۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
کاهش تولید ملی با پرداخت دیرهنگام مطالبات کشاورزان
مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران انتقاد کرد

کاهش تولید ملی با پرداخت دیرهنگام مطالبات کشاورزان

گرگان- ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران گفت: تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان به دلیل کمبود نقدینگی سبب تاخیر در کشت می شود که این مساله کاهش عملکرد محصولات کشاورزی و تولید ملی را در پی دارد.

علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: دغدغه کشاورزان در خصوص کشت گندم عدم تعیین نرخ خرید تضمینی برای سال آینده و همچنین عدم پرداخت مطالبات گندم تحویلی به دولت است.

دبیر خانه کشاورز ضمن بیان این مساله که امسال حدود ۱۰میلیون تن کشاورزان به دولت گندم تحویل داده و توانستیم در این حوزه به خودکفایی برسیم، خاطرنشان کرد: ماندن در خودکفایی نیازمند چند فاکتور مهم است یکی اینکه دولت قیمت خرید تضمینی گندم را منصفانه، معقول و قانونی اعلام کند یعنی برابر قانون خرید تضمینی باید فاکتورهای قیمت بازار جهانی، هزینه تولید و نرخ مبادله در قیمت گذاری در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر قانونگذار تاکید بر این داشته در مدت ۲۴ ساعت بعد از تحویل گندم مطالبات کشاورزان پرداخت شود که متاسفانه شاهد هستیم شروع برداشت گندم در کشور حدود ۶ ماه پیش بود و بعد گذشت ماه ها کشاورز همچنان منتظر این است که بهای گندم خود را تمام و کمال دریافت کند.

ایمانی افزود: تامین به موقع و به اندازه نهاده‌ها نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که می‌تواند کمک کند تولید ما ارتقا پیدا کند، تا کشاورز بتواند به موقع از آنها استفاده و بهره‌وری افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در استان گلستان کشاورزان به دنبال این هستند که بتوانند نهاده و بذر کشت محصول را تهیه کنند اما متاسفانه نقدینگی لازم را ندارند، خاطرنشان کرد: همین کمبود نقدینگی باعث تاخیر کشت شده و این مساله کاهش عملکرد محصولات کشاورزی را در پی خواهد داشت.

ایمانی کاهش عملکرد محصولات کشاورزی را لطمه به تولید ملی دانست و ابراز امیدواری کرد دولت با مهیا کردن شرایط بهتر کمک کند که کشاورزان مطابق الگوی کشت عمل کرده تا در بعضی از محصولات به خودکفایی و در برخی محصولات به خود اتکایی برسیم.

کد خبر: ۲۴۶٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عدم واریز مابه التفاوت کلزا IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
      0 0
      سلام پس ما کلزاکاران چی؟لطفا انعکاس خبری بدهید راجب عدم واریز مابه التفاوت کلزا ، دیرکرد که نمیدن ، کود گران کردن پول مابه التفاوت کامل نمیدهید، پس چجوری می خواهید غذای یک ملت فراهم کنید، همش که نمیشه از شرقی و غربی گندم وارد کنید یا روغن وارد کنید، چه سالی بود سال حمایت از تولید ملی مبارک نامگذاریتون