۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳
اغلب زمین‌ها در استان زنجان مرتع است
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان :

اغلب زمین‌ها در استان زنجان مرتع است

زنجان-رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان،گفت: اغلب زمین‌ها در استان زنجان مرتع است و  مزیت‌های زیادی از گونه‌های مختلف و گیاهان دارویی داریم و باید تمرکز را به حفظ و اقتصاد منابع طبیعی ببریم.

نادر عباسی در کفتگو با خبرنگار بازار،با بیان اینکه استان زنجان ۲.۲ میلیون هکتار مساحت دارد که ۱.۱ میلیون هکتار آن را مراتع و جنگل‌ها تشکیل می‌دهد،گفت: ۸۵۰ میلیون هکتار به حوزه کشاورزی اختصاص دارد.

وی اظهار کرد: ظرفیت و عرصه دیم کشاورزی استان زنجان بیشتر از عرصه آبی است و مراتع و منابع طبیعی سرمایه عظیم و سنگ بنای کشاورزی است که باید از آن حفاظت کنیم؛ به‌طوریکه ۱۳۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده در استان داریم که غالب آن گون است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: میزان مصرف آب در استان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون است و از این میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب معادل ۷۸ درصد در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد.

عباسی تاکید کرد: اغلب زمین‌ها در استان زنجان مرتع است و مزیت‌های زیادی از گونه‌های مختلف و گیاهان دارویی داریم و باید تمرکز را به حفظ و اقتصاد منابع طبیعی ببریم.

وی سطح زیر کشت کشاورزی دیم را سه برابر کشت آبی دانست و افزود: استان ما خشک و نیمه خشک است، اغلب دشت‌ها ممنوعه و متوسط بارندگی بیش از میانگین کشوری است که این موضوعات ما را به سمت اولویت دادن زراعت در دیم‌زار سوق می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان ابراز کرد: از نظر تولید گندم ۳۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت دیم داریم و ۲۰ هزار هکتار آن آبی است و امسال ۵۰۰ هزار تن گندم تولید کردیم که برای پایداری آن توجه به این نکته ضروری است که اگر در دیم‌زار انرژی بگذاریم به دلیل وسعت سطح اثربخشی بیشتری دارد.

عباسی افزود: میزان بارندگی استان نسبت به متوسط بارندگی کشور حدود ۳۰ درصد بیشتر است و ااین یعنی فرصت بارندگی استان بیشتر از کشور است.

وی یاد آورشد: ۶۵ درصد آبی که مصرف می‌کنیم از منابع آب زیرزمینی و ۳۵ درصد از آب‌های سطحی تامین می‌شود که این موضوع زنگ خطری را به صدا درآورده است؛ چراکه از ذخایر بیشتر استفاده می‌کنیم و در دراز مدت به ورشکستگی آبی می‌انجامد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان گفت: باید از آب به اندازه ظرفیت استفاده کنیم و الگوی مصرف کنونی سبب شده شده سطح آب‌هایی زیرزمینی پایین‌تر رود و در آبخوان‌هایی مثل ابهر، زنجان و سجاس از دهه ۷۰ نزولی و کاهش آب‌های سطحی زیرزمینی را داریم.

کد خبر: ۲۴۷٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha