۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
بریکس؛ نشانه روشنی از حرکت جدی کشورهای جنوب در مقابله با شمال | شانگهای و بریکس ادغام نمی شوند
گفتگو با دیپلمات سیاست خارجی؛

بریکس؛ نشانه روشنی از حرکت جدی کشورهای جنوب در مقابله با شمال | شانگهای و بریکس ادغام نمی شوند

دکتر قناد باشی می گوید: اگر افریقای جنوبی که عضو گروه بیست هست، به عضویت بریکس در آمده، به این دلیل است که در آن جا کاری انجام نشده و این مسئله نشانگر حرکت جنوب به سمت استقلال و تضعیف حاکمیت غرب است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: رئیس مجلس شورای اسلامی به تازگی به منظور حضور در نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس به افریقای جنوبی سفر کرده است. هدف رئیس مجلس از آن سفر سه روزه حضور در نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس است که با موضوع «بهره مندی از چند جانبه‌گرایی و دیپلماسی پارلمانی برای تعمیق بریکس و مشارکت در تسریع اجرای توافقنامه تجارت آزاد آفریقا» برگزار می‌شود.

هیأت عالی رتبه پارلمانی ایران با حضور در این مجمع پارلمانی به دنبال تقویت روابط پارلمانی قوی بین اعضای بریکس برای رفع چالش‌های مهم منطقه‌ای و جهانی از طریق دیپلماسی پارلمانی و تأثیرگذاری مثبت بر بحران‌های سیاسی یا اقتصادی مهم جهان هستند. همچنین، ارتقای توانایی‌های ساختاری گروه بریکس به منظور استفاده از ظرفیت‌های کشورهای در حال توسعه برای تغییر مناسبات اقتصاد جهانی در راستای تقلیل وابستگی اقتصادی کشورهای عضو به اروپا و آمریکا و تقابل با تحریم‌های غربی از جمله محورهای مورد توجه هیأت پارلمانی کشورمان در نهمین مجمع پارلمانی بریکس است.

در همین راستا، دکتر «جعفر قنادباشی» سفیر اسبق ایران در لیبی و کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و افریقا به خبرنگار بازار گفت: در بریکس اقتصاد صرفا الویت است؛ یعنی اقتصادها جمع شده و اعلام کرده اند که به منظور آن که اقتصادهای مستقلی داشته باشند، باید راهبردهایی را دنبال کنند. آن راهبردها این است که با یکدیگر همکاری کرده و اجاره ندهند که دنیا به سمت یکجانبه گرایی حرکت کند و به حاکمیت ناعادلانه پیدا و ناپیدای امریکا پایان دهند.

وی اضافه کرد: استعمار در دسته های مختلفی قرار می گیرد. استعمار فرانوین از طریق سیستمهای ناپپدای امریکایی و غربی در حال حاضر از طریق بانکها در حال بر جهان اعمال شدن است. در حال حاضر، کشور نیجر خواسته ای دارد و آن این است که اورانیوم آنها که برده می شود، در ازای آن حق مردم نیجر داده شود. همچنین این موضوع مطرح است که واحد پول ۱۴ کشور افریقایی فرانک است، چرا که واحد پول قبلی فرانسه فرانک بود که بعد به یورو تبدیل شد. در حقیقت سیستم بانکی نیجر، فرانسه است و آنها خودشان آگاه نیستند که ارزش پول آنها در حال بالا یا پایین آمدن است. حال این کشور تمایل به نجات یافتن دارد. در این راستا، غرب چند مسئله را فعال کرد. یکی جنگ و به کارگیری سلاح و دیگری فعال کردن داعش بود در حالی که چند سالی خبری از داعش نبود. آنها این اقدامات را انجام دادند که به اورانیوم خود دست یابند و اینجاست که مزدوری داعش پیدا می شود.

یک راه فراری برای کشورهاب مختلف در مقابل با ظلم غربی ها باز شده و آنها وارد جنگ اقتصادی با روسیه و چین شده اند و ما باید از این باد موافق استفاده کنیم

دکتر قناد باشی اضافه کرد: لذا، در حال حاضر مجموعه اصلی بریکس شامل پنج کشور خواهان کاهش استعمار غربی هستند. در همین راستا، به دنبال ایجاد بانک و چاپ پول هستند در حالی که حتی در حد حرف هم می تواند نفوذ غرب را از بین ببرد. واقعا غربی ها به ما ظلم کرده اند. چقدر همین خانم موگرینی به ما وعده داد که کانالهای بانکی باز می شود. بنا بود که در سال ۲۰۱۹ کانالهای بانکی باز می شود، اما باز نکردند و در حال حاضر پشیمان هستند. گذشت آن زمانی که آن ها فشار می آوردند. یک راه فراری برای کشورها باز شده و آنها وارد جنگ اقتصادی با روسیه و چین شده اند و ما باید از این باد موافق استفاده کنیم.

وی در خصوص ادغام سازمان بریکس و شانگهای در آینده گفت: از نظر من سازمان شانگهای و بریکس در آینده ادغام نخواهند شد. سازمان شانگهای یک سازمان آسیایی است که البته به آن اوراسیایی یعنی آسیایی_اروپایی نیز می گویند، چرا که بیشتر اعضای آن آسیایی هستند و علت اروپایی بودن آن این است که قسمت غرب روسیه، اروپایی است. اما بریکس سازمانی جهانی و متشکل از اقتصادهای نوظهور است و اختصاص به یک قاره ندارد.

سفیر اسبق ایران در لیبی ادامه داد: مسئله دوم این است که بنا و اساس شکل گیری سازمان همکاری شانگهای مسائل امنیتی و نظامی بوده و پس از آغاز تحریمها، سبقه اقتصادی پیدا کرده است. در حال حاضر در شانگهای، در درجه نخست امنیت، بعد سیاست و پس از آن اقتصاد مطرح است. شانگهای یک مجموعه ای است که به سمت امنیت دسته جمعی و همکاری های سیاسی و سپس اقتصاد می رود. اما بریکس مجموعه ای فراقاره ای است که اقتصاد در آن اصل و الویت است.

قنادباشی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص اقتصادهای نوظهور و ظهور جنوب جهانی در جهت دلارزدایی گفت: یک زمانی دنیا را به جهان اول، دوم و سوم تقسیم کردند که کشورهای فقیر و عقب مانده یا توسعه نیافته جز جهان سوم محسوب می شد. حدود بیست سال پیش، هم جهان به کشورهای شمال و جنوب تقسیم شد. از نظر کروی بودن زمین این شمال و جنوب شکل نگرفت، بلکه به کشورهای پولدار و ثروتمند کشورهای شمال و به کشورهای فقیر هم کشورهای جنوب می گفتند.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: در آن راستا، دنیای غرب کاری کرد که این اتفاق رخ ندهد. آنها در حال تلاش بودند که کشورهای جنوب ظهور نکرده و به سمت جلو حرکت نکنند، زیرا غربیها از شکاف اقتصادی هراس داشتند و نگران بودند که حاکمیت آنها تضعیف شود. در حال حاضر، هفت کشور صنعتی وجود دارند که به آنها باشگاه هفت کشور صنعتی می گویند.

اگر کشوری مانند افریقای جنوبی که عضو گروه بیست هست و به عضویت بریکس در آمده است، به این دلیل است که در آن جا کاری انجام نشده و این مسئله نشانگر حرکت جنوب به سمت استقلال است

جعفر قنادباشی گفت: آنها به این نتیجه رسیدند که جنوب در حال پیشروی و حرکت است و در حال ایجاد یک راه مستقل هستند. بر همین اساس، این گروه را گسترش داده و به گروه بیست تبدیل کردند تا اجازه شکاف اقتصادی را نداده و منطقه جنوب به سمت استقلال پیش نرود. اگر کشوری مانند افریقای جنوبی که عضو گروه بیست هست و به عضویت بریکس در آمده است، به این دلیل است که در آن جا کاری انجام نشده و این مسئله نشانگر حرکت جنوب به سمت استقلال است. در گذشته چین جز منطقه جنوب محسوب می شد. اما در حال حاضر که پیشرفت زیادی کرده است، جنوب محسوب نمی شود. البته برخی از چینی ها به دلیل مزایایی که برای خود در نظر می گیرند، خود را هنوز جهان سومی می دانند.

بریکس نشانه روشنی از حرکت کشورهای جنوب است

دیپلمات سیاست خارجی اضافه کرد: به هر حال، بریکس نشانه روشنی از حرکت کشورهای جنوب است. برخی دیگر از کشورهای پایین تر مانند اتیوپی و زیمباوه هم علاقه مندی خود را به عضویت نشان داده اند. این علاقه مندی نشان می دهد که آنها نگران هستند و قصد اداره کشور خود را با وجود ثروت دارند، اما غرب اجازه نمی دهد. بر همین اساس، تمایل دارند که به بریکس بپیوندند. نیجر مدل زنده از اعتراض و قیام مردمی برای این است که نمی خواهند فرانسه برای آنها تصمیم بگیرد.

قنادباشی ادامه داد: بر همین اساس، پشت این اجلاسها مانند بریکس خشم نهانی ملتها از ظلم جهانی است که آن خشم نباید در رسانه ها خفه شود. این ظلم از سوی کشورهای شمال که دارای اهرم نظامی هستند، اعمال می شود. به عنوان مثال، بزرگترین بازار پهپادی امریکا در کشور نیجر است که منافع نفت لیبی، الجزایر، چاد و نیجیریه و معادن طلا و اورانیوم را پوشش می دهد به طوری که روسیه و چین حق نزدیک شدن ندارند.

وی در پایان گفت: خلیج فارس هم به همین گونه است. امریکاییها مجددا ناوهای خود را به این منطقه وارد کرده اند، زیرا برخی از کشورها در حال خارج شدن از کنترل آنها است. بر همین اساس، حوزه اختلال و اخلال ورزی خود را گسترش داده اند. لذ، کشورهای جنوب در حال کار کردن به طور جدی هستند و کشورهای شمال از ترس خود مجددا به سیاستهای استعمار کهن و بازگشت به استعمار قایق توپ دار روی آورده اند. آنها اینگونه قصد داشتند که از طریق تبلیغات و سیستم بانک جهانی جهان را تحت کنترل خود در آورند که متوجه شدند نمی توانند و به استفاده از اسلحه روی آورده اند.

کد خبر: ۲۴۵٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha