۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۳
ایران فارما فرصتی برای توسعه صادرات دارو؛ روی خوش بانک های قطری برای کمک صادرات داروی ایرانی
گزارش بازار از اختتامیه هشتمین نمایشگاه ایران فارما؛

ایران فارما فرصتی برای توسعه صادرات دارو؛ روی خوش بانک های قطری برای کمک صادرات داروی ایرانی

نمایشگاه ایران فارما با بیش از ۷۰۰ شرکت داخلی و خارجی که بخش داخلی آن ها تامین کنندگان زنجیره داروی ایرانی هستند و بخش خارجی هم در آینده ای نزدیک می توانند همکار ایران در داروسازی باشند پایان یافت.

بازار؛ گروه صنعت: هشتمین نمایشگاه ایران فارما نیز پس از سه روز برگزاری روز جمعه هفتم مهر ماه به کار خود پایان داد. در مراسم اختتامیه این رویداد سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش ‌بنیان سلامت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد عبده زاده رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران و عباس کبریایی زاده عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی و جمعی از مدیران و اهالی رسانه حضور یافتند.

حضور ۷۰۰ شرکت داخلی و خارجی در ایران فارما

در ابتدای این مراسم عباس کبریایی زاده عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به اینکه حمایت از استارتاپ های دانشجویی در حوزه سلامت از سرمایه های بزرگ کشور محسوب می شود بیان داشت: در نمایشگاه هشتمین رویداد ایران فارما، ۴۲۷ شرکت ایرانی و ۲۸۲ شرکت خارجی حضور داشتند و شرکت ‌های ایرانی حاضر زنجیره تأمین دارو را تکمیل می ‌کنند.

محمدی: اگر بتوانیم مشکل نقدینگی و ارز را کاملا مرتفع و تسهیل کنیم با توجه به اینکه سرمایه گذاری در حوزه دارویی ایران برای همه کشورها بسیار جذاب است می توانیم به جذب سرمایه های خارجی فکر کنیم

با اشاره به برگزاری نشست چندگانه با سفرای اندونزی، قرقیزستان، بلاروس، اسپانیا و غیره برای همکاری های مشترک افزود: ۴۶دوره آموزشی‌ با ۹۶ ساعت در چهار سالن نمایشگاه برای فعالان تخصصی این حوزه برگزار شد که ۱۰۵ استاد در این دوره از نمایشگاه حضور یافتند و ما را همراهی کردند.

در ادامه سید حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو نیز بیان داشت: نمایشگاه ایران فارما هر ساله با شگفتی های جدیدی برگزار می‌ شود و امسال هم شاهد حضور بیش از ۷۰۰ شرکت ایرانی و خارجی در این رویداد بودیم.

وی با اشاره به اینکه رویداد ایران فارما بستر مهمی همچون سال های گذشته برای تعامل بیشتر با زنجیره تولید دارو است افزود: بخش بزرگی از نمایشگاه ایران فارما و فارمکس که چندی پیش برگزار شد به شرکت های تولید کننده ماشین آلات اختصاص یافت که چندی پیش تولیدات آن ها از طریق واردات تامین می شد و اکنون به تولید داخلی آن ها دست یافته ایم.

محمدی ادامه داد: اگر بتوانیم مشکل نقدینگی و ارز را کاملا مرتفع و تسهیل کنیم با توجه به اینکه سرمایه گذاری در حوزه دارویی ایران برای همه کشورها بسیار جذاب است می توانیم به جذب سرمایه های خارجی فکر کنیم. در این راستا نیز آغاز اجلاس گروه پنج (G۵) نیز با بازدید از نمایشگاه ایران فارما انجام شد.

تجمیع شرکت های داروسازی راهی برای کاهش هزینه ها

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه یکی از بحث هایی که مطرح است این است که تا جای ممکن فشار به مردم نیاید و هزینه اقلام دارویی مقرون به صرف باشد بیان داشت: یکی از راه های دست یابی به این هدف برگزاری همین نمایشگاه است که امکان دیدار بدون واسطه و چهره به چهره را بین اعضای زنجیره تولید دارو فراهم می کند.

محمدی افزود: مسئولان چین طی سفری که به کشورشان داشتم ابراز امیدواری کردند که امکان سرمایه گذاری مشترک و اشتراک فناوری ها در دو کشور فراهم باشد و این هم یکی از مزیت های صنایع دارویی است که کشورهای خارجی راغب هستند در این حوزه سرمایه گذاری مشترک داشته باشند.

محمدی: مسیر قطر باز شده و محصولات چند شرکت را به صورت تست صادر کرده ایم و می توانیم از طریق کارگزار های یانک های قطری بحث انتقال ارز را انجام دهیم

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از راهکارهای دیگری که می تواند به مقرون به صرفه شدن دارو کمک کند بحث کاهش هزینه ها با بالا بردن بهره وری است. این اتفاق نیز می تواند با پیوستن شرکت های کوچک به یکدیگر و ایجاد گروه دارویی همچون مجموعه های دولتی رخ دهد. این مجموعه ها می توانند به خرید ملزومات خود به صورت تجمیعی هزینه های تولید شان را کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه تجمیع مجموعه ها حتی می تواند به دولت هم کمک کند تاکید کرد: مشکلات مرتبط با انتقال ارز طی یکماه اخیر مرتفع شده و مسیر قطر هم باز شده و محصولات چند شرکت را به صورت تست صادر کرده ایم و می توانیم از طریق کارگزار های یانک های قطری بحث انتقال ارز را انجام دهیم.

محمدی با اشاره به موضوع نقدینگی شرکت ها ادامه داد: تا الان حدود ۱۵.۳ هزار میلیارد تومان از طریق سازمان برنامه و بودجه سازمان های بیمه گر پرداخت شده و آن ها این رقم را وجه مراکز درمانی واریز کرده اند. همچنین یکی دیگر از مباحث مهم پرداخت به ذینفعان است که می تواند به رفع مشکلات مراکز درمانی و داروخانه ها مشکلات نقدینگی دارند کمک کند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه امسال مجوز گرفته اند ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت های داروسازی پرداخت شود افزود: تا الان حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است و لازم است پیگیری های مربوطه به آن با کمک شرکت های داروسازی انجام شود.

۹۸ درصد داروسازی داخلی شده است

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختتامیه نمایشگاه ایران فارما با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، علم سبب ارتقای پیشرفت کشور در عرصه های مختلف شده است بیان داشت: در صنایع متعدد دانشگاهیان و دانش پژوهان ورود پیدا کرده اند و با خلاقیت و نوآوری توانستند مرزهای علوم را تغییر دهند و دانش را به استخدام در بیاورند.

وی با اشاره به اینکه یکی از حوزه های علمی مورد توجه همین حوزه های سلامت، بهداشت و درمان است افزود: افزایش معلومات و دانش در حوزه سلامت توانسته میزان اقبال مردم به بهداشت را توسعه دهد و نرخ امید به زندگی را بالا ببرد. همچنین توانسته دستاوردهای مختلفی را برای کشور به ارمغان بیاورد که یکی از نمونه های این مهم همین حوزه دارو است.

مرتضوی: امروزه شرکت های دانش بنیان دستاوردهای نوینی را برای کشور به ارمغان آورده اند؛ به طوری که در این حوزه کشور قابلیت رقابت پذیری با پیشرفته ترین کشورها را با تولید داخلی ارزبری و قیمت تمام شده کاهش یافته در اختیار دارد

مرتضوی ادامه داد: در حوزه تجهیزات پزشکی دانشمندان توانسته اند تجهیزات متنوعی را برای آسان کردن درمان در سراسر کشور و حتی برای صادرات به کشورهای دیگر تولید و توسعه دهند. علاوه بر این در حوزه ماشین آلات نیز، امروزه شرکت های دانش بنیان دستاوردهای نوینی را برای کشور ارمغان آورده اند؛ به طوری که در این حوزه کشور قابلیت رقابت پذیری با پیشرفته ترین کشورها را با تولید داخلی ارزبری و قیمت تمام شده کاهش یافته در اختیار دارد.

وزیر کار با اشاره به رشد داخلی سازی دارو در کشور افزود: هرچند درصد وابستگی به دارو نیز بسیار بالا بود اما اکنون گزارش های مسئولان حاکی از این است که بالغ بر ۹۸ درصد از نیاز کشور به دارو را در داخل تامین می شود. هرچند در حوزه مواد اولیه قدری با برنامه ریزی های مناسب با ظرفیت مطلوب فاصله داریم اما به هرحال سیاست دولت سیزدهم حمایت از تولید داخل و صادرات است.

وی با اشاره به حمایت وزارت کار از اندیشمندان صنعت دارو گفت: امروز آمده‌ ایم تا از تلاش افراد در حوزه سلامت تشکر کنیم و وزارت رفاه آماده همکاری در حوزه دارو است و می‌ توانیم نشست‌ هایی را با یکدیگر داشته باشیم.

صنعت دارو برابر با یک جزء صنعت ساختمان در ایران!

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش ‌بنیان سلامت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در انتهای مراسم بیان داشت: ارزش تولیدات داخلی صنعت دارو ۴۷ درصد افزایش یافته است و ارزش بازار جهانی دارو نیز با رشد قابل توجهی مواجه شده است.

قانعی: صنعتی با این فرهیختگی، با این وسعت و تعداد دانشمند با صنعت سیمان برابری می کند و این خیلی جای تاسف دارد و نشان می دهد مدل حکمرانی بلد نیست چطور این همه زیرساخت را رشد دهد

وی با اشاره به اینکه همچنان جزو کشورهای برتر دنیا نیستیم تاکید کرد: صنعت دارویی ایران نسبت به جهان باید خیلی جلوتر قدم بردارد و صنعتی با این فرهیختگی، با این وسعت و تعداد دانشمند با صنعت سیمان برابری می کند و این خیلی جای تاسف دارد و نشان می دهد مدل حکمرانی بلد نیست چطور این همه زیرساخت را رشد دهد.

قانعی با اشاره به اینکه حضور زیرساخت های علمی داروسازی نشان می دهد که مشکل صنعت از فناوران نیست ادامه داد: مساله مدل مدیریت صنعت در بالا دستی است. هر چند قبول دارم که باید به دولت کمک کرد اما سهم کل سلامت از تولید ناخالص ملی پایین است و همین سهم تعیین کننده است که چقدر بتوانیم در این بستر رشد کنیم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه ارزش طرح های صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از سال ۹۵ حدود ۴ همت برآورد شده که حدود ۳.۸ همت آن اجرایی شده است. بر این اساس ۳۹۰ قرارداد متعلق به صنعت داروسازی بوده است و از این تعداد نیز ۴۰ طرح به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان در حوزه واکسن، مواد اولیه و محصولات مشخص همچون پلاسما انجام شده است.

همانطور که گفته شد بیش از ۲۰۰ شرکت خارجی به همراه نمایندگان آن ها در هشتمین دوره از ایران فارما حضور یافتند و این حضور حداکثری می تواند بستر مناسبی برای تعاملات اقتصادی ایران با کشورهای هدف فراهم کند و صادرات دارو به آن کشورها را توسعه دهد.

کد خبر: ۲۴۶٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha