۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
کریدور هند_خاورمیانه_اروپا و جی ۲۰؛ نظم جهانی به سوی اوراسیا تغییر می کند!
بازار گزارش داد؛

کریدور هند_خاورمیانه_اروپا و جی ۲۰؛ نظم جهانی به سوی اوراسیا تغییر می کند!

اگر اجرای کریدور هند_خاورمیانه_اروپا موفقیت آمیز باشد، می تواند به عنوان طرحی برای سایر ابتکارات بین قاره ای با هدف ایجاد یک ساختار اوراسیای متعادل تر عمل کند.

بازار؛ گروه بین الملل: در اجلاس سران گروه ۲۰، امریکا، هند، عربستان، امارات، فرانسه، آلمان، ایتالیا و کمیسیون اروپا، از کریدور چندوجهی هند_خاورمیانه_اروپا رونمایی کرد. این کریدور اقتصادی شامل یک مسیر شرقی است که اتصال هند به خلیج فارس را از طریق خطوط دریایی تسهیل کرده و یک مسیر شمالی، عربستان سعودی را از طریق اردن و اسرائیل به اروپا متصل می کند.

مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای شامل این کریدور (از جمله اتحادیه اروپا به عنوان یک بلوک) تقریباً ۴۷ تریلیون دلار است که حدود ۴۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان را نشان می دهد. از سوی دیگر، کریدور هند_خاورمیانه_اروپا، مظهر چشم انداز جمعی برای ابرقاره گسترده تر اوراسیا است که فراتر از تجارت، انرژی و انعطاف پذیری دیجیتال است. در حقیقت، هدف این کریدور ایجاد مسیری به سوی یک سیستم فرااقیانوسی درهم تنیده فزاینده است که از منطقه مدیترانه از طریق غرب آسیا تا اقیانوس هند و اقیانوس آرام گسترش می یابد.

علاوه بر این، کریدور هند_خاورمیانه_اروپا به عنوان یک تصدیق ضمنی، از سوی واشنگتن و بروکسل، به پیامدهای محسوس ظهور قدرتهای غیر غربی و تغییر غیرقابل انکار مرکز اقتصادی و ژئوپلیتیکی جهان به سمت شرق عمل کرده و بر ضرورت واگذاری نقش‌های رهبری مهم‌تر جهانی به هند، عربستان سعودی و امارات، بازیگرانی که در خط مقدم پیکربندی مجدد آینده سیستم اقتصادی و ژئوپلیتیکی در اوراسیا هستند، تأکید می‌کند، در حالی که ابوظبی، ریاض، دهلی و دیگر قدرت‌های نوظهور در اوراسیا تأثیر قابل توجهی در تنظیم مجدد پویایی قدرت گسترده‌تر در سراسر ابرقاره خواهند داشت.

در حالی که هند، عربستان و امارات نماد نظم جدید جهانی هستند، اروپا نمایانگر نظم جهانی لیبرال سالخورده پس از جنگ جهانی دوم است

چند روز پس از بازگشت از دهلی نو، آنتونی بلینکن در دانشکده مطالعات بین‌المللی پیشرفته دانشگاه جانز هاپکینز سخنرانی و تأکید کرد: «آنچه اکنون تجربه می‌کنیم چیزی بیش از آزمایش نظم پس از جنگ سرد است. پایان آن است». این بیانیه، استراتژی ایالات متحده برای مشارکت و حمایت از کریدور هند_خاورمیانه_اروپا را در بر می گیرد: ایجاد ائتلاف با شرکا و متحدان برای تأثیرگذاری بر نظم جهانی چند قطبی در حال ظهور.

گروه «کریدور هند_خاورمیانه_اروپا و بریکس» نشان دهنده ظهور یک سیستم در غرب آسیا است

در این میان، هند، عربستان و امارات نماد این نظم جدید جهانی هستند، در حالی که اروپا نمایانگر نظم جهانی لیبرال سالخورده پس از جنگ جهانی دوم است. در حالی که واشنگتن و بروکسل ممکن است وسوسه شوند که این کریدور را جایگزینی برای طرح کمربند و جاده چین نشان دهند، برای دهلی، ابوظبی و ریاض، چه در مورد اعضای فعلی یا به تازگی پذیرفته شده، گروه «کریدور هند_خاورمیانه_اروپا و بریکس» نشان دهنده ظهور یک سیستم در غرب آسیا است. در این سیستم، هند، عربستان، امارات، عمان و مصر به تدریج فراتر از انرژی، وجوه ارسالی و ایدئولوژی ادغام می شوند.

کریدور هند_خاورمیانه_اروپا تجسم استراتژی اوراسیایی در دوران پس از هژمونی ایالات متحده است؛ با هدف شکل دادن به یک ساختار قدرت متعادل در سراسر چشم انداز وسیع تر اوراسیا

یک جنبه نادیده گرفته شده کریدور هند_خاورمیانه_اروپا این است که چگونه وجود صرف آن، جدای از چالش های طراحی و عملیاتی، نشان دهنده تلاش دیگری برای گرد هم آوردن عربستان و اسرائیل در یک چارچوب فرا قاره ای واحد است و به تلاش های مستمر تحت حمایت ایالات متحده برای تضمین یک توافق عادی سازی بین کشورهای عضو کمک می کند. کریدور هند_خاورمیانه_اروپا تجسم استراتژی اوراسیایی در دوران پس از هژمونی ایالات متحده است؛ با هدف شکل دادن به یک ساختار قدرت متعادل در سراسر چشم انداز وسیع تر اوراسیا.

به طور خاص برای اروپا، این کریدور نماد جاه طلبانه ترین تلاش بلوک برای دستیابی به اهمیت و وحدت ژئوپلیتیکی خارج از سرزمین اصلی اروپا در واقعیت چندقطبی جدید با پذیرش این چارچوب فرا اقیانوسی است. رم، برلین و پاریس، با غیبت آشکار لندن، به دنبال هماهنگ کردن تلاش‌های خود با ایالات متحده و قدرت‌های آسیایی هستند و از تمرین‌های دریایی گاه به گاه در اقیانوس هند و اقیانوس آرام فراتر رفته اند؛ زیرا در تلاش برای ادغام سیستم‌های اقتصادی خود در بازارهای شرق با رشد بالا در این منطقه هستند.

نماد راه اندازی این کریدور در دهلی نو در بحبوحه اجلاس سران جی ۲۰ (بالاترین مکانیسم حاکمیت جهانی در حال حاضر) و غیبت قابل توجه روسیه و چین در اجلاس سران را نباید نادیده گرفت. تکرار این نکته ضروری است که این نمادگرایی نباید واشنگتن و بروکسل را به نتیجه گیری اشتباه سوق دهد. برای هند، عربستان، امارات و دیگر بازیگران، دستیابی به یک ساختار متعادل اوراسیا به معنای تشکیل یک ائتلاف مهار دوگانه علیه چین و روسیه نیست.

اظهارات پوتین مبنی بر اینکه کریدور هند_خاورمیانه_اروپا یک افزودنی به پروژه شمال_جنوب ما است، باید در این زمینه تفسیر شود. به طور خاص برای اروپا، این کریدور نماد جاه طلبانه ترین تلاش بلوک برای دستیابی به اهمیت و وحدت ژئوپلیتیکی خارج از سرزمین اصلی اروپا در واقعیت چندقطبی جدید با پذیرش این چارچوب فرا اقیانوسی است.

راه اندازی این کریدور، نقطه عطف مهمی در تغییر مداوم قدرت جهانی به سمت شرق است، ضمن اینکه نشان دهنده تعهد ایالات متحده، اروپا و قدرت های نوظهور مانند هند، عربستان سعودی و امارات برای ترویج نظم اوراسیا متعادل تر و مرتبط تر است.

موفقیت کریدور هند_خاورمیانه_اروپا به چندین عامل حیاتی بستگی دارد که شامل انجام یک ارزیابی واقع بینانه از منطق هر کشور برای مشارکت، پیشبرد پروژه فراتر از یک یادداشت تفاهم، رسیدگی به چالش‌های لجستیکی و عملیاتی، و اولویت‌بندی برق، اتصال دیجیتال و هیدروژن پاک در مراحل اولیه کریدور است

با این حال، موفقیت این کریدور به چندین عامل حیاتی بستگی دارد. این عوامل، شامل انجام یک ارزیابی واقع بینانه از منطق هر کشور برای مشارکت، پیشبرد پروژه فراتر از یک یادداشت تفاهم، رسیدگی به چالش‌های لجستیکی و عملیاتی، و اولویت‌بندی برق، اتصال دیجیتال و هیدروژن پاک در مراحل اولیه کریدور است.

کشورهای این کریدور همچنین باید در برخورد فعالانه با چالش های امنیتی احتمالی ناشی از افزایش اتصال اوراسیا جسورانه عمل کنند. چرا که اگر اجرای این کریدور موفقیت آمیز باشد، می تواند به عنوان طرحی برای سایر ابتکارات بین قاره ای با هدف ایجاد یک ساختار اوراسیا به گونه ای متعادل و متوازن تر عمل کند.

کد خبر: ۲۴۴٬۹۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha