۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
بیش از ۲۰ استان کشور تحت تاثیر رخداد پدیده‌های حدی
رئیس سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد

بیش از ۲۰ استان کشور تحت تاثیر رخداد پدیده‌های حدی

رئیس سازمان هواشناسی گفت: افزایش رخداد پدیده‌های حدی به دنبال تغییر اقلیم موجب بارش‌ها و وقوع سیل بی سابقه در پاکستان شد و بیس از ۲۰ استان ایران نیز تحت تاثیر این پدیده قرار گرفت.

به گزارش بازار، سحر تاج‌بخش مسلمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در نخستین کنفرانس بین‌المللی توفان‌های گرمسیری اقیانوس هند که امروز دوشنبه ۱۷مهر ماه در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه ایران به طور گسترده تحت تاثیر توفان‌های حاره‌ای نیست، گفت: به دلیل تغییر اقلیم و افزایش وقوع این توفان‌ها در منطقه دریای عمان، کشورهایی مثل ایران هم که در سواحل اقیانوس‌ها قرار ندارند، تحت تاثیر مخاطرات آن قرار می‌گیرند و این موضوع ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای برای صدور هشدارهای به‌هنگام را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان هواشناسی در ادامه به مهم‌ترین تغییرات سال ۲۰۲۲ در اقلیم دنیا تحت تاثیر تغییرات اقلیمی اشاره کرد و افزود: افزایش دمای هوا و افزایش دمای خاک و افزایش رخداد بارش‌های حدی به ویژه در مناطق حاره‌ای از جمله این آثار و تغییرات است.

تاج‌بخش اظهار کرد: سال ۲۰۲۳ سومین سال پیاپی بود که دمای کمتر از میانگین را در اقیانوس‌ها داشتیم و به نطر می‌رسد سال ۲۰۲۳ رکورد گرم‌ترین سال کره زمین را از زمان انقلاب صنعتی ثبت کند که اثرات مختلفی از جمله آتش سوزی جنگل‌ها را به دنبال داشته است.

رییس سازمان هواشناسی توضیح داد: افرایش رخداد پدیده‌های حدی در منطقه آسیا نیز بسیار رخ داده و سال گذشته بارش شدید پی در پی و سیل بی سابقه را در فصل مانسون در پاکستان داشتیم که بیش از ۲۰ استان ایران نیز درگیر این پدیده شد و این موضوع بی‌سابقه بود.

وی تاکید کرد: بعد از اروپا، آسیا بیشترین تاثیر را از این افزایش دما و تغییرات اقلیمی پذیرفته است و کاهش بارش در طول ۵۰ سال گذشته باعث شده به سمت خشکی بیشتر حرکت کنیم و این موضوع بر منابع آب زیرزمینی کشور ما تاثیر گذاشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پیش‌بینی‌های هیات بین‌الدول تغییر اقلیم بر اساس سناریوهای تعریف شده در این هیات نشان می‌دهد روند افزایش دما و کاهش PH یا افزایش خاصیت اسیدی اقیانوس‌ها و روند افزایش تراز اقیانوس‌ها رو به گسترش خواهد بود.

وی افزود: کاهش وسعت یخ‌های منطقه قطب شمال از دیگر مواردی است که در سناریوها نشان داده می‌شود، بسیاری از گیاهان و اکوسیستم‌های اقیانوس‌ها تحت تاثیر این شرایط قرار می‌گیرند و این موضوع در سناریوهای ICCP مورد تاکید قرار گرفته است.

تاج‌بخش با بیان اینکه از دیگر مهم‌ترین پیامدهای تغییر اقلیم، افزایش رخداد پدیده‌های حدی است، افزود: توفان‌های حاره‌ای از جمله مخاطراتی است که به دنبال تغییر اقلیم و روند افزایش دما رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه رطوبت و گرمای دریافتی از اقیانوس هند از عوامل تشدید کننده توفان‌های گرمسیری است، افزود: در سال ۲۰۰۷، ۳ الی ۴ توفان گرمسیری رخ داد که به دریای عمان هم ورود کرد. از این میان، توفان گونو قوی‌ترین توفان گرمسیری بود که کشور ما را تحت تاثیر قرار داد و موجب بارش‌ها در جنوب کشور ما شد.

رییس سازمان هواشناسی گفت: توفان پت و توفان شاهین در سال ۲۰۲۱ از دیگر توفان‌هایی بود که بر کشور عمان و همینطور کشور ایران تاثیر گذاشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره فعالیت‌های سازمان هواشناسی در این حوزه توضیح داد: پایش هواشناسی در دریاهای پیرامون توسط بویه‌های دریایی و ایستگاه‌های ساحلی انجام می‌شود و البته ضرورت تکمیل شبکه دیده‌بانی در این حوزه بسیار ضروری است.

تاجبخش با بیان اینکه در حال حاضر ۶ بویه دریایی، ۱۸ ایستگاه ساحلی و ۳ رادار در دریاهای شمال و جنوب وجود دارد، در این خصوص نیاز است در دریای عمان رادار هواشناسی نصب و راه‌اندازی شود.

وی افزود: در حوزه پیش‌بینی اطلاعاتی در خصوص امواج دریا، ارتفاع موج و وزش بادهای و همچنین بولتن‌های دریایی و هشدارهای دریایی تولید می‌شود و به حوزه شیلات هم خدماتی در این خصوص ارائه می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه با تاکید بر ضرورت همکاری‌های بین‌المللی این سازمان گفت: در موضوع تغییر اقلیم کشورها می‌توانند با کنترل تولید گازهای گلخانه‌ای از اقیانوس‌ها بیشتر حفاظت کنند تا این افزایش دمای یک تا ۱‌.۲ درجه کنترل شود چراکه اگر این افزایش دما ادامه یابد و تشدید شود، پیامدهای غیر قابل جبرانی را به همراه خواهد داشت.

تاجبخش، استفاده از ظرفیت‌های انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی را از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با تداوم روند تغییر اقلیم دانست‌ و گفت: باید کمیته‌ای مشابه آنچه در دریای خزر ایجاد شده برای کشورهای متاثر از شرایط جوی اقیانوس هند و تغییرات آن نیز تشکیل شود تا بتوانیم عملکرد بهتری در پایش و پیش‌بینی بهینه شرایط جو داشته باشیم.

کد خبر: ۲۴۸٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha