۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
صدرنشینی چادرملو در تولید کنسانتره| دلایل رشد سرمایه گذاری چادرملو در انتهای زنجیره فولاد
مدیرعامل چادرملو مطرح کرد؛

صدرنشینی چادرملو در تولید کنسانتره| دلایل رشد سرمایه گذاری چادرملو در انتهای زنجیره فولاد

یزد- مدیرعامل چادرملو با بیان اینکه زنجیره فولاد سال گذشته شرایط سختی را تحت تاثیر افزایش نرخ بهره، کمبود مواد اولیه و افت قیمت‌ جهانی داشت، گفت: با این حال چادرملو رکورددار تولید کنسانتره در کشور شد.

به گزارش خبرنگار بازار، امیرعلی طاهرزاده در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت که در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش با حضور بیش از ۸۱ درصد از سهامداران برگزار شد با اشاره به اینکه رشد بالای ۴ درصدی در تولید فولاد داشته ایم، اظهار داشت: کشور چین بعنوان یکی از اصلی ترین بازیگران اصلی زنجیره فولاد دنیا، بیش از یک میلیارد تن تولید فولاد نداشت و با کاهش تولید همراه شد که این موضوع ناشی از رشد هزینه و کمبود مواد اولیه تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بود.

وی با بیان اینکه این زنجیره تولید سال گذشته شرایط سختی را تحت تاثیر افزایش نرخ بهره و وجود ناآرامی‌های منطقه‌ای ناشی از بروز جنگ اوکراین و روسیه پشت سر گذاشت، عنوان کرد: زنجیره فولاد با چالش‌های جدی برای تولید مواجه شده زیرا از یک سو قیمت های جهانی افت داشته و از سوی دیگر شرکت های تولیدکننده سنگ معدن کاهش استخراج داشته اند.

طاهرزاده درباره پیش‌بینی وضعیت تولید در سال جاری بیان کرد: چشم انداز ما رشد تولید ۱٫۶ درصدی در بخش فولاد است.

مدیرعامل چادرملو با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کنسانتره تولید شده است، عنوان کرد: مجموعه چادرملو در تولید کنسانتره در کشور جایگاه نخست را دارد و در تولید گندله با ظرفیت ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن جایگاه ششم قرار داریم.

وی افزود: همچنین در آهن اسفنجی با تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن سال گذشته با وجود محدودیت های تامین گاز و … جایگاه پنجم را کسب کردیم و در تولید فولاد هم برای نخستین بار رکود تولید یک میلیون و ۱۹۵ هزار تن را محقق کرده ایم.

مدیرعامل چادرملو با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ مجموع کنسانتره تولیدی کشور بیش از ۵۰ میلیون تن بود و در سال ۱۴۰۱ با افتی ۸ درصدی مواجه بوده است، تصریح کرد: افت تولید کنسانتره تحت تاثیر کاهش قیمت و همچنین کاهش تامین مواد اولیه اتفاق افتاده بود در حالی که در کشور ظرفیت ۷۱ میلیون تن تولید کنسانتره وجود دارد.

طاهرزاده با بیان اینکه برنامه اولیه چادرملو برای تولید کنسانتره ۹٫۵ میلیون تن بود و بعد از یک مرحله اصلاح ظرفیت تا ۱۰٫۵ میلیون تن افزایش یافت، اظهار کرد: اما عملا سال گذشته ظرفیت تولید کنسانتره چادرملو به ۱۱ میلیون تن رسیده و در بخش گندله هم چادرملو با وجود محدویت های انرژی، ۴ درصد افت تولید اتفاق افتاده و در بخش آهن اسفنجی هم کاهش مصرف وجود داشت و به نوعی تقاضا برای همه گندله سازان محدود شده بود و در کشور همچنان ظرفیت گندله سازی ۶۷ میلیون تن است و حتی سال گذشته افت ۳ میلیون تنی در گندله اتفاق افتاده بود.

مدیرعامل چادرملو با تاکید بر اینکه متوسط قیمت کنسانتر در سال ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیون و ۸۱۰۰ هزار تومان بوده که سال گذشته به ازای هر تن ۲۰۰ هزار تومان افت داشته است، تصریح کرد: همچنین موضوع افت قیمت در گندله جدی بودکه قیمت از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ رسید از این رو برای رفع مشکل تامین گندله سیاست تامین انرژی و همچنین ذخیره سازی مواد اولیه را در پیش گرفته ایم و با توجه به اینکه قیمت گندله به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده امیدواریم سال جاری سودسازی خوبی در این خصوص داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش آهن اسفنجی حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن تولید داشته ایم که این امر برای نخستین بار در این مجموعه تحقق یافته است، تصریح کرد: سال گذشته با توجه به کاهش قیمت ها در ابتدای زنجیره تلاش کردیم در حلقه های پایانی مانند فولاد رشد تولید داشته باشیم به همین دلیل رشدی ۱۳ درصدی در بخش فولاد داشتیم و این مساله در جبران کاهش درآمدهای ابتدای زنجیره موثر بود.

مدیرعامل چادرملو با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان درآمد شرکت بوده است که در سال گذشته با وجود رشد تولید به ۴۱ هزار میلیارد تومان رسیده است، اظهار کرد: سود سرمایه گذاری های شرکت در سال ۱۴۰۱ به دلیل رشد کنسانتره و فولاد به ۳۷۰۰ میلیارد تومان رسید و ۴۲۰۰ میلیارد تومان درامد از فروش میلگرد در یکی از شرکت های زیرمجموعه اتفاق افتاد و در بخش هزینه ها هم سال گذشته تحت تاثیر رشد قیمت حامل های انرژی و دستمزد، حقوق مالکانه و … باعث افزایش هزینه ها و قیمت تمام شده شد.

طاهرزاده با تاکید بر اینکه ارزش دارایی های ثابت شرکت از ۷۳۰۰ میلیارد تومان به ۸۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است، بیان کرد: سرمایه گذاری های بلندمدت شرکت سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان بوده است و مجموع دارایی های شرکت از ۴۵ هزار میلیارد تومان به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۶ طرح در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حال اجراست که ارزش آن حدود ۴ میلیارد یورو است، اظهار کرد: سهم خود شرکت چادرملو حدود ۳ میلیارد یورو است، به طوری که کارخانه ۲گندله سازی با رقم ۲۵ میلیون یورو در حال اجراست و تاکنون حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

طاهرزاده یادآور شد: همچنین نیروگاه اردکان ۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون سرمایه گذاری ۲۲۰۰ میلیارد تومان روی آن سرمایه گذاری شده است.

وی افزود: نیروگاه خورشیدی و کارخانه اکسیژن و همچنین طرح آهن اسفنجی با سرمایه گذاری ۱۷۰ میلیون یورو در حال اجرا هستند و همچنین طرح های دیگری در شرکت های فرعی در حال پیگیری و پیشرفت هستند که در راستای تامین نیاز داخلی و تکمیل زنجیره است.

طاهرزاده با اشاره به اینکه کاهش هزینه های حمل و نقل از سیاست های شرکت است، گفت: در همین راستا می خواهیم از ظرفیت های ریلی استفاده کنیم و ۵۵۰ واگن را در این بخش بکار بگیریم که تاکنون ۲۷۰ واگن خریداری شده و پیش بینی ما این است که امسال ۲۰۰ واگن دیر به مجموعه اضافه شود.

کد خبر: ۲۴۶٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha