۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷
مصرف بی حساب و کتاب انرژی در نهادهای دولتی| فعالیت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه با راندمان زیر ۳۰ درصد
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار:

مصرف بی حساب و کتاب انرژی در نهادهای دولتی| فعالیت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه با راندمان زیر ۳۰ درصد

محمد نژاد رییس کمیته برق مجلس با بیان اینکه هیچ حساب و کتابی در مصرف برق در ادارات، سازمان‌ها، ساختمان‌های دولتی و مجلس وجود ندارد، گفت:۱۰ هزار مگاوات نیروگاه با راندمان زیر ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: هر چند که پیک مصرف برق امسال بدون خاموشی در بخش خانگی سپری شده اما نگرانی ها نسبت به حل بحران ناترازی برق وجود دارد. پرویز محمد نژاد رییس کمیته برق کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اقتصاد برق نامتوازن بوده و همین مساله موجب کاهش میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت شده است، به بازار می گوید: ناترازی در برق از سال ۱۳۹۳ به وجود آمده و تا امروز استمرار داشته و میزان آن به مرور زمان افزایش یافته است.

قرار بوده تا سال ۱۴۲۰ راندمان نیروگاه‌های حرارتی به ۵۰‌درصد برسد، اما از یکسو ساخت و تامین تجهیزات این صنعت با ارز گره خورده است به گونه‌ای که بهای ساخت و بهینه‌سازی تجهیزات حتی توسط تولیدکنندگان داخلی به صورت ارزی محاسبه می‌شود و از سوی دیگر با توجه به بهای ۸۳ تومانی هر کیلووات ساعت برق خریداری‌شده از نیروگاه‌های حرارتی، اجرای طرح‌های بهینه‌سازی توسط نیروگاه‌ها امکان‌پذیر نیست

به گفته او، امروز بیش از ۹۰ هزار مگاوات، ظرفیت اسمی نیروگاه‌های حرارتی کشور است که به خاطر راندمان پایین حدود ۶۰ هزار مگاوات برق تولید می‌کنند. این در حالی است که قرار بوده تا سال ۱۴۲۰ راندمان نیروگاه‌های حرارتی به ۵۰‌درصد برسد، اما از یکسو ساخت و تامین تجهیزات این صنعت با ارز گره خورده است به گونه‌ای که بهای ساخت و بهینه‌سازی تجهیزات حتی توسط تولیدکنندگان داخلی به صورت ارزی محاسبه می‌شود و از سوی دیگر با توجه به بهای ۸۳ تومانی هر کیلووات ساعت برق خریداری‌شده از نیروگاه‌های حرارتی، اجرای طرح‌های بهینه‌سازی توسط نیروگاه‌ها امکان‌پذیر نیست و با این وضعیت نمی‌توانیم به اهداف سال ۱۴۲۰ در رساندن راندمان نیروگاه‌های حرارتی به ۵۰‌درصد برسیم.

رییس کمیته برق کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مصرف بالای سوخت برخی نیروگاه های کشور، گفت: ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه با راندمان زیر ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند و به دلیل ناترازی برق امکان بازنشستگی آنها وجود ندارد. این در حالی است که با توجه به ناترازی هایی در بخش گاز وجود دارد باید به سراغ نیروگاه راندمان بالا برویم.

او معتقد است که ادارات، سازمان‌ها، ساختمان‌های دولتی و حتی مجلس شورای اسلامی از جمله مواردی هستند که حساب و کتابی در مصرف برق آنها وجود ندارد؛ نمونه بارز آن را می‌توان در میزان دمای محسوس در ساختمان‌های دولتی دید که به کمتر از ۲۰ درجه و حتی تا ۱۸ درجه هم می‌رسد؛ حال این‌که باید دمای محسوس ۲۴ تا ۲۵ درجه باشد. وقتی آنها از جیب خود پول برق را نمی‌دهند وضعیت این می‌شود که هر جور که دلشان بخواهد برق مصرف می‌کنند. این شامل تمامی وزارتخانه‌ها، ساختمان‌های دولتی، نهادها و بانک‌ها می‌شود.

رییس کمیته برق کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: اما بر اساس مصوبه قانونی حالا ادارات و نهادهای دولتی باید نسبت به تامین بخشی از نیاز خود از محل انرژی های تجدید پذیر اقدام کنند. در غیر این صورت معادل تکلیفی که به آنها ابلاغ شده باید برق خود را به قیمت برق تجدید پذیرها تامین کنند.

به گفته محمد نژاد، بر اساس آنچه اعلام شده در سال اول مقدار نیروگاه تجدید پذیر نصب شده باید معادل یک درصد برق مصرفی نهادهای دولتی بوده و طی ۵ سال هر سال یک درصد به این رقم افزوده شود.

کد خبر: ۲۵۰٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha