۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
مرغ در استان سمنان گران شد | انگشت اتهام دولت به سمت جوجه نریزها!
بازار گزارش می‌دهد؛

مرغ در استان سمنان گران شد | انگشت اتهام دولت به سمت جوجه نریزها!

سمنان- مرغ در بازارهای استان سمنان گران شد موضوعی که البته دلیل آن از سوی مسئولان دولتی، کاهش جوجه ریزی در واحدهای تامین و تولید عنوان شده است.

بازار، گروه استان ها؛ بررسی های میدانی نشان می دهد که مرغ گرم در بازارهای استان با افزایش قیمت روبرو بوده است افزایش قیمتی که در همین یک هفته اخیر صورت گرفته و دلیل آن نیز برای فروشندگان و مصرف کنندگان معلوم نیست.

برخی کارشناسان اما کمبود جوجه ریزی و کاهش مرغ را علت اصلی افزایش قیمت می دانند اما برای استان سمنان که ۲۰ درصد تولید مرغ خود را مصرف و ۸۰ درصد را به استان های دیگر صادر می کند، آیا کمبود مرغ اصلا معنایی دارد؟

قیمت مرغ از ۷۳ هزار تومان در هفته گذشته به ۷۶ هزار و ۸۰۰ تومان تغییر قیمت داده است یه عبارت دیگر، مرغ گرم در چند روز سه هزار و ۸۰۰ تومان گرانتر عرضه می شود. از سوی دیگر ران مرغ هم با افزایش بیش از شش هزار تومانی حالا ۸۸ هزار تومان و سینه مرغ با قیمت عجیب ۱۳۲ هزار تومان عرضه می شود قیمتی که تاکنون سابقه نداشته است. این قیمت ها تنها قیمت مصوب دولتی عرضه مراکز هستند و داستان درباره مرغ های بسته بندی و برش خورده و ... متفاوت است.

کمبودی نداریم

کارشناس سازمان صمت استان سمنان و جهاد کشاورزی، این اطمینان را داده اند که کمبودی در بازار وجود ندارد هر چند نوسانات قیمت را تائید می کنند و معاون اقتصادی استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه یکی از ابزارهای قیمت گذاری و تنظیم بازار در استان ملاحظه نسبت به قیمت تمام شده است، گفت: ما در قیمت مرغ گرم در چند روز اخیر در استان های همجوار سمنان به خصوص میدان بهمن تهران با تفاوت قیمت زیادی روبرو هستیم و این مورد نقد است.

محمد رضا صادقی بیان کرد: شرایط باید طوری باشد که بازار استان با بازار تهران، فاصله چندانی نداشته باشد تا بتوانیم نظارت ها را به درستی انجام دهیم لذا سرریز اتفاقات استان های همجوار بر بازار استان سمنان نیز اثر می گذارد و این مطالبه مرغداران و تامین کنندگان نیز محسوب می شود.

از صحبت های صادقی معاون استاندار سمنان بر می آید که با توجه به اختلاف قیمت مرغ در استان سمنان با استان‌های مجاور به ویژه تهران و تامین نظر مرغداران، قیمت مرغ افزایش یافته است

وی افزود: برای فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه ها تامین اقلام اساسی و تغذیه دانشگاه ها، پادگان ها، مراکز تحصیلی و ... در دستور کار قرار دارد و برای اینکه کمبودی احساس نشود، در ستاد تنظیم بازار استان مصوب شد تا تقسیم کاری صورت گیرد و بتوانیم تامین اقلام اساسی مورد نیاز دانشگاه ها و دستگاه های مرتبط را به خوبی داشته باشیم و این امر بر بازار تاثیر نگذارد.

استان های دیگر مقصر هستند!

از صحبت های صادقی معاون استاندار سمنان بر می آید که با توجه به اختلاف قیمت مرغ در استان سمنان با استان‌های مجاور به ویژه تهران و تامین نظر مرغداران، قیمت مرغ افزایش یافته است. اما واقعا توضیحات صادقی نه تنها دلیل گرانی مرغ را روشن نمی کند بلکه آن را در ابهام بیشتری هم فرو می برد چرا که از سخنان او به هیچ وجه نمی توان دریافت که بالاخره چرا مرغ گران شده است.

ریشه و سرنخ گرانی مرغ را اما باید در صحبت های هفته گذشته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان دریافت که از کاهش جوجه ریزی در استان خبر می داد و در این خصوص اظهار نگرانی کرد. محمد رضا قاسمی تنها دولتمردی در استان سمنان بود که واقعیت را درست در زمانی که مشخص بود مرغ قرار است گران شود اعلام کرد.

مرغ در استان سمنان گران شد | انگشت اتهام دولت به سمت جوجه نریزها!

کاهش جوجه ریزی داریم

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان اعلام کرده بود: آمارهای ۱۲ روز ابتدایی مهرماه نشان می‌دهد میزان جوجه‌ریزی در استان سمنان در نخستین ماه پاییز نسبت به تعهد ماهانه این استان، ۳۰ درصد کاهش داشته است. البته باید تاکید کرد که سمنان کمی از تعهد خود در جوجه ریزی عقب است و عمده علت این عقب‌ماندگی نیز نگرانی مرغداران بابت تأمین به موقع نهاده‌های مورد نیاز به ویژه کنجاله‌ سویا و ذرت است.

قاسمی با اشاره به قول مساعد وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز با استفاده از شرکت پشتیبانی امور دام و همچنین شرکت‌های خصوصی پخش نهاده‌، ابراز امیدواری کرد که با تمهیدات صورت گرفته نگرانی‌های مرغداران از این بابت رفع شود همچنین با تمهیدات اندیشیده شده و استقبال مرغداران در روزهای آینده شاهد جبران عقب ماندگی در این حوزه و رسیدن به روند طبیعی و عادی در تولید گوشت مرغ بر اساس تعهد استان سمنان خواهیم بود.

وی با اشاره به دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای افزایش جوجه‌ریزی در مرغداری‌های این استان گفت: شناسایی واحدهای مرغداری نیمه فعال، واحدهای راکد و سالن‌های مرغداری که ظرفیت خالی برای جوجه ریزی دارد و استفاده از آن برای جوجه ریزی از جمله برنامه‌های مدنظر ما است.

نگرانی مرغداران بابت تأمین به موقع نهاده‌های مورد نیاز به ویژه کنجاله‌ سویا و ذرت است که یک شبه پدید نمی آید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه تکمیل زنجیره‌های تولید برای محصول گوشت مرغ یکی دیگر از برنامه‌های مدنظر سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در راستای ترغیب بهره‌برداران برای افزایش جوجه ریزی است، از قیمت مرغ به عنوان یکی دیگر از عوامل دخیل در میزان جوجه‌ریزی نام برد و افزود: سمنان جزو معدود استان‌های کشور است که قیمت مصوب ۷۳ هزار تومانی در آن برای عرضه گوشت مرغ رعایت می‌شود، اما باید در خصوص قیمت به ویژه بهای خرید تضمینی گوشت مرغ شهر اصلاح قیمت‌ها از سوی شرکت پشتیبانی امور دام با نفع تولیدکنندگان باشیم تا با افزایش انگیزه بهره‌برداران برای جوجه ریزی، روند جوجه‌ریزی‌ها شتاب بیشتری بگیرد.

گرانی تنها وعده محقق شده دولت

هنوز یک هفته از سخنان قاسمی نمی گذرد که مرغ ۷۳ هزار تومان به ۷۶ هزار و ۸۰۰ تومان تغییر قیمت داد و این بار هم طبق معمول یکی دو دهه اخیر، دولت مردان فلش تقصیر را به سمت تولیدگران گرفتند این در حالی است که تولید کنندگان از کمبود نهاده های طیور نگران هستند و اعتقاد دارند که اگر جوجه ریزی انجام دهند و خوراک طیور پیدا نکنند آیا همین دولتمردان می آیند به آنها کمک کنند؟

به نظر می رسد دولت قبل از اینکه بخواهد تقصیر را در مرغداران ببیند باید بتواند نهاد های طیور مورد نیاز تولیدکنندگان را تامین کند. نگرانی مرغداران بابت تأمین به موقع نهاده‌های مورد نیاز به ویژه کنجاله‌ سویا و ذرت یک شبه پدید نیامده و مرغداران در تجربه کار با نهاد های دولتی به این ترس و اضطراب رسیده اند که مبادا در میانه کار از حرکت باز بایستند و نتوانند نیازهای واحد شان را تامین نمایند. این داستان پیچیده مرغ و قیمت گذاری آن در استان سمنان است.

کد خبر: ۲۴۹٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha