۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸
صف یک میلیونی متقاضیان تسهیلات مسکن در بانک‌ها
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن اعلام کرد

صف یک میلیونی متقاضیان تسهیلات مسکن در بانک‌ها

نوروزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن با اشاره به آمار بانک‌ها و تعداد متقاضیان تسهیلات مسکن اعلام کرد: در حال حاضر حدود یک میلیون نفر معرفی شدند و در صف بانک‌ها و در کارتابل منتظر هستند.

به گزارش بازار، ابوالفضل نوروزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن در خصوص حضور بانک‌ها در جهش ملی مسکن اظهار داشت: ما باید عملکرد بانک‌ها را به دو دوره تقسیم کنیم. تا قبل از ۲۲ فروردین ماه رییس جمهور جلسه‌ای را گذاشته و ما هر ۲۲ روز یکبار نشستی را با حضور مدیرعامل بانک‌ها داریم. قبل از این مدت عملکرد بانک‌ها به شدت ضعیف بود ولی پس از این جلسات یک بهبودی حاصل شده است. عملکرد بانک‌های مسکن، سپه، ملت و ملی کمی بیشتر شدند ولی دو عملکرد ۲ ساله بانک‌ها نسبت به آن منابع، ۳۶۰ همت در سال اول و ۴۵۸ همت در سال دوم طبق ابلاغیه بانک مرکزی بود. از این مبلغی که باید پرداخت می‌کردند متاسفانه تا الان ۱۸/۵ درصد محقق شده و در دو سال گذشته ۱۳۰ همت قرارداد بانکی منعقد شد. هم بحث نهضت ملی مسکن، هم بحث شهری و هم روستایی و ودیعه داخلش هست. در این بین فقط بانک مسکن و دو سه بانک دیگر عملکرد مناسبی داشتند. بانک مسکن ۸۰ درصد تعهدات خود را عمل کرده، بانک سپه ۴۰ درصد، ملت ۲۰ درصد، ملی ۱۳ درصد، تجارت ۱۲ درصد و صادرات ۹ درصد از تقاضا را انجام داده و برخی از بانک‌ها مثل بانک های خصوصی عملکرد صفر یا نزدیک به صفر را داشتند.

وی از وضعیت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی که قرار بود زمین‌هایشان را پای کار بیاورند، گفت: ۱۰ هزار هکتار زمین را شناسایی کردیم و نزدیک به ۷۰ درصد از این اراضی دولتی با همکاری وزارت راه و شهرسازی شناسایی شده است. دستگاه‌های دولتی هم اذیت می‌کنند. بهترین همکاری را با وزارت نیرو، وزارت جهاد و منابع طبیعی داشته و همکاری کم را با دانشگاه‌ها داشتیم. البته تفاهم‌نامه‌ای هم برای خوابگاه‌های متاهلی با دانشگاه منعقد کردیم که بتوانیم از ظرفیت‌شان استفاده کنیم. همچنین تفاهم‌نامه خوبی هم با وزارت علوم و بهداشت امضا کردیم که برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی و کارمندان همان دستگاه‌ها بتوانیم استفاده کنیم.

هدف ما کاهش قیمت ساخت مسکن و از طرف دیگر افزایش کیفیت است
وی گفت: هدف اصلی ما در وزارت راه و شهرسازی این است که تا جایی که می‌توانیم قیمت ساخت مسکن را کاهش در عین حال کیفیت را افزایش دهیم. جهت حمایت از تولید کشور باید نهضت کاهش تمام شده ساخت را مد نظر قرار داده و در حال پیگیری هستیم. از هر ابزاری که وجود دارد ما زمین را ک حدود ۶۰ درصد هزینه ساخت است به صورت کاملا رایگان عرضه می‌کنیم که یک بخش خوبی از هزینه ساخت کاهش پیدا می‌کند. موضوع دیگر ۵۲ درصد از هزینه‌های ساخت بجز زمین، بقیه هزینه ساخت حدود ۵۲ درصد برای مصالح ساختمانی است. طبق آمارهای بورس در ۶ ماه گذشته در حوزه سیمان ۵۰ درصد افزایش و در حوزه میلگرد در یکسال گذشته و در مقایسه با مهر ماه امسال و سال قبل حدود ۵۲ درصد افزایش قیمت وجود داشته که این درصد عدد بالایی است. این مصالح از این جنس قیمت که درصد فولاد در سازه حدود ۱۶ درصد و سیمان ۳ درصد عدد بزرگی است. و اگر قیمت میلگرد افزایش پیدا کند روی درب و پنجره و شیرآالات هم تاثیر می‌گذارد. سعی ما بر این است که هم به نفع شرکت‌های تولیدی فولاد و سیمان باشد و منجر به یک قیمت منطقی شود و هم قیمت عرضه شده طوری کاهش پیدا کند که متقاضیان بتوانند از آن استفاده کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن با اشاره به آمار بانک‌ها و تعداد متقاضیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود یک میلیون نفر معرفی شدند و در صف بانک‌ها و در کارتابل منتظر هستند که به آنان تسهیلات پرداخت شود.

کد خبر: ۲۴۸٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha