۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
برترین صادرکنندگان خودرو، چه کشورهایی هستند؟
انجمن خودروسازان اروپا اعلام کرد

برترین صادرکنندگان خودرو، چه کشورهایی هستند؟

بر اساس گزارش انجمن خودروسازان اروپا، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۵.میلیون وسیله نقلیه موتوری در سراسر جهان تولید شده است و آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن برترین کشورهای صادرکننده خودرو در جهان هستند.

به گزارش بازار، بر اساس داده‌های سازمان تجارت جهانی (WTO) برترین صادرکنندگان خودرو در جهان در یک منطقه جغرافیایی متمرکز نیستند و این ماهیت جهانی صنعت خودروسازی را برجسته می‌کند.

داده‌هایی که برای ایجاد این گرافیک مورد استفاده قرار گرفته، برگرفته از داده‌های سازمان تجارت جهانی و نشان‌دهنده سهم هر کشور از کل ارزش صادرات محصولات جهانی خودرو در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۲۲ است. محصولات خودرویی توسط سازمان تجارت جهانی به‌عنوان وسایل نقلیه موتوری، قطعات و لوازم جانبی وسایل نقلیه موتوری و موتورهای احتراق داخلی برای به حرکت درآوردن وسایل نقلیه مذکور تعریف‌شده است. این گروه‌بندی شامل موتورسیکلت‌ها و تریلرها نمی‌شود.

از این اینفوگرافیک می‌توان تشخیص داد که کدام کشورها در ۲۲ سال گذشته بیشترین رشد یا کاهش را تجربه کرده‌اند.

براساس آمار سازمان تجارت جهانی، چین، مکزیک و کره جنوبی از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیشترین میزان افزایش سهم صادرات خودرو از مجموع صادرات جهانی را داشته‌اند.

افزایش سهم هریک از این کشورها عوامل متفاوتی داشته است. مثلاً چین در سال ۲۰۰۹ هم‌زمان با رشد سریع خودروسازان داخلی، به بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان تبدیل شد. این کشور همچنین مرکز فعالیت تعدادی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان قطعات خودرو در جهان ازجمله Weichai (موتورهای دیزل)، Hasco Automotive (دستگاه‌های پیشرانه و تهویه مطبوع) و CATL (باتری‌های EV) به شمار می‌رود.

از سوی دیگر، مکزیک صنعت خودروسازی خود را با ترغیب برندهای جهانی برای ساخت کارخانه‌های خود در این کشور رشد داده است. مزیت رقابتی این کشور نیروی کار ارزان‌تر و داشتن مرز زمینی با آمریکا است. درنهایت رشد کره جنوبی عمدتاً وابسته به شرکت هیوندای موتور است. این خودروساز مستقر در سئول اخیراً با پشت سر گذاشتن تویوتا و فولکس‌واگن، به سومین خودروساز بزرگ جهان تبدیل شد.

کانادا، ژاپن و آمریکا صادرکنندگانی هستند که بیشترین کاهش سهم در صادرات جهانی را از سال ۲۰۰۰ تاکنون تجربه کرده‌اند. صنعت خودروی کانادا در سال‌های اخیر به‌صورت مداومی دچار کاهش رشد شده است، اگرچه سرمایه‌گذاری‌های جدید مرتبط با خودروهای برقی می‌تواند به‌مرور اوضاع را تغییر دهد. صنعت خودروسازی کانادا عمدتاً در استان انتاریو، که همسایه میشیگان، ایالت برتر تولید خودرو در آمریکا است، متمرکز شده است. ‌

برترین صادرکنندگان خودرو، چه کشورهایی هستند؟

کد خبر: ۲۴۶٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha