۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸
تسهیل تامین مالی شرکت‌ها از طریق انتشار اوراق با مصوبه جدید سازمان بورس
مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری برهان مطرح کرد

تسهیل تامین مالی شرکت‌ها از طریق انتشار اوراق با مصوبه جدید سازمان بورس

شرکت‌هایی که ارزش دفتری دارایی‌های آنها به نسبت ارزش روز آنها پایین است، به منظور ایجاد ظرفیت بیشتر برای انتشار اوراق بهادارِ بدون ضامن و وثیقه، می‌توانند دارایی‌های خود را تجدید ارزیابی کنند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، قاسم محسنی، مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری برهان در رابطه با ابلاغ دستورالعمل جدید انتشار اوراق بهادار بدهی با استفاده از رتبه اعتباری، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ ضوابط انتشار اوراق بهادار با استفاده از رتبه اعتباری به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس رسیده بود، در حال حاضر تقریبا بیش از یکسال از ضوابط گذشته و در تاریخ ۱۶ مرداد امسال مقررات جدیدی جایگزین موارد قبلی شده تا انتشار اوراق بهادار از طریق رتبه‌بندی تسهیل شود.

او افزود: در مقررات قبلی اگر اوراق رتبه BBB به بالا کسب می‌کرد و شرکت در بورس یا فرابورس پذیرفته شده بود، می توانست بدون ضامن و وثیقه اوراق منتشر کند. در مقررات جدید، این رتبه، یک ریزرتبه (notch) پایین‌تر آمده و شرکت‌های پذیرفته شده با اوراق دارای رتبه BBB- به بالا می‌توانند اوراق بهادار خود را بدون ضامن و وثیقه منتشر کنند.

محسنی گفت: طبق مقررات جدید اگر شرکتی قصد انتشار اوراق بدون ضامن داشته باشد، علی‌رغم دارا بودن وثیقه، می‌بایست رتبه‌بندی شود.

او تصریح کرد: رتبه‌بندی، چشم‌انداز اعتباری اوراق بهادار در آینده را روشن می‌کند و اطلاعاتی ضروری برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران است. بنابراین، امید می‌رود در مقررات بعدی، رتبه‌بندی برای انتشار اوراق حتی با وجود ضامن نیز الزامی شود.

مدیر عامل شرکت رتبه بندی اعتباری برهان گفت: درصورتی که رتبه اوراق BBB- به بالا باشد اما شرکت در بورس یا فرابورس پذیرفته شده نباشد، از میزان وثیقه‌های لازم برای انتشار اوراق متناسب به رتبه اعتباری، کاسته میوشود؛ اما اگر رتبه اوراق BB+ به پایین باشد، وثایقش کاهش نمی‌یابد.

وی افزود: در مقرارات قبل ظرفیت انتشار اوراق بر اساس میانگین سود دو سال گذشته تعیین می‌شد، ولی اکنون بر اساس نسبت بدهی شرکت (یعنی نسبت مجموع بدهی‌ها به کل دارایی‌ها) تعیین می شود؛ به این ترتیب که اگر شرکت در گروه BBB قرار گیرد، با لحاظ اصل بدهی ناشی از انتشار اوراق بدون ضامن، نسبت بدهی‌هایش نمی‌تواند بیش از ۷۵ درصد باشد. برای رتبه های گروه A این نسبت می تواند تا ۸۰ درصد، گروه AA تا ۸۵ درصد و رتبه AAA تا ۹۰ درصد افزایش می یابد.

محسنی ادامه داد: در صورت رتبه بندی اوراق، شرکت‌ها همچنین می‌توانند برای فراتر رفتن از نسبت‌های یادشده، ضامن یا وثیقه ارائه دهند. مثلا چنانچه یک ورقه بهادار، رتبه BBB داشته و شرکت بانی جزو شرکت‌های پذیرفته شده باشد، آنگاه اگر مبلغ اوراق به گونه‌ای باشد که نسبت بدهیِ بانی را بیش از ۷۵ درصد کند، شرکت بانی می‌تواند تا رسیدن به نسبت بدهی ۷۵ درصد، اوراق بدون ضامن و وثیقه و مازاد بر آن را با ضامن یا وثیقه منتشر کند.

مدیر عامل شرکت رتبه بندی اعتباری برهان در پایان گفت: شرکت‌هایی که ارزش دفتری دارایی های آنها به نسبت ارزش روز آنها پایین است، به منظور ایجاد ظرفیت بیشتر برای انتشار اوراق بهادارِ بدون ضامن و وثیقه، می توانند دارایی‌های خود را تجدید ارزیابی کنند.

کد خبر: ۲۴۵٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha