۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
مجوز جذب دانشجویان نخبه خارجی با ارائه خدمات تشویقی به دولت داده شد
بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه؛

مجوز جذب دانشجویان نخبه خارجی با ارائه خدمات تشویقی به دولت داده شد

نمایندگان مردم در مجلس وزارتخانه‌های علوم و بهداشت را با همکاری وزارت امور خارجه مجاز به پذیرش دانشجویان غیرایرانی با ارائه خدمات تشویقی کردند.

به گزارش بازار، نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (دوشنبه ۱ آبان) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (ب) ماده ۹۸ لایحه مذکور با ۱۳۰ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

محمدرضا صباغیان بافقی در مخالفت با بند (ب) ماده ۹۸ گفت: اکثر بندهای برنامه قابل اجرا نیستند و سنجیده در نظر گرفته نشده‌اند، در این بند وزارت علوم و بهداشت با همکاری وزارت امور خارجه تا سقفی مشخصی به دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی اجازه پذیرش دانشجو می‌دهند اما میزان این سقف مشخص نیست، بسیاری از موارد عنوان شده قابل اجرا نیست. تبادل دانشجو، رقابتی کردن میزان شهریه، تقویت تبادل‌پذیری برنامه‌های درسی دانشگاه‌های کشور و ... همگی باید قابل اجرا باشند که متأسفانه در اینجا مشخص نشده است.

سلمان اسحاقی در موافقت با بند مذکور گفت: در برنامه هفتم توسعه برنامه‌ریزی دقیقی برای موارد عنوان شده در این بند در نظر گرفته شده است، اهمیت وزارت علوم به قدری زیادی است که بحث‌های کارشناسی در آن شکل گرفته، در خصوص دانشگاه‌های استانی باید دولت توجه کند که در برنامه هر موردی که تصویب می‌شود با جزئیات آن اجرایی شود و شاهد حذف آن نباشیم. امیدواریم در این برنامه به ظرفیت استان‌ها در زمینه پذیرش دانشجوی ایرانی و غیرایرانی توجه شود.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در موافقت با بند (ب) ماده مذکور یادآور شد: در گذشته بر اساس اختیاراتی وزارت علوم می‌توانست دانشجویان غیرایرانی را بپذیرد اما بر اساس این حکم می‌تواند بیشتر از قبل اقدام به پذیرش دانشجو کند، این حکم بر مبنای دیپلماسی علمی، یک حکم کلیدی است تا چند سال قبل حدود ۴۲۰۰ نفر دانشجو داشتیم اما امروز جمعیت آن به ۳۲۰۰ نفر کاهش یافته است بر همین اساس می‌توان گفت که کشور توانایی پذیرش دانشجوی غیرایرانی را دارد.

محمدمهدی زاهدی به عنوان موافق این بند از لایحه تأکید کرد: رقابتی کردن شهریه در حال حاضر در کشورهای همسایه اجرایی می‌شود، اگر بخواهیم کشور ظرفیت بالایی در پذیرش دانشجو داشته باشد باید شهریه را به گونه ای تنظیم کنیم که آنها متمایل تحصیل در کشور باشند.

براساس بند (ب) ماده ۹۸ لایحه مذکور؛ وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند با همکاری وزارت امور خارجه، دانشجویان خارجی را در سقف ظرفیت دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه برنامه‌های تبادل دانشجو و تسهیل شرایط لازم برای پذیرش، رقابتی کردن قیمت‌گذاری شهریه، تقویت تبادل‌پذیری برنامه‌های درسی دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های خارجی هدف و تسهیل حضور در دوران تحصیل به ویژه اعطای حق اقامت به مدت تحصیل، ورود و خروج مکرر، کار پاره وقت، بیمه درمانی و خدمات بانکی به دانشجویان خارجی، پذیرش نمایند.

رضا حاجی پور نماینده آمل در مجلس در تذکری عنوان کرد: طی جلسه‌ای که با مخبر داشتیم قرار شد برای برنجکاران کیفی اتفاقی بیفتد و قول خرید برنج به برنجکاران داده شد اما تاکنون بالغ بر ۱۲۰۰ تن برنج در کارخانه‌های شالیکوبی مانده است، لازم است اقدام عاجل در این خصوص صورت گیرد.

کد خبر: ۲۵۱٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha