۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
پیشران صادرات در  جستجوی راه نفوذ به آسیای میانه
یادداشت؛

پیشران صادرات در جستجوی راه نفوذ به آسیای میانه

تبریز- «در سال گذشته نزدیک به دو میلیارد دلار کالا از آذربایجان شرقی به کشورهای مختلف صادر شده است» این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: دهه چهل شمسی را می توان سرآغاز توسعه صنعتی آذربایجان شرقی قلمداد کرد. زمانی که کارخانه های تراکتورسازی و ماشین سازی ایجاد شدند و بعد از آن نیز مراکز قطعه سازی یکی پس از دیگری در سپهر این سرزمین سربرآوردند تا سر ایران زمین عنوان قطب صنعتی و اقتصادی کشور را تاکنون یدک بکشد.

گرچه از سال های گذشته بی مهری های فراوان به صنعت استان شد و تولیدکنندگان این خطه را درگیر برخی مشکلات کرد. اما موقعیت ممتاز آذربایجان شرقی در ترانزیت، حمل و نقل و صادرات، در کنار ظرفیت های اقتصادی و صنعتی این استان موضوعی انکار شدنی نیست.

این استان به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، چهارراه ارتباطی ایران با اروپا و کشورهای آسیانه میانه است. به طوری که با این همه داشته های صنعتی و اقتصادی یکی از قطب های صادراتی کشور محسوب می شود و هرسال تعداد زیادی از صادرکنندگان نمونه از این خطه انتخاب می شوند.

صنایع دستی، شکلات، چرم و کفش، خشکبار، غلات، محصولات فولادی، مواد پلاستیکی، ماشین آلات، وسایل مکانیکی، مصنوعات شیشه ای و ...از عمده کالاهای صادراتی استان به کشورهای هدف به خصوص همسایگان هستند.

ترکیه، عراق، ارمنستان، بلغارستان، گرجستان، آذربایجان، روسیه، افغانستان، پاکستان و امارات از جمله کشورهای مقصد صادراتی استان هستند.البته کشورهای یمن، اتیوپی، اندونزی، نیوزلند و ونزوئلا نیز از جمله بازارهای جدید صادراتی استان به شمار می روند.

در سال گذشته نزدیک به دو میلیارد دلار کالا از استان به کشورهای مختلف صادر شده است. علیرغم این همه ظرفیت های صادراتی و تولید کالاهای باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی به نظر می رسد محصولات آذربایجان شرقی نتوانسته اند به بازارهای هدف به خصوص بازار ۳۵۰ میلیون نفری آسیای میانه نفوذ کنند.

میزان صادرات محصولات غیرنفتی استان در پنج ماهه امسال بالغ بر یک میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشته است. آذربایجان شرقی جز استان های برتر در تولید محصولات کشاورزی و دامی است. بیش از ۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید و از این میزان ۲۰۴ هزار تن به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر شد.

این در حالیست که تولیدکنندگان وطنی با چالش های اساسی حل نشده، دست به گریبانند و نوسانات ارزی، قاچاق، کمبود و گرانی مواد اولیه، نقدینگی و رکود تورمی، مشکلات اقتصادی هستند که بنگاه های تولیدی استان با آن مواجه هستند.

حل مشکلات تولیدکنندگان و حمایت واقعی از تولید داخل بی شک قدرت رقابت کالاهای ایرانی را با کالاهای مشابه خارجی افزایش می دهد و مسیر را برای صادرات بیشتر هموارتر می کند.

صادرکنندگان نیز باید با تقویت مهارت های صادراتی و با بهره گیری از مشاوران مجرب و رعایت اصول بازاریابی شناخت بهتری از بازارهای هدف داشته باشند.

کد خبر: ۲۵۰٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha