تراکتور دارد همین میزان سوخت داده می شود، خاطرنشان کرد: برای همین است که در حوزه کشاورز برخی مازاد سوخت و برخی نیز کمبود سوخت دارند.

وی تصریح کرد: اینگونه کشاورز باید از طریق واسطه حق خود را به قیمت گزاف تری تهیه کند و برای رفع این مشکل باید مدیران شهرستان و مرکز خدمات که کشاورزان بزرگ و حرفه ای را می شناسند راهکار مناسب ارائه دهند.

دبیر خانه کشاورزی گلستان گفت: مشکلی در تامین سوخت وجود ندارد ولی نحوه توزیع غلط است و به کشاورزان باید بر اساس سطحی که کشت می کنند سوخت تحویل داده شود نه براساس ماشین آلاتی که دارند.

وی ادامه داد: در کشور قاچاق سوخت وجود ندارد اما به دلیل بی عدالتی در توزیع جابه جایی سوخت وجود دارد که اگر عدالت رعایت شود بستر فساد جمع خواهد شد.

ایمانی گفت: در شرایط فعلی بهترین راه برای اینکه مشکلات کاهش پیدا کند این است که براساس سطح کشت مشخص سوخت کشاورزان ماهانه در کارت سوخت شارژ شود.

وی تاکید کرد: کشاورزی که ۱۰۰ هکتار کشت و کار دارد قطعا نیازش نسبت به کسی که ۲۰ هکتار کشت دارد بیشتر است و دولت در توزیع سوخت باید این مسائل را در نظر بگیرد.

ایمانی خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی و حاکمیت باید در این خصوص تبینی داشته باشد و این معضل را حل کند و براساس برآورد نیاز به سوخت در سطح کشت کشاورزان توزیع سوخت انجام شود.

کد خبر: ۲۵۱٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اثیر اخسیکتی IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      3 0
      جناب ایمانی کسی که ۱۰۰ هکتار کشت دارد قطعا با یک تراکتور نمیتواند این سطح از زمین را کشت کند و چند تراکتور دارد. اگر اینجور نیست برای کل کشور ۵۰ تراکتور در نظر بگیرید دیکه اینهمه تراکتور در کشور لازم نیست. ساعت کارکرد را باید ملاک بگیرید نه هکتار. البته نه با این تراکتورهای ۴۰ سال قبل. که اندازه یه ۸ سیلندر سوخت مصرف دارن. شما هم دنیال عدالت در کشاورزی نگردید. قیمت گندم عادلانه هست? پرداخت پول گندم امسال عادلانه بود. میوه کشاورز و برنج شالی کاران میمونه روی دستشان عادلانه هست
    • کشاورزضرردیده ازدولت IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      1 0
      سلام اکثرتراکتورهاخوابیدن آقای ایمانی فقط ازفروش سوختشون چندمیلیون درمیارن ولی من که تراکتورندارم بایدمنت بکشم تاطرف باتراکتورسی چهل سال قبل بیاربرام زمین آماده کنه امسال این گندم سرمایه اولیه کشاورزروازبین بردبخاطرپایین بودن قیمت وپرداخت طولانی مدتش توکشاورزی ماعدالت ندیدیم به جزاینکه دست دولت ودلال توجیب کشاورزبینواست وروزبه روزضعیف وضعیف ترمیشه عدالت کجاست اگرهست این همه بی عدالتی درحق گندمکاربدبخت نمیشد
    • یاسر خیبری IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      2 0
      سلام آقای ایمان فر با حرف زدن شما مخالف هستیم کشاورزی که با 10هکتار تراکتور خریده این کشاورزکار 20تا30کشاورز دیگر را هم انجام میدهد این کشاورز باید سوختاز کجا تهیه کند این کشاورز برای خودش تنها تراکتور نخریده
    • جلایر IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      0 0
      آقایان محترم بالادستیا لطفا یه فکری برای تراکتورهای فاقدپلاک کنید .بنده کشاورزهستم وتراکتورم خارجی هست بخاطر نامه گمرکی پلاک نکردن .به خدا الا بدون گازوئیل ماندم چکارکنم .کسانی که تراکتور دارن ولی زمین ندارن سهمیه شان راآزاد میفروشن خیلی گران میدن .برام خیلی سخته ،لطفاکاری انجام دهید
    • یاسر خیبری IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      1 0
      سلام آقای ایمان فر کشاورزی که از 10هکتار زمین تراکتور گرفته کار 10تا20کشاورز دیگر را انجام می دهد باید سهمیه گازوئیل خود را از کجا تهیه کند و بعضی کشاورزان توان خریدن تراکتور را ندارند از حرف زدن شما مخالف هستیم
    • پژمان فخری IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      0 0
      اگر خدا می‌پرستین گوش بدین سه هفتصد لیتر سوخت به من کشاورز داده گندم کشت کنم آبیاری بکنم آخه مگر میشه من کشاورز شرق استان کرمانشاه هستم اطراف صحنه هر روز میرم هفتاد کیلومتر شب ساعت دوازده دوتا بیست لیتری از ماشینها اونم آزادش در راه خدا میگیرم آخه مگر شما خدا نمیپرستین والا توان خرید برامون نمانی گناوه 2200 سوخت بهشان میدن هر تراکتور در ماه من سه ماه خو خدا ازتون نگذره چطور خرج خانوادم بدم
    • محمدرضا زوار IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
      0 0
      بسیار عالی ،سوختی که برای کشاورز در نظر گرفته شده بدون برنامه ریزی ونا عادلانه است
    • علیرضاتاجمیر IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      0 0
      دقیقاسوختش کمه من خودم 2تاتراکتوردارم یکیش راخابوندم فقط براسوختش وبایک تراکتورکارمیکنم