۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
نقش بی بدیل توسعه فناوری در زنجیره رشد اقتصادی کشور
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

نقش بی بدیل توسعه فناوری در زنجیره رشد اقتصادی کشور

اصفهان - مصلحی؛ رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: امروزه زنجیره توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها نیازمند عنصری است که استحکام و پیوستگی آن را تضمین کند و این عنصر مهم «توسعه فناوری» است.

قاسم مصلحی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره لزوم توجه به توسعه فناوری اظهار کرد: امروزه زنجیره توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها نیازمند عنصری است که استحکام و پیوستگی آن را تضمین کند و این عنصر مهم «توسعه فناوری» است؛ با استفاده از فناوری می‌توان دستاوردهای پژوهشی را به محصولات و خدمات دانش‌بنیان تبدیل و در راستای رفاه جامعه گام برداشت.

وی افزود: بدون شک توجه به توسعه فناوری از یکسو باعث رونق اقتصاد دانایی‌محور و شکل‌گیری کسب و کارهای دانش‌محور می‌شود و از سوی دیگر پشتوانه‌ای برای نوآوران و فناوران است تا با پشتکار و دلگرمی در این مسیر گام بردارند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: شهر اصفهان با داشتن مراکز علمی و فناوری مختلف در قالب دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری مطرح در سطح ایران و جهان و همچنین جایگاه ممتاز در صنعت، موفق به کسب دستاوردهای ارزشمندی در حوزه تولید علم و دانش و خلق محصولات و خدمات دانش‌بنیان شده و به عنوان قطب نوآوری در ایران و منطقه محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: شکل‌گیری این شهرک و موفقیت آن نتیجه تعامل دولت، دانشگاه و صنعت با هدف پاسخگویی به نیاز توسعه فناوری در کشور بوده است، پس از مطالعات بسیار و بررسی نمونه‌های مشابه در سایر نقاط جهان، اولین مرکز رشد فناوری کشور و به تبع آن پارک علم و فناوری راه اندازی شده است و اکنون به عنوان یکی از بازیگران اصلی حوزه علم و فناوری کشور محسوب می‌شود.

مصلحی ادامه داد: توسعه علمی و فناوری و ایجاد مراکز توسعه فناوری در ایران روند بسیار مطلوبی را طی کرده و در نتیجه آن ۵۰ پارک علم و فناوری و بیش از ۲۶۰ مرکز رشد فناوری در کشور مشغول فعالیت هستند. همین تجربیات و قابلیت‌ها باعث شد سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در سال ۲۰۱۰ اولین مرکز منطقه‌ای در زمینه توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری (IRIS) را در اصفهان راه‌اندازی کند.

وی گفت: این مرکز مهم علمی و بین‌المللی از زمان تاسیس تاکنون اقدامات ارزشمندی در عرصه بین‌الملل انجام داده است. برگزاری سمینارهای آموزشی در کشورهای مختلف نظیر مالزی و چین و ارائه مشاوره‌های تخصصی به کشورهای مختلف اعم از نیجریه و عمان برای آشنایی با فرآیندهای مدیریت پارک‌های علم و فناوری بخشی از این اقدامات است.

صادرات و انتقال تکنولوژی به کشورهای اسلامی

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تاکید کرد: با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای اسلامی در مراحل اولیه راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری هستند، مرکز آیریس آمادگی انتقال تجربیات در زمینه مدیریت مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به این کشورها را دارد. به علاوه بسیاری از محصولات با فناوری پیشرفته توسط شرکت‌های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تولید و تجاری‌سازی شده است که امیدوارم با افزایش تعاملات در نتیجه این اقدامات، زمینه صادرات و انتقال تکنولوژی به کشورهای اسلامی فراهم شود.

کد خبر: ۲۴۷٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha