۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
تامین ۹۷ درصد داروی کشور در داخل یعنی فرصت بالای صادراتی؛ حداقل ۲ میلیارد دلار ظرفیت ارزآوری از دارو
مدیرعامل سبحان انکولوژی مطرح کرد

تامین ۹۷ درصد داروی کشور در داخل یعنی فرصت بالای صادراتی؛ حداقل ۲ میلیارد دلار ظرفیت ارزآوری از دارو

گودرزی مدیرعامل سبحان انکولوژی به بازار گفت: اگر زیرساخت های صادراتی در حوزه دارویی فراهم شود می توان به مقدار ارزبری این صنعت یعنی ۲ میلیارد دلار در سال در کل زنجیره دارو صادرات داشت.

بازار؛ گروه صنعت: سبحان انکولوژی به عنوان یکی از مجموعه های دارویی گروه توسعه اقتصادی تدبیر معرفی می شود که توانسته طی ۹ ماهه اخیر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار درآمد ارزی را از صادرات محصولات انکولوژی محقق کند.

علاوه بر این، با روند سریع توسعه صنعت پیش بینی می شود تا پایان امسال این شرکت از صادرات ۴ میلیون دلار دارو عبور کند و برگ زرین دیگری را در کارنامه سبحان انکولوژی و گروه دارویی برکت ایجاد کند.

ظرفیت بالای صنعت داروسازی در ارزآوری

در رابطه با روند رو به رشد سبحان انکولوژی در تامین داخلی داروهای انکولوژی و صادرات مازاد آن ها به کشورهای دیگر و ارزآوری از دستاوردهای داخلی علی گودرزی مدیرعامل سبحان انکولوژی بیان داشت: وقتی صحبت از ۹۷ درصد داخلی سازی نیاز بازار دارویی کشور می شود می توان به ظرفیت بزرگی در حوزه صادرات پی برد و به همه جای دنیا صادرات داشت.

امروز با افتخار می توانیم بگوییم داروی ایرانی در اتحادیه اروپا تست می شود و امسال هر چقدر کوچک می توانیم نسبت به صادرات دارو در اروپا اقدام کنیم

وی با اشاره به اینکه یک زمانی صادرات به اتحادیه اروپا خواسته چندان نزدیکی نبود افزود: در آن زمان به این می اندیشیدم که آیا می توان داروی ایرانی را به اتحادیه اروپا ارسال کرد و جلوی خام فروشی را گرفت؟ خوشبختانه امروز می توان به این پرسش پاسخ داد و گفت بلکه می توان محصول نهایی ارسال کرد فقط لازمه آن قدری خودباوری است.

گودرزی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای اروپایی از قوانین اتحادیه اروپا پیروی نمی کنند و می توان به آن ها به عنوان مقاصد صادراتی توجه داشت ادامه داد: با چنین کشورهایی وارد مذاکره شدیم، داروها را معرفی و درباره قیمت و بسته بندی صحبت کردیم. آن ها خیلی از کیفیت محصولات ایرانی استقبال کردند و گفتند چند دارو برایشان ارسال کنیم تا کلینیک هایشان آن ها را مورد بررسی قرار دهند.

این داروساز بیان داشت: امروز با افتخار می توانیم بگوییم داروی ایرانی در اتحادیه اروپا تست می شود و امسال هر چقدر کوچک می توانیم نسبت به صادرات دارو در اروپا اقدام کنیم.

نباید به کشورهای همسایه محدود شد

مدیرعامل سبحان انکولوژی با اشاره به اینکه صنعت دارو به ویژه سبحان انکولوژی در حوزه صادرات دارو ظرفیت بالایی دارد بیان داشت: برای افزایش صادرات و درآمدهای ارزی نیازمند یک سری زیرساخت ها همچون روابط سیاسی در کشور هستیم؛ برای مثال باید دید آیا سفرای ایرانی در کشورهای دیگر افراد اقتصادی محوری هستند یا خیر؟ متاسفانه در خیلی از کشورهایی که صادرات کوچکی دارند می بینیم افرادی حضور دارند که دنبال توسعه فعالیت های اقتصادی هستند اما در مقابل در کشورهایی که ظرفیت بالایی برای ارزآوری دارند افراد سیاسی فقط حضور دارند.

اکنون داروهای ایرانی در آمریکای جنوبی، آفریقا و بخشی از اروپا معرفی شده و درحال مصرف است

گودرزی همچنین به زیرساخت های دیگری همچون بسته بندی و تولید مطابق خواسته کشورهای مقصد اشاره کرد و افزود: نماینده ونزوئلا حدود ۲ ماه پیش سفارشی با مدت محدود ثبت کرد و مقدار مشخصی داروهای انکولوژی را درخواست کرد که باید بسته بندی متفاوتی را برای آن انجام می دادیم و شبانه روز کار کردیم تا بتوانیم آن سفارش را در زمان مقرر آماده کنیم. همچنین تمام زنجیره را پای کار آوردیم و توانستیم با کمک ستاد، وزارت بهداشت، گمرک و غیره کالا را ارسال کنیم.

وی با اشاره به اینکه خوش قولی در صادرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید از تمام ظرفیت ها بهره برد تاکید کرد: اقتصاد یک سری از کشورها همچون چین برمبنای صادرات است و باید بتوانیم با ارائه بهترین محصولات در عرصه بین المللی و در حضور بازیگران خارجی دست به رقابت بزنیم. بنابراین باید در بحث بسته بندی، کیفیت، زمان تحویل و نوع تحویل بهترین ها را ارائه دهیم تا بتوانیم در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

مدیرعامل سبحان انکولوژی با اشاره به اینکه کشورهای اطراف را نمی توان به عنوان مقصد دائمی صادرات محصولات خود دید و فقط به آن ها محدود شد اضافه کرد: هنوز در حوزه انکولوژی کشورهای همسایه ایران از ظرفیت بالایی برخوردار هستند و هنوز شرکت هایی که چنین محصولاتی را تولید کنند در عراق، سوریه و غیره وجود ندارد. اما در کنار اینکه باید به این بازارها توجه کرد نباید به عنوان بازار دائمی به آن ها نگاه کرد و باید به دنبال بازار های دیگری هم باشیم. اکنون داروهای ایرانی در آمریکای جنوبی، آفریقا و بخشی از اروپا معرفی شده و در حال مصرف است.

سبحان انکولوژی منحصر به هیچ نماینده ای برای صادرات نیست

گودرزی به بازار گفت: وقتی از صادرات صحبت می شود به نظر کلمه ای ساده می آید اما در عمل مجموعه ای اقدامات است که باید همچون پازل در کنار هم قرار بگیرند تا بتوان صادراتی موفق را رقم زد. پازلی که اگر قدری برگردیم و موضوع صادرات را واکاوی کنیم خواهیم دید که چرا امروز جزو صادرکنندگان برتر دنیا نیستیم و مشکلات بسیاری را در این مسیر خواهیم دید.

ما در سبحان انکولوژی خود را منحصر به هیچ نماینده ای نکردیم و هرکسی که آمد و مطالبه محصول برای صادرات کرد به او محصول دادیم

وی افزود: در حوزه صادرات موفق باید چند پرسش از خودمان داشته باشیم که آیا بازاریابی صادراتی انجام می دهیم؟ آیا واقعا وسیله ای برای بازاریابی داریم؟ آیا رگولاتوری مان همسان با سایر کشورهای مقصد صادراتی است؟ آیا در بسته بندی تغییراتی داده ایم که برای بازارهای هدف جذاب باشد؟ آیا کیفیت را به حد مطلوبی رسانده ایم که بتوانیم صادرات را در دست داشته باشیم؟ وقتی این پازل را کنار هم قرار می دهیم باید بدانیم جایگاهی که هستیم بسیار پایین است و می توان با تقویت هر یک از المان ها به بهترین حالت دست یافت.

مدیرعامل سبحان انکولوژی با اشاره به دلایل رشد صادراتی سبحان انکولوژی طی ماه های اخیر بیان داشت: ما در سبحان انکولوژی خود را منحصر به هیچ نماینده ای نکردیم و هرکسی که آمد و مطالبه محصول برای صادرات کرد به او محصول دادیم. در حوزه صادرات نمی توان خط کش گذاشت و هرکسی فعالیت بهتر و بیشتری دارد باید شریک صادراتی خودمان بدانیم تا با بازار صادراتی همراه شویم.

گودرزی افزود: همچنین اگر از مقاصد صادراتی از ما بسته بندی خاصی خواستند باید آن را اجرا کنیم و نگوییم فقط با همین بسته بندی و شکلی که تولید می کنیم صادرات انجام می دهیم؛ بنابراین به نوعی باید منعطف تر عمل کنیم. در بحث های رگولاتوری نیز گروه رگولاتوری قرار دادیم تا بتوانند مشکلات این حوزه را مرتفع کنند که موفق هم بودند. برای اینکه به این نقطه برسیم باید یک استراکچر ایجاد کنیم، در نبود همین المان خیلی ساده ممکن است یک صادرات موضعی انجام دهیم و این صادرات تداوم خاصی نداشته باشد.

صادرات حمایت ویژه می طلبد

مدیرعامل سبحان انکولوژی در پاسخ به این سوال که اگر زیرساخت های یاد شده فراهم شود چقدر می توانیم ظرفیت صادراتی در حوزه دارویی کشور فراهم کنیم؟ بیان داشت: برای صادرات دارو ۲ میلیارد دلار، هدفی است که می توان با برنامه ریزی به آن دست یافت؛ چرا می گوییم ۲ میلیارد دلار؟ چون به همین اندازه دولت هر سال ارز برای دارو تخصیص می دهد و می توان این ارز را از صادرات به دست آورد.

دست یابی به صادرات ۲ میلیارد دلاری از دارو با کلان گویی و اعزام هیئت های تجاری امکان پذیر نیست

گودرزی با اشاره به اینکه دست یابی به صادرات ۲ میلیارد دلاری از دارو با کلان گویی و اعزام هیئت های تجاری امکان پذیر نیست افزود: باید در حوزه صادرات کار کارشناسی و کاربردی انجام شود و همه اجزای دولت از جمله بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، گمرک، و غیره درگیر کار شوند و دست به دست هم بدهند تا بتوان یک صادرات موفق را رقم زد؛ در غیر این صورت یک شرکت نمی تواند به تنهایی این کار را انجام دهد.

وی با اشاره به تجربه کشورهای موفق در حوزه صادرات ادامه داد: شما دولت ترکیه را ببینید وقتی یک شرکتی در ترکیه صادرات انجام می دهد برگشت پول را دولت آن تضمین می کند. در ایران کجا مورد حمایت دولت قرار می گیریم؟ به جز ستاد اجرایی که برنامه های خاصی برای این بخش دارد اما چه تشویقی برای شرکت های صادرات محور قرار داده شده است؟ تمام کاری که می شود به نمایشگاه و تجلیل از شرکت ها محدود است اما صادرات کار زیرساختی می خواهد.

گودرزی با تاکید بر ضرورت حمایت از شرکت های صادراتی تاکید کرد: اگر برای صادرات زیرساخت فراهم نشود از همین عدد امروز هم حجم صادرات کمتر خواهد اما اگر قدری توجه ها به سمت تامین زیرساخت ها هدایت شود می توان صادرات را تا ۲ میلیارد دلار افزایش داد.

کد خبر: ۲۴۷٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha