۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
پیشرفت قابل ملاحظه در مذاکرات قرارداد تجاری راه آهن رشت- آستارا
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

پیشرفت قابل ملاحظه در مذاکرات قرارداد تجاری راه آهن رشت- آستارا

خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی از امضای نقشه‌های اجرایی راه آهن رشت-آستارا در دیدار با هیات روسی خبر داد.

به گزارش بازار، روز گذشته جلسه‌ای با حضور خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و یوری کوزمین، مدیرعامل شرکت کاسپین سرویسز و هیات همراه از کشور روسیه برای بررسی توافق‌های صورت گرفته در کارگروه‌های فنی و حقوقی برگزار شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مبادله موافقت‌نامه قرارداد احداث راه آهن رشت - آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و کشور روسیه در تیرماه گفت: جزییات این قرارداد در سه جلد تهیه شده است که شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقت‌نامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینه‌ها، برنامه زمان‌بندی اجرا و... است.

وی اعلام کرد: جزییات جلد اول این قرارداد از سوی شرکت ساخت و توسعه تهیه و برای طرف روسی ارسال شده است که مقرر است در کارگروه‌های فنی و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تا این لحظه بیش از ۵۰ درصد توافقات در این بخش به اتمام رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جلد دوم این قرارداد که شامل الزامات کارفرما است تهیه شده و توافق کامل آن انجام شده است و جزییات جلد سوم نیز با ۳۷۰ مورد از فعالیت‌های اجرایی شروع شده است و در حال حاضر جلسات با محوریت احجام عملیات اجرایی در حال برگزاری است.

خادمی در این دیدار خواستار اعلام برنامه زمان‌بندی و نقشه راه از سوی هیات روسی شد و گفت: تا پایان سال جاری میلادی مذاکرات احجام پروژه تکمیل شود و بررسی شرایط حقوقی جلد اول قرارداد نیز به سرانجام برسد تا شرایط برای آغاز عملیات اجرایی در زمان معین شده فراهم شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از امضای نقشه‌های اجرایی راه آهن رشت- آستارا در این دیدار خبر داد و اظهار داشت: پس از نشست‌های فنی و تخصصی فراوان از سوی کارشناسان دو کشور، نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسید.

وی با تاکید بر تکمیل بخش‌های باقیمانده بندهای قرارداد در زمان مقرر بیان داشت: در صورت لزوم جلسات حضوری و مجازی بیشتری برگزار شود تا این اقدامات طبق برنامه زمان‌بندی، تکمیل و این پروژه ریلی مهم آماده آغاز عملیات اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه همچنین با تاکید بر توانمندی‌های هلدینگ‌های داخل کشور اظهار داشت: به منظور بررسی زوایای مختلف این همکاری در حوزه هزینه‌های اجرایی در محل اجرای این پروژه می‌توان از تخصص و توان شرکت‌های ایرانی برای اتمام هرچه سریع‌تر این بخش نیز استفاده کرد.

شایان ذکر است: راه آهن رشت-آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر بخشی مهمی از کریدور ریلی شمال- جنوب است که موجب اتصال ریلی ایران به کشورهای جمهوری قفقاز، روسیه و شمال اروپا می‌شود و مبادلات میان بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی کشورمان، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را تسهیل می‌کند.

کد خبر: ۲۵۱٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha