۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
افزایش تدریجی قیمت حامل های انرژی| درآمدهای نیرو و نفت برای سرمایه گذاری های جدید کافی نیست
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار:

افزایش تدریجی قیمت حامل های انرژی| درآمدهای نیرو و نفت برای سرمایه گذاری های جدید کافی نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار با بیان اینکه قیمت حامل های انرژی باید به صورت تدریجی افزایش پیدا کند، ادامه داد: بدون مدیریت مصرف مشکل ناترازی های کشور حل نمی شود.

بازار، گروه آب و انرژی: پرویز محمد نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار می گوید: درآمد فروش نفت به قدری نیست که دولت بتواند با تکیه به آن زیرساخت های لازم در این حوزه را فراهم کند یا بتواند بر اساس آن سرمایه گذاری های جدید انجام دهد. در حوزه نیرو هم شرایط اینگونه است. بر اساس آمار وزارت نیرو چیزی حدود ۱۰۰ همت به پیمانکاران صنعت برق بدهکار بوده و درآمدهای حاصل از فروش برق به قدری نیست که بتواند این بدهی را پاسخ دهد.

درآمد فروش نفت و برق به قدری نیست که دولت بتواند با اتکا به آن سرمایه گذاری های جدید انجام دهد. باید شرایطی فراهم شود که با افزایش تدریجی قیمت ها مشکلاتی که در حوزه انرژی وجود دارد برطرف شود

رییس کمیته برق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای حل این مشکلات باید درآمدهای وزارت خانه هایی همچون نفت و نیرو افزایش پیدا کند. یکی از راه کارهای افزایش درآمد واقعی کردن قیمت ها و رشد تدریجی قیمت هاست. استارت این کار در وزارت نیرو خورده به طوری که هم اکنون تعرفه برق مشترکین خیلی پر مصرف ۵ برابر حالت عادی است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که برنامه مجلس برای افزایش درآمدهای نفت و نیرو رشد قیمت حامل های انرژی است، ادامه داد: در مساله افزایش قیمت حامل های انرژی باید توان و ظرفیت مالی مردم هم لحاظ شود. چرا که یکباره و در مدت یک یا دو سال نمی توان قیمت انرژی را به قیمت واقعی خود رساند. باید هم زمان با سیاست های تنبیهی سیاست های تشویقی را هم در دستور کار قرار دهیم تا مساله مدیریت مصرف که سالهاست به فراموشی سپرده شده، دوباره در دستور کار قرار گیرد.

او همچنین ادامه داد: به عنوان مثال هم اکنون الگوی مجاز مصرف در خوزستان ۳ هزار کیلو وات ساعت است. مشترکی که بتواند مصرف خود را هزار کیلو وات ساعت کاهش دهد به نوعی دو میلیون تومان از توانیر بستانکار می شود. این همان سیاست تشویقی است که اتفاقا اثر گذار هم بوده و موجب مدیریت مصرف و سپری کردن تابستان بدون خاموشی برنامه ریزی شده در بخش خانگی شده است.

محمدنژاد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای جبران ناترازی و کسری برنامه ای هم برای گرانی بنزین دارد، گفت: امسال دولت هیچ برنامه‌ای را برای افزایش قیمت بنزین به مجلس ارائه نکرده؛ البته مصرف بنزین در کشور ما فزاینده بوده و تولید جوابگوی آن نیست.

ناترازی در حوزه برق به ۱۲.۵ هزار مگاوات رسیده و کسری حوزه گاز ۳۰۰ میلیون مترمکعب اعلام می شود. از طرفی منابع آبی موجود نصف نیاز کشور را هم پاسخ گو نیست

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ناترازی کنونی انرژی در کشور یک شبه به وجود نیامده و حاصل چندین دهه بی‌توجهی به مسئله بهینه‌سازی است، ادامه داد: هم اکنون ناترازی در حوزه برق به ۱۲.۵ هزار مگاوات رسیده و کسری حوزه گاز ۳۰۰ میلیون مترمکعب اعلام می شود. از طرفی منابع آبی موجود نصف نیاز کشور را هم پاسخ گو نیست. در چنین شرایطی بیش از هر چیز باید به دنبال مدیریت مصرف باشیم، چرا که اگر مصرف را کنترل نکنیم هر سال شرایط بحرانی تری در انتظار اقتصاد ایران و حوزه انرژی خواهد بود.

محمدنژاد با اشاره به نزدیک شدن به فصل سرما و بروز چالش های ناترازی گاز، اظهار داشت: ناترازی گازی به حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و اگر سرمای هوا بیشتر باشد ممکن است این رقم بیشتر هم شود. به همین دلیل به دولت تکلیف کردیم ۲۰ میلیون بخاری گازی که غیراستاندارد هستند و مصرف انرژی بالایی دارند باید تعویض شوند اما دولت هنوز این اتفاق را رقم نزده است. اگر این ۲۰ میلیون اصلاح شود، تقریبا ۹۰ الی ۱۰۰ هزار میلیون متر مکعب صرفه‌جویی خواهیم داشت و این عدد بزرگی است.

کد خبر: ۲۴۵٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha