۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
دستورالعمل جدید انتشار اوراق بهادار بدهی با استفاده از رتبه اعتباری ابلاغ شد

دستورالعمل جدید انتشار اوراق بهادار بدهی با استفاده از رتبه اعتباری ابلاغ شد

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با تصویب دستورالعمل جدید، کلیۀ مقررات قبلی در این خصوص ملغی شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مرتضی چشان در رابطه با دستورالعمل جدید انتشار اوراق بهادار بدهی با استفاده از رتبه اعتبار، اظهار کرد: هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تسهیل، تسریع و کاهش هزینه‌های تامین مالی شرکت‌ها، دستورالعمل جدید انتشار اوراق با استفاده از رتبۀ اعتباری و بدون استفاده از ضامن را در تاریخ ۱۴۰۲/۵/۱۶ تصویب و ابلاغ کرد، با تصویب دستورالعمل جدید، کلیۀ مقررات قبلی در این خصوص ملغی شد.

وی افزود: از جمله تغییرات مثبت دستورالعمل جدید نسبت به ضوابط قبلی، افزایش سقف تامین مالی شرکت‌ها بدون استفاده از رکن ضامن و همچنین اعطای تخفیف بیشتر در حجم وثایق مورد نیاز در حالتی که جهت تضمین اوراق از وثایق استفاده می‌گردد، است.

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران در صورت اخذ رتبه اعتباری BBBˉ به بالا از موسسات رتبه‌بندی دارای مجوز فعالیت، مجاز به تأمین مالی بدون استفاده از رکن ضامن و با تکیه بر رتبه اعتباری اخذ شده خواهند بود.

چشان ادامه داد: سایر شرکت‌هایی که از توثیق جهت تضمین اوراق استفاده خواهند کرد، بر اساس دستورالعمل جدید، ملزم به ارائه گزارش رتبه‌بندی بانی خواهند بود و در صورتیکه رتبه اعتباری کسب شده BBBˉ به بالا باشد به تناسب رتبه خود، مشمول تخفیف در وثایق موردنیاز (شامل ارزش اصل و فرع اوراق) خواهند بود.

وی افزود: موسسات رتبه‌بندی در گزارش رتبه‌بندی خود باتوجه به وضعیت مالی و نقدینگی متقاضی، ملزم به اظهار نظر در خصوص توانایی متقاضی تامین مالی در پرداخت اصل و فرع اوراق در سررسید مقرر هستند.

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: متقاضیان انتشار اوراق بدهی، در صورت عدم اقدام به رتبه‌بندی توسط مؤسسات رتبه‌بندی دارای مجوز فعالیت، مطابق مقررات مربوطه ملزم به استفاده از رکن ضامن جهت انتشار اوراق بدهی خواهند بود.

کد خبر: ۲۴۴٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha