۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
شرایط برای حضور ایران در بازار نیجریه فراهم است
رئیس اتاق بازرگانی اراک:

شرایط برای حضور ایران در بازار نیجریه فراهم است

رئیس اتاق اراک در نشست فعالان اقتصادی استان مرکزی با سفیر نیجریه در تهران، گفت: نیجریه بازار بزرگی است و با توجه به روابط سیاسی دو کشور، همه‌چیز برای حضور فعالان اقتصادی ایران در این بازار فراهم است.

به گزارش بازار، سفیر نیجریه در تهران با هدف آشنایی با ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی استان مرکزی در صدر هیأتی متشکل از دبیر و رایزن اقتصادی این کشور و دبیر میز نیجریه در وزارت امور خارجه، به استان مرکزی سفر کرد.

در جلسه‌ای که به‌منظور گفت‌وگوهای دوجانبه و بحث درباره نیازها و تقاضاها، معرفی توانمندی‌ها و... با فعالان اقتصادی استان مرکزی برگزار شد، ناصر بیکی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: واحدهای صنعتی که جریان حضور سفیر نیجریه و هیات همراه از آنها بازدید شد، نمونه کوچکی از ظرفیت بزرگ توانایی‌های تولیدی و صادراتی استان مرکزی است.

او ادامه داد: استان مرکزی با یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و بیش از ۲۹ هزار کیلومتر وسعت و ۱۲ شهر بزرگ، در اقتصاد ایران بسیار اثرگذار است.

بیکی به وسعت ۹۲۳ هزار کیلومترمربعی و جمعیت ۲۳۰ میلیونی کشور نیجریه اشاره کرد و گفت: نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا و ششمین کشور پرجمعیت جهان است و بزرگ‌ترین اقتصاد قاره سیاه را در اختیار دارد. از ویژگی‌های این کشور این است که بازاری بکر و نوظهور دارد که تقریباً به هر فرآورده صنعتی، معدنی، ماشین‌آلات گوناگون کشاورزی و صنعتی، خدمات فنی و مهندسی نیازمند است و استان مرکزی و کشور ایران آن‌گونه که شایسته است از این بازار سهم خود را دریافت نکرده‌اند.

رئیس اتاق اراک اظهار کرد: قدرت خرید این کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی از رتبه ۲۵ ام برخوردار است و این مزایا، ما را به سهم یابی در نیجریه حساس و علاقه‌مند کرده است.

او تصریح کرد: نیجریه یک قدرت نوپا در آفریقاست که نباید از آن چشم‌پوشی کرد و بازار بزرگی است که با توجه به روابط سیاسی دو کشور همه‌چیز برای حضور فعالان اقتصادی ایران در این بازار فراهم است.

او ابراز امیدواری کرد: این سفر زمینه‌ساز دستاوردهای مطلوب و رضایت‌بخش برای هر دو طرف باشد.

معاون امور بین‌الملل اتاق اراک هم در این نشست گفت: با توجه به سفرهای مختلفی که از سوی سفرای کشورهای آفریقایی به استان مرکزی انجام شد می‌توان این‌گونه ارزیابی کرد که ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی آن‌چنان زبانزد بوده که مابقی سفرای کشورهای آفریقایی نیز رغبت و تمایل پیدا کرده‌اند که از توانمندی‌های پایتخت صنعت ایران بازدید نموده و از قافله دیگران در بهره‌مندی از این قابلیت‌ها بی‌نصیب نمانند.

سعید بیگ‌زاده افزود: در این سفر، اتاق اراک تدارکاتی را پیش‌بینی کرد تا چند واحد صنعتی استان میزبان سفیر نیجریه و هیأت همراه باشند.

او اظهار کرد: انتظار می‌رود این برنامه به شناسایی فرصت‌های تجاری، راهکارهای همکاری‌های دوجانبه و احصای مسائل و مشکلات منجر شود تا بدین‌وسیله سهم کوچکی از بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری نیجریه به استان مرکزی تعلق یابد.

دبیر میز نیجریه وزارت امور خارجه نیز در این جلسه گفت: برآورد می‌شود نیجریه به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا و ششمین کشور پرجمعیت دنیا تا سال ۲۰۵۰ به سومین کشور پرجمعیت جهان تبدیل شود.

صادق صادقی افزود: جمعیت زیاد می‌تواند یک فرصت ایده‌آل برای ما محسوب شود تا در تمامی حوزه‌ها توانمندی خود را معرفی کنیم و این ویژگی در نیجریه دیده می‌شود.

او اضافه کرد: نیجریه اولین تولیدکننده نفت و گاز در آفریقاست و در کنار آن برخی محصولات کشاورزی این کشور رتبه‌های نخست را به لحاظ تولید داراست که از آن جمله می‌توان به کنجد، زنجبیل، کاکائو، بادام‌زمینی، بادام‌هندی، چای و ... اشاره کرد.

دبیر میز نیجریه در وزارت امور خارجه گفت: این کشور دروازه مرکز و غرب آفریقا محسوب می‌شود و مرکزیت جامع اقتصادی غرب آفریقا را به خود اختصاص داده است و اتحادیه‌های گمرکی فعال در این حوزه مبادلات اقتصادی کشورهای آفریقایی را تسهیل می‌کند.

در ادامه جلسه، سفیر نیجریه در تهران با ابراز خرسندی از تدارک این دعوت توسط اتاق اراک گفت: این بازدید زمینه‌ساز آشنایی بیشتر با توانمندی‌های صنعتی استان و نیازهای کشور نیجریه است تا از رهاورد آن، هر دو طرف منتفع شوند.

یاکوبو سنتوراکی سلیمان افزود: بدون توسعه اقتصادی، هیچ کشوری به قدرت و اقتدار نخواهد رسید و اگر روابط کشورها صرفاً سیاسی باشد نمی‌توان به آینده و رشد همه‌جانبه امید داشت. در واقع کشورها قدرت خود را از ارتباطات اقتصادی دریافت می‌کنند و معیار ارزیابی قدرت در دنیای کنونی همین است.

او اظهار کرد: خوشبختانه چندین سال است نگاه ایران به آفریقا شکل جدیدی به خود گرفته است و نیجریه به‌عنوان یکی کشورها در اقتصاد برتر این قاره شناخته می‌شود که تقویت مناسبات اقتصادی، به نفع هر دو طرف خواهد بود. در همین راستا به نظر می‌رسد اراده هر دو کشور به گسترش مراودات است.

سلیمان نیجریه را دروازه ورود به ۲۱ کشور آفریقایی دانست که تولید ناخالص داخلی آن ۶۲۰ میلیارد دلار است، تولیدکننده عمده نفت و گاز به شمار می‌رود و همچون ایران در عضویت اوپک است.

او افزود: دولت فعلی نیجریه مبتنی بر اقتصاد و تجارت است که بخش خصوصی برای آن از جایگاه متمایزی برخوردار است. به‌بیان‌دیگر دولت نیجریه از هر رابطه‌ای که به بهبود وضعیت اقتصاد آن منجر شود استقبال می‌کند؛ ازاین‌رو راه را برای سرمایه‌گذاری هموار کرده است.

سفیر نیجریه در تهران با بیان اینکه تلاش دولت در احیای پالایشگاه‌های این کشور است گفت: در همین رابطه از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی فعال می‌توان بهره جست. به‌بیان‌دیگر نفت و گاز نیجریه پذیرای سرمایه‌گذاران ایرانی است و بسترهای مالی، ارزی و مالیاتی برای صاحبان سرمایه فراهم شده است.

او دیدارها بین مقامات ایران و نیجریه را رو به رشد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های ایرانی در بخش معدن نیجریه فعال بوده و معادن متالیک و غیرمتالیک متعدد در انتظار ورود سرمایه‌گذاران ایرانی هستند.

کد خبر: ۲۴۴٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha