چالش در حوزه تولید، واردات و صادرات با اختصاص ارز ترجیحی
رئیس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

چالش در حوزه تولید، واردات و صادرات با اختصاص ارز ترجیحی

نجفی عرب، رئیس اتاق تهران گفت: ارز ترجیحی یکی از چالش‌های مهم در حوزه تولید، واردات و صادرات است که کسب و کارها را دچار مشکل و چالش می‌کند.

به گزارش بازار، محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در حوزه‌های زیرساختی کشور یکسری مشکلات اصلی داریم و این مشکلات، مبدع یکسری مشکلات اصلی و فرعی می‌شود که یکی از آن‌ها موضوع نرخ ارز است.

وی افزود: چندگانگی نرخ ارز در کشور مسبب بسیاری از مشکلات شده و در صورتیکه این چندگانگی نرخ ارز حذف شود، مشکلات نیز مرتفع خواهد شد؛ در بسیاری از نقاط کشور به جای اینکه با علت اصلی برخورد کنیم به سراغ معلول می‌رویم، دستگاه‌های نظارتی، افراد تصمیم گیر و تصمیم ساز، بخشنامه‌های متعدد با اشکال مختلف ورود کرده و کسب و کارها را دچار مشکل و چالش می‌کنند که یکی از آن‌ها ارز ترجیحی هم در حوزه صادرات و هم در حوزه تولید و واردات است.
نجفی عرب ادامه داد: به عنوان مثال بخشی از دارو در داخل کشور تولید می‌شود طوری که حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد میزان ارزشی دارو در داخل کشور تولید می‌شود و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد به صورت ساخته شده، وارد می‌کنیم.

وی اضافه کرد: صد در صد ارز ترجیحی به داروی ساخته شده، اختصاص داده می‌شود یعنی تمام هزینه‌ها با ارز ترجیحی پرداخت می‌شود که شامل هزینه دستمزد کارگر خارجی، بسته بندی و هزینه‌های دیگر است، اما زمانی که نوبت به تولید داخل می‌رسد فقط به بخش ماده اولیه که شاید یکی از بیست جزء تولید باشد، ارز ترجیحی اختصاص می‌دهیم و سپس این محصول را شامل قیمت گذاری دستوری هم می‌کنیم در نتیجه یارانه بیشتری به طرف خارجی ارائه می‌شود تا تولید داخل.

رئیس اتاق تهران گفت: شعار مسئولان، حمایت از تولید داخل است، اما عملکرد آن‌ها با این شعار منطبق نیست، در حوزه تجهیزات پزشکی همین داستان وجود دارد و در سایر کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند، تشابه این موضوع وجود دارد؛ ما به عنوان اتاق تهران از دولت، مجلس شورای اسلامی خواستاریم درباره تک نرخی شدن ارز که بسیاری از مشکلاتی که در حوزه اقتصاد با آن مواجه هستیم برای رفع آن‌ها به یک جمع بندی و تصمیم نهایی برسند.
وی افزود: ارز ترجیحی یا نیمایی و سایرین مثل تالار اول یا دوم و نظام قیمت گذاری دستوری روی بسیاری از کالاها داریم؛ مادامی که نظام عرضه و تقاضا در بازار اقتصاد کشور و برای تمامی کالاها اعمال نکنیم مطمئن باشید اقتصاد کشور توسعه پیدا نخواهد کرد.

نجفی عرب اضافه کرد: در صنایعی که قیمت گذاری دستوری نداشته ایم به عنوان مثال صنایع غذایی، شیرینی و شکلات و همچنین در صنایع بهداشتی و صنایع نساجی رشد خیلی خوبی داشته ایم، هرکدام را ملاحظه کنید هم از لحاظ فنی و تکنولوژیکی، قیمت تمام شده، کیفیت و سایر موارد، رشد داشته ایم، اما درباره کالاهایی که قیمت گذاری دستوری داشته ایم همواره با مشکل مواجه هستیم.

رئیس اتاق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در پایان گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی همانند دارو، رشد و توسعه خوبی در کشور داشته ایم و در حال حاضر بسیاری از تجهیزات سرمایه‌ای و مصرفی به طور کامل به غیر از چند قلم در داخل کشور تولید می‌شود منتهی دستگاه‌های حاکمیتی مثل سازمان توسعه تجارت و حتی اتاق بازرگانی در جهت توسعه صادرات کمک کنند تا تولیدکنندگان این صنعت، رشد کنند، زیرا جای رقابت با دنیا را دارند؛ بازارهای خوبی را شناسایی کرده اند، اما نیاز به حمایت دارند که می‌توانیم در این بخش موفق باشیم.

کد خبر: ۲۵۱٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha