۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
تشخیص عسل کنار اصل: مشخصات و رنگ + خواص و قیمت

تشخیص عسل کنار اصل: مشخصات و رنگ + خواص و قیمت

عسل کنار اصل حاصل تلاش زنبور عسل است، موقعی که از شهد شکوفه های درخت کنار در اوایل فصل پاییز برای تولید عسل استفاده می کند.

به گزارش بازار، عسل کنار اصل حاصل تلاش زنبور عسل است، موقعی که از شهد شکوفه های درخت کنار در اوایل فصل پاییز برای تولید عسل استفاده می کند. برای تشخیص عسل کنار اصل باید به مشخصات عسل کنار توجه کنیم که آن را از سایر عسل ها متمایز می کند: رنگ عسل کنار اصل، تیره است و می تواند قهوه ای، عقیقی یا سبز لجنی باشد. طعم عسل کنار اصل، طعمی شیرین و کمی ترش است. بهترین روش تشخیص عسل کنار اصل، انجام آزمایش تخصصی عسل است؛ اما چون ساکارز عسل کنار خالص به طور طبیعی از حد استاندارد بیشتر است، این فاکتور نمی تواند برای تشخیص عسل اصل کنار استفاده شود. پس برای تشخیص عسل کنار طبیعی از تقلبی چه کنیم؟ ما اینجاییم تا به این سوال پاسخ دهیم.

عسل کنار اصل چیست؟

عسل کنار اصل یا عسل طبیعی کنار به عسلی گفته می شود که زنبور برای تهیه آن از شهد گل های درخت کنار استفاده کرده باشد. درخت کنار با نام علمی Ziziphus spina-christi یک درخت خاردار و همیشه سبز است که در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان رشد می کند. در ایران، این درخت در استان های جنوب و جنوب غربی مانند خوزستان، فارس، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان پراکنده است. میوه های این درخت خوشبو و به اندازه سنجد بوده و دارای خواص غذایی و دارویی است.

گل دهی درخت کنار با شروع فصل پاییز یعنی اوایل مهر ماه آغاز می شود و حدود ۴۰ روز طول می کشد. فصل برداشت عسل طبیعی کنار همزمان با پایان گل دهی درخت کنار است. عسل تولید شده  توسط زنبور عسل با استفاده از شهد گل های درخت کنار، به عنوان عسل کنار اصل شناخته می شود. با توجه به این که جنگل های خودرو با تراکم بالای درخت کنار در جنوب کشور وجود دارد و در فصل گل دهی این درخت ها، معمولا گل دیگری وجود ندارد، عسلی که توسط زنبور تولید می شود، عسل تک گل و خالص کنار است و با شهد بقیه گل ها قاطی نیست.

عسل کنار اصل از گل های درخت کنار به دست می آید

رنگ و طعم عسل کنار اصل

موقع خرید عسل باید از اصل و طبیعی بودن آن مطمئن شویم. مثلا باید بدانیم عسل کنار چه رنگی است. به طور کلی رنگ عسل کنار اصل قهوه ای، سبز لجنی و گاهی عقیقی است. برای این سوال جواب دقیقی وجود ندارد؛ چرا که رنگ عسل کنار اصل به دو فاکتور مهم بستگی دارد: ۱- منطقه برداشت ۲- مدت زمان نگهداری. در کل می توان گفت عسل کنار طبیعی را می توان جزء عسل هایی که رنگ تیره تری دارند دسته بندی کرد. رنگ تیره عسل نشان دهنده داشتن مقادیر بالای فلاونوئید و آنتی اکسیدان است که برای بدن مفید هستند.

رنگ عسلی که از درخت های کنار منطقه خوزستان بدست می آید، متفاوت است از رنگ عسلی که درختان کنار بوشهر تولید می شود.

مدت زمان نگهداری عسل کنار در رنگ آن تاثیر دارد. عسل کناری که تازه برداشت شده است، رنگ روشن تری دارد و هر چه زمان بگذرد، رنگ آن تیره تر می شود.

طعم عسل کنار اصل نیز منحصر به فرد است. درخت کنار میوه هایی کوچک و ترش و شیرین دارد. شهد شکوفه این میوه ها نیز طعم ترش و شیرین دارد. عسل کنار اصل و تازه برداشت شده عطر و طعم شکوفه های کنار را با خود دارد. زنبورها با جمع آوری شهد درخت کنار، عسل کنار تولید می کنند؛ در نتیجه عسل کنار اصل طعمی شیرین و کمی ترش دارد. طعم ترش این عسل، نشان دهنده داشتن اسیدهای آلی است. این اسیدها خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند. طعم شیرین عسل کنار نشان دهنده حاوی بودن آن از قندهای ساده مانند فروکتوز و گلوکز است. طعم عسل کنار در بین خیلی از مردم به خصوص مردم حاشیه خلیج فارس طرفداران زیادی دارد.

رنگ عسل کنار اصل و طبیعی

مشخصات عسل کنار اصل

مشخصات عسل کنار اصل باعث تمایز آن نسبت به سایر عسل ها می شود. شناخت این ویژگی ها باعث می شود تا عسل کنار اصل را از عسل های تقلبی تشخیص دهید. برخی از مشخصات عسل کنار اصل، مخصوص این عسل است و در عسل های دیگر این ویژگی ها دیده نمی شود و بعضی دیگر با بقیه عسل های طبیعی یکسان است.

١- ساکارز عسل کنار: ساکارز عسل کنار (یا ساکاروز) در مقایسه با ساکارز عسل های طبیعی دیگر، بیشتر است. ساکارز یک قند دوگانه است که از ترکیب فروکتوز و گلوکز تشکیل شده است. طبق استاندارد عسل ایران، ساکارز عسل طبیعی باید کمتر از ۵ درصد باشد، در حالیکه عسل کنار استثنائا و به طور طبیعی، ساکارز بالای ۵ درصد دارد. علت این مساله آن است که در شهد گل های درخت کنار ساکارز بالایی وجود دارد. مقدار ساکارز عسل کناری که تازه برداشت شده است، بین ۷ تا ۱۴ است. در عسل های دیگر می توان گفت که عسلی که ساکارز بالای ۵ دارد تقلبی است یا به زنبور خوراک شکر داده شده است ولی در مورد عسل کنار این مسئله صادق نیست و نمی توان با آزمایش ساکارز به اصل بودن یا تقلبی بودن آن پی برد. 

٢- کف عسل کنار: وجود کف روی عسل کنار ویژگی دیگر این عسل است که آن را در میان سایر عسل ها متمایز کرده است. عسل کنار تازه برداشت شده معمولا همراه با کف سفید رنگی است که بر روی آن مشاهده می شود. این کف نشان بی کیفیت بودن یا خراب شدن عسل نیست. کف عسل کنار اصل ناشی از حضور ساپونین ها در شهد گل های درخت کنار است. ساپونین ها ترکیباتی هستند که خواص ضد قارچ، ضد پروتوزوئی، ضد پارازیت، ضد سرفه و تقویت کننده سلول های بدن دارند. مهمترین خواص فیزیکی این مواد این است که به صورت محلول در آب، تولید کف می کنند. این کف پس از مدت زمانی ناپدید می شود؛ بنابراین وجود کف روی عسل کنار دلیل بر تقلبی بودن آن نیست و طبیعی است. نبودن کف روی عسل کنار هم نمی تواند دلیل تقلبی بودن آن باشد، چون این کف به مرور زمان از بین می رود.

٣- رس بستن عسل کنار اصل: عسل کنار جزء عسل هایی به حساب می آید که دیر رس می بندد یا شکرک می زند. بر خلاف برخی عسل ها که یک یا دو هفته پس از برداشت شکرک می زند، عسل کنار در دمای اتاق (نه در یخچال یا هوای سرد) چند ماه یا حتی چند سال بعد از برداشت رس می بندد. دقت داشته باشید که زمان شکرک زدن یک عسل بستگی به شهدی دارد که عسل از آن تولید شده است. عامل اصلی شکرک زدن عسل رطوبت آن است. هر چه رطوبت عسل بالاتر باشد، زودتر شکرک می زند. رطوبت عسل کنار به طور متوسط حدود ۱۸ درصد است.

٤- طبع عسل کنار اصل: میوه و درخت کنار طبع سردی دارد، به همین دلیل عسلی که از آن تولید می شود، نسبت به سایر عسل ها گرمی کمتری دارد و جزء عسل های با طبع معتدل دسته بندی می شود. اگر به خاطر طبع گرم عسل، از مصرف آن خودداری می کنید، می توانید عسل کنار را که نسبت به سایر عسل ها کمتر گرم است، مصرف کنید.

تشخیص عسل طبیعی کنار با آزمایش

تشخیص عسل کنار اصل

باید توجه داشت که برای تشخیص عسل کنار اصل، هیچ راه و روش سریع و خانگی وجود ندارد. تنها راه برای تشیخص عسل کنار اصل، آزمایش کردن آن در یک آزمایشگاه عسل معتبر است حتی بسیاری از زنبورداران برای بررسی کیفیت عسل خود، آن را آزمایش می کنند. میزان ساکارز، رطوبت، نسبت گلوکز به فروکتوز و HMF از پارامتر هایی هستند که در آزمایش عسل بررسی می شوند.

ساکارز عسل کنار: ساکارز عسل اصل کنار، به طور طبیعی بیشتر از حد استاندارد تعیین شده برای ساکارز عسل طبیعی است؛ بنابراین با سنجش ساکارز نمی توان به اصل بودن یا تقلبی بودن عسل کنار پی برد.

نسبت فروکتوز به گلوکز (اف به جی): فروکتوز و گلوکز دو قند ساده هستند که در عسل وجود دارند. میزان استاندارد برای نسبت فروکتوز به گلوکز برای عسل اصل و طبیعی، حداقل ۰.۹ است. هر چه نسبت فروکتوز به گلوکز بالاتر باشد، عسل دیرتر شکرک می زند. نسبت فروکتوز به گلوکز عسل کنار به طور متوسط حدود ۱ تا ۱.۲ است. وقتی نسبت فروکتوز به گلوکز کمتر از ۰.۹ (نه دهم) باشد، نشان دهنده این است که برای تهیه عسل، زنبورها از شربت آب و شکر تغذیه کرده اند.

رطوبت عسل: رطوبت عسل نیز یکی از عوامل مهم در تشخیص عسل کنار اصل است. عسل طبیعی دارای رطوبت بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است. عسل با رطوبت بالاتر از ۲۰ درصد به احتمال زیاد تقلبی است.

هیدروکسی متیل فورفورال: هیدروکسی متیل فورفورال یا HMF یک ترکیب شیمیایی است که در اثر حرارت دادن به عسل یا نگهداری طولانی مدت آن تولید می شود. HMF نشان دهنده فرسایش عسل است. هر چه مقدار HMF بالاتر باشد، عسل کهنه تر و کم کیفیت تر است. مقدار HMF عسل کنار به طور متوسط حدود ۱۰ میلی گرم در کیلوگرم است.

برای تشخیص عسل کنار اصل، باید از آزمایشگاه های معتبر و تخصصی عسل استفاده کنید و نتایج آزمایش را بررسی کنید. از آزمایشگاه های معتبر می توان به آزمایشگاه هورتاش و آزمایشگاه شهد موم پارس اشاره کرد. درست است که تنها راه مطمئن تشخیص عسل کنار اصل، انجام آزمایش های تخصصی عسل است، اما این کار مستلزم هزینه زیاد است و برای خرید چند کیلو عسل کنار به صرفه نیست. راه حل دیگر این است که فروشنده عسل کنار اصل را بشناسید و از او برگه آزمایش و ضمانت نامه کتبی مبنی بر طبیعی بودن عسل دریافت کنید. در ادمه به نکات مهم در خرید عسل کنار اصل می پردازیم و فروشگاه های معتبر برای خرید عسل کنار اصل را معرفی می کنیم. 

خرید عسل کنار اصل

همان طور که گفتیم، بهترین راه تشخیص عسل کنار اصل، آزمایش تخصصی آن است که برای خرید چند کیلو عسل کنار به صرفه نیست. راه حل بهتر این است که از فروشگاه های عسل معتبر خرید کنید. یکی از این فروشگاه های معتبر، فروشگاه عسل کیمیاس است. کیمیاس در مهد عسل ایران یعنی شهر نجف آباد واقع شده و با ارتباط با زنبورداران مطمئن، عسل های طبیعی و اصل را از طریق انجام آزمایش گلچین می کند. این فروشگاه علاوه بر ارائه عسل اصل و طبیعی، برگه آزمایش و برگه ضمانت نامه اصل بودن عسل را هم ارائه می کند که می تواند خیال خریدار را از بابت اصل بودن عسل کنار راحت کند. برای خرید عسل کنار، به فروشگاه عسل کیمیاس مراجعه کنید.

قیمت عسل کنار اصل

قیمت عسل کنار اصل به عوامل مختلفی چون حجم خرید، نوع و کیفیت آن، طعم و مزه، منطقه برداشت، نوع بسته بندی و البته انصاف فروشنده بستگی دارد. قیمت یک کیلوگرم عسل کنار طبیعی در اواسط سال ١٤٠٢ در بازه ای بین ٣٥٠ تا ۶۵۰ هزار تومان به فروش می رسد. فروشگاه کیمیاس که در قسمت قبل معرفی شد، قیمت مناسبی برای عسل اصل کنار پیشنهاد می دهد.

خواص عسل کنار اصل

برخی از خواص عسل کنار اصل عبارت است از:

  • تقویت نیرو و قوای جنسی
  • تقویت گوارش و درمان یبوست
  • درمان سرماخوردگی
  • ضد التهاب
  • تقویت قلب و عروق
  • درمان و بهبود زخم ها
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تقویت قوای عمومی بدن و رفع ضعف و خستگی

کد خبر: ۲۴۴٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha