۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
صدور ۱۲۰ هزار برگه مالیاتی خانه های خالی| تلاش برای کاهش قیمت مسکن| ساخت مسکن ملی متری ۸.۲ میلیون
مدیر کل راه و شهرسازی تهران در گفتگو با بازار اعلام کرد

صدور ۱۲۰ هزار برگه مالیاتی خانه های خالی| تلاش برای کاهش قیمت مسکن| ساخت مسکن ملی متری ۸.۲ میلیون

جنتی، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با تاکید بر اینکه برای ۱۲۰ هزار واحد خانه خالی از سکنه در تهران برگه مالیاتی صادر شده است گفت: تلاش می شود قیمت مسکن در تهران کاهش یابد.

اکبر محمودی؛ بازار: وجود واحدهای مسکن مهر باقی مانده و اتمام آنها، خانه های خالی از سکنه و پروژه نهضت ملی مسکن جزو برنامه ها و چالش های اساسی دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی است.

به ارث رسیدن بیش از ۲۴۰ هزار مسکن مهر باقی مانده از دولت یازدهم که همواره مورد انتقاد وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته است و عرضه واحدهای خالی از سکنه به بازار جزو برنامه های دولت سیزدهم برای کنترل بازار مسکن است.

اگر چه افزایش قیمت نهاده های مسکن می تواند تهدیدی برای رشد قیمت تمام شده و در نهایت قیمت مسکن باشد اما به نظر می رسد دولت برنامه هایی در دست دارد تا بتواند با اجرای آنها تا حدود زیادی از رشد بی رویه قیمت مسکن جلوگیری کند.

حسین جنتی مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران معتقد است که برای کنترل بازار مسکن برنامه های خوبی در دست داریم که یکی از آنها عرضه خانه های خالی از سکنه است.

او با بیان اینکه ۱۲۰ هزار خانه خالی از سکنه در شهر تهران شناسایی و برگه مالیاتی برای آنها صادر شده است گفت: تلاش ما این است که با برگزاری جلسات مشکلات حقوقی واحدهای مسکن مهر باقی مانده در تهران را مرتفع کنیم تا آنها را به بهره برداری برسانیم.

او تاکید دارد که برای کاهش قیمت مسکن تلاش های زیادی خواهد شد و قصد ما این است که واحدهای مسکن مهر باقی مانده را هر چه سریعتر به بهره برداری برسانیم.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «حسین جنتی» مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران را با هم می خوانیم:

در مورد واحد مسکن مهر باقی مانده باید عرض کنم که در استان تهران ۳۰۰ واحد مسکن مهر باقی مانده داریم که آنها هم مشکلات حقوقی دارند. اگر مشکلات حقوقی آنها مرتفع شود آنها نیز واگذار می شوند

* چه تعداد واحد مسکن مهر استان تهران باقی مانده است؟

در مورد واحد مسکن مهر باید عرض کنم که در استان تهران ۳۰۰ واحد مسکن مهر باقی مانده داریم که آنها هم مشکلات حقوقی دارند. اگر مشکلات حقوقی آنها مرتفع شود آنها نیز واگذار می شوند. در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران نیز حدود ۴ هزار واحد مسکونی باقی مانده است که مشکلات حقوقی و مشکلات تعاونی ها در آن مطرح است که با جلساتی که برگزار شده است که مشکلات حقوقی آنها بر طرف شود با توجه به دستور اکید وزارت راه و شهرسازی، تامین اعتبار برای واحدهای مسکونی مهر انجام خواهد گرفت و بدون مشکل مالی می توانیم کار را پیش ببریم. اما مشکلات حقوقی باید برطرف شود که بتوانیم واحدهای مسکن مهر را در استان تهران واگذار و پرونده آن را ببندیم.

در مجموع در استان تهران برای نهضت ملی مسکن، بخش خصوصی، بازآفرینی شهری و تفاهم نامه هایی که با نیروهای مسلح منعقد کرده ایم ۴۹۰ هزار واحد مسکونی باید در ۴ سال احداث شود

* آماری که نشان دهد پروژه مسکن ملی در استان تهران چه روندی را طی می کند و چه تعداد آغاز شده و میزان پیشرفت چقدر است؟

در مجموع در استان تهران برای نهضت ملی مسکن، بخش خصوصی، بازآفرینی شهری و تفاهم نامه هایی که با نیروهای مسلح منعقد کرده ایم ۴۹۰ هزار واحد مسکونی باید در ۴ سال احداث شود. برنامه ریزی ها انجام شده است و عملیات اجرایی حدود ۳۴۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده است که در حال پیگیری هستیم عملیات اجرایی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال جاری برسد.

در شهر تهران حدود ۱۲۰ هزار واحد مسکونی و خانه های خالی از سکنه شناسایی شده که برگه مالیاتی برای آنها صادر شده اس

* در شهر تهران چه تعداد خانه خالی از سکنه داریم و چه تعداد برگه مالیاتی برای آنها صادر شده است داریم؟

در شهر تهران حدود ۱۲۰ هزار واحد مسکونی و خانه های خالی از سکنه شناسایی شده که برگه مالیاتی برای آنها صادر شده است و مراحل مختلف آن در حال طی شدن است.

* در نیمه دوم سال قیمت مسکن در تهران چگونه خواهد بود؟

تلاش ما این است که قیمت مسکن کاهشی باشد. اقداماتی که صورت گرفته است تاثیرات خود را گذاشته است. هم موضوع برخورد با املاکی های غیر مجاز و ساخت و ساز ارزان باعث شده است تا قیمت مسکن روند نزولی به خود بگیرد.

* اما سازنده های مسکن عنوان می کنند که قیمت نهاده های ساختمانی رو به افزایش است؟

قیمت تمام شده با قیمت نهایی مسکن متفاوت است. قیمت تمام شده بستگی به قیمت مصالح ساختمانی دارد. قیمتی که برای نهضت ملی مسکن نهایی شده است از ابتدای امسال ۸.۲ میلیون تومان بوده و تغییری نداشته است.

* سال آینده این قیمت ساخت تغییر خواهد کرد؟

فعلا قیمت ساخت نهضت ملی مسکن افزایش ندارد.

* تاکنون در نهضت ملی مسکن خلع ید پیمانکاران را داشته اید؟

به هیچ عنوان در نهضت ملی مسکن خلع ید نداشته ایم.

برخی متقاضیان مسکن ملی در طی دو سال گذشته واریزی محدودی داشتند و باید پرداختی‌های خود را تکمیل کنند. این پیامک برای متقاضیان پروژه ۸۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن در اسلامشهر است و در این مدت متقاضیان باید میزان آورده خود را تکمیل می‌کردند

* ماجرای ارسال پیامک به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن برای واریز پول چه بود؟ بسیاری از متقاضیان با این پیامک ترسیده و به شدت نگران هستند.

برخی متقاضیان مسکن ملی در طی دو سال گذشته واریزی محدودی داشتند و باید پرداختی‌های خود را تکمیل کنند. این پیامک برای متقاضیان پروژه ۸۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن در اسلامشهر است که اجرای آن از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و در این مدت متقاضیان باید میزان آورده خود را تکمیل می‌کردند. اما متقاضیانی هستند که تا کنون یک یا دو قسط پرداخت کردند و پروژه آنها هم اکنون به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد رسیده است، ولی هنوز سهم خود را به صورت کامل واریز نکردند که در صورت عدم پرداخت اقساط این پروژه متوقف خواهد شد و این موضوع اجحاف در حق کسانی است که واریزی‌های خود را به صورت کامل و مرتب انجام داده‌اند.

با تلاش های صورت گرفته مدت زمان صدور پروانه ساختمانی برای ساخت طرح نهضت ملی مسکن به کمتر از ۶ ماه رسیده است

* در مورد طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمانی برخی از سازندگان اظهار گلایه می کنند. آیا زمان صدور پروانه ساختمانی همچنان طولانی است؟

به صورت کلی در صورتی که مشکل خاصی وجود نداشته باشد، نظام مهندسی همکاری ویژه دارد و شهرداری‌ها هم پیگیر هستند تا پروانه‌های ساختمانی با سرعت صادر شود. صدور پروانه ساختمانی نیازمند استعلاماتی است که شاید برخی اوقات این موضوع زمان صدور پروانه ساختمانی را طولانی کند. گاهی، ممکن است زمین در نظر گرفته شده برای ساخت مشکلاتی داشته باشد که در این صورت روند صدور پروانه ساختمانی طولانی می‌شود. اما به هر حال با تلاش های صورت گرفته مدت زمان صدور پروانه ساختمانی برای ساخت طرح نهضت ملی مسکن به کمتر از ۶ ماه رسیده است.

کد خبر: ۲۴۵٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      0 1
      هدف این است متری ۸.۵میلیون باشد این چه مسکن ملی است گران است
    • غلام IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      1 0
      سلام لطفا برای خانههای خالی ومغازههای خالی شهرستانها هم قانون مالیاتی گذاشته وپیگیری نمایید مثل شهرستان تربت حیدریه اینجا خانه خالی زیاد هست اما باقیمت مناسب نمیفروشند فقط به قیمت نجومی میفروشند این یعنی احتکار ملک
    • علی IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      0 0
      باتشکر از مسئولین بابت ساخت مسکن،خدا خیرتون بده،یاعلی