۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
اتمام فاز اول «زامیاد شاهرود» تا پایان سال محقق می شود| خیز بلند شاهرود به سمت هاب خودروسازی
نماینده شاهرود و میامی در مجلس در گفتگو با بازار:

اتمام فاز اول «زامیاد شاهرود» تا پایان سال محقق می شود| خیز بلند شاهرود به سمت هاب خودروسازی

شاهرود- نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه تلاش می کنیم که فاز اول «زامیاد شاهرود» تا پایان سال به اتمام برسد، گفت: این کارخانه انواع خودروی سواری، ون، پیکاب، کشنده و ... را تولید خواهد کرد.

علی اصغر خانی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه شرکت زامیاد تعهد کرده که بین پنج الی شش هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در شهرک صنعتی شاهرود داشته باشد، ابراز کرد: در جلسه ای که با مرتضوی مدیر سابق زامیاد داشتیم و هم در مباحثی که در تهران داشتیم تصمیم بر این شد که این میزان سرمایه گذاری در شاهرود محقق شود تا بتوانیم شاهد یک ابرپروژه خودرو سازی در شمالشرق کشور باشیم.

وی با بیان اینکه کارخانه زامیاد فضای ۱۰۰ هکتاری دارد و یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر معکب خاک برداری برای این طرح در شش ماه اخیر صورت گرفته است، افزود: این کارخانه می توانست در نقطه دیگری از شهرستان جانمایی شود که کمترین خاک برداری را داشته باشد اما تاکید داشتیم که زمین ۱۰۰ هکتاری بخش های مختلف کارخانه یک قطعه و در یک منطقه باشد.

مزیت همجواری با راه آهن شمالشرق کشور

نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نزدیکی به راه آهن اصلی و شریانی از دیگر مباحث و اولویت هایی بود که در انتخاب زمین مورد نیاز زامیاد لحاظ شد، تاکید کرد: ما نیاز داشتیم منطقه ای را برای زامیاد در نظر بگیریم که در آینده نخواهیم یک ظرفیت کلان برای ترابری چند هزار نیروی کار در نظر بگیریم لذا متقاعد شدیم که حتی اگر پروژه پنج الی شش ماه معطل خاک برداری بماند ارزش دارد که چنین فضایی در آینده نزدیک آماده شود.

شرکت زامیاد بزرگترین تولیدکننده شرکت خودروسازی سایپا تمام مراحل ساخت کشنده ها، خودرو، ون، پیکاپ و کامیونت و ... را در یکجا در شاهرود اجرا خواهد کرد

خانی با بیان اینکه استقرار کارخانه در جوار مسیر کریدور اصلی تهران - مشهد از دیگر فاکتورهایی بود که برای تعیین زمین مورد نیاز کارخانه زامیاد شاهرود نیاز بود لحاظ شود، افزود: امروز نیاز است که با هم افزایی بتوانیم از ظرفیت های این کارخانه برای اشتغال این شهرستان بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه زامیاد شاهرود یک پکیج است که در آن پنج نوع خودرو تولید خواهد شد که در سطح استان های همجوار چنین موردی مشاهده نمی شود، ابراز کرد: تولیدات این کارخانه به مصرف سراسر کشور خواهد رسید و حتی می تواند صادر نیز شود از سوی دیگر اشتغال مهمتریت شاخصه ما در جذب این سرمایه گذاری بود لذا این کارخانه می تواند حداقل برای دو دهه بیکاری را در شهرستان شاهرود حل کند.

اتمام فاز اول «زامیاد شاهرود» تا پایان سال محقق می شود| خیز بلند شاهرود به سمت هاب خودروسازی

انتقاد از آمایش نادرست

نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه آمایش غلط از سال های قبل این بود که شاهرود قطب کشاورزی مطرح شد و لذا علیرغم تمام ظرفیت ها از سرمایه گذاری های صنعتی محروم ماندیم، بیان کرد: ما حتی در زمینه صنایع وابسته به کشاورزی هم شاهد اقدام عملیاتی درستی در شاهرود و میامی نبودیم لذا شرق استان از قطب کشاورزی شدن ضرر کرد و حتی صنعت را نیز از دست داد.

خانی با بیان اینکه در کنار کشاورزی باید صنعت نیز در شرق استان توسعه یابد و کارخانه ها و زیرساخت هایی مانند زامیاد در زمره تلاش ها برای حرکت به این سمت هستند، ابراز کرد: امروز در زمینه تولید فولاد نیز شاهرود حرف اول را در استان سمنان می زند چرا که فولاد شاهرود، ذوب آهن و فولاد کربن همه در کنار هم در شاهرود استقرار دارند و لذا یک هاب فولادی را در منطقه شاهرود ایجاد کرده اند.

تاکنون مراحل خاک برداری و پی کنی و آماده سازی زمین انجام شده است

وی با بیان اینکه کارخانه فولاد کربن نیازمند ۶۰ الی ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات است و ۸۰ درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد لذا با تامین اعتبارات به زودی به بهره برداری خواهد رسید، افزود: با این کارخانه، چرخه تولید فولاد در شاهرود تکمیل می شود چرا که شمش فولاد در ذوب آهن تولید می شود و دو کارخانه دیگر نیز فرآوری می کنند.

هاب خودرو سازی کشور در شاهرود

نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه تلاش می کنیم که خط اول زامیاد شاهرود تا پایان سال به اتمام برسد، ابراز کرد: این کارخانه همچنین زیرساخت آزمایش و تست خودرو را دارد که در منطقه یگانه است.

خانی افزود: از سوی دیگر ایندامین و زر فنر نیز به عنوان تولید کننده کمک فنر حتی برای خودروهای سنگین و لوکوموتیو در مجموعه زامیاد شاهرود دیده شده که می تواند نیاز کشور به انواع فنر را تامین کند و در حقیقت این کارخانه یک قطب صنعت خودرو در شمالشرق خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت زامیاد بزرگترین تولیدکننده شرکت خودروسازی سایپا تمام مراحل ساخت کشنده ها، خودرو، ون، پیکاپ و کامیونت و ... را در یکجا در شاهرود اجرا خواهد کرد، افزود: تاکنون مراحل خاک برداری و پی کنی و آماده سازی و ساخت سوله ها در زمین ۱۰۰ هکتاری مجموعه واقع در فاز دوم شهرک صنعتی شاهرود اجرایی شده و آماده اجرای طرح هستیم.

کد خبر: ۲۴۶٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      1 2
      جناب خانی اول قولی که چهارسال پیش در رابطه با سیمان بیارجمند که ۲۴ساله سرمایه های مردم را بلوکه کرده و مردم را به خاک سیاه نشانده که ۴ساپیش به مردم قولش رادادی عملی کن شرکت زامیادش پیش کش
    • موسوی IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      0 2
      با سلام آقای خانی تازه یک مقدار خاک بر داری شده فکر کنم بودجه‌اش به خاک برداری وبتون مک تمام بشه وبخوابه