۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۶
استقرار صنایع کم آب طلب در گلستان ضروری است
عضو هیئت مشورتی استاندار گلستان:

استقرار صنایع کم آب طلب در گلستان ضروری است

گرگان- عضو هیئت مشورتی استاندار گلستان گفت: با توجه به کم آبی مزمن گلستان، صنایعی که در استان مستقر می شوند، باید کم آب طلب باشند.

به گزارش خبرنگار بازار، سیدمحسن حسینی شامگاه سه شنبه در دیدار با مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان اظهارکرد: صنعت و معدن در گلستان، دو حلقه از زنجیره «مدیریت یکپارچه منابع آب» هستند که در خصوص مصرف آب، کیفیت آب و راهکارهای صرفه جویی، نقش آفرینی می کنند.

عضو هیئت مشورتی استاندار گلستان افزود: ایجاد واحدی برای هدایت مسائل آبی مورد نیاز صنایع و معادن در اداره کل صمت گلستان راهگشا خواهد بود.

حسینی بیان کرد: معادنی در استان از جمله زغال سنگ وجود دارد که در صورت عدم مراقبت های لازم، می تواند منابع بالقوه برای کاهش کیفیت منابع آب در برخی نواحی باشد که لازم است اداره کل صمت با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست در این خصوص تمهیدات مستمر را به کار گیرد.

وی تصریح کرد: از دیگر موضوعات مهم در خصوص «مدیریت یکپارچه منابع آب» در بخش صنعت، کارخانجات خارج از شهرک های صنعتی هستند که باید مکلف باشند مانند کارخانجات داخل شهرک ها، پساب خود را تصفیه و بازچرخانی کنند.

این کارشناس آب بیان کرد: میزان مصرف آب معادن وصنایع استان حدود سه درصد است که به لحاظ مقدار خیلی زیاد نیست اما این موضوع مهم است لذا با توجه به کم آبی مزمن استان، صنایعی که در استان مستقر می شوند، باید صنایع کم آب طلب باشند.

عضو هیئت مشورتی استاندار گلستان افزود: از دیگر موضوعات مهم در مدیریت یکپارچه منابع آب، این است که محصولات تولید شده در استان به شکل خام فروشی به استان های دیگر صادر نشود که این موضوع می تواند در مصرف آب صرفه جوئی کند ، چرا که در حمل و نقل محصولات ، بخشی از آن پرت شده و از بین می رود.

وی گفت: در مناطقی مانند اطراف سد وشمگیر که بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم می رود می توان سیلو، کارخانجات آرد و کارخانجات فرآوری محصولات مرتبط با آرد را احداث کرد تا از حمل و نقل بی مورد محصولات جلوگیری شود که نقش اداره کل صمت در هدایت کارخانجات به این ناحیه بسیار موثر است.

کد خبر: ۲۴۸٬۶۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha