۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۴
پیش‌بینی پذیری اقتصاد با اجرای سیاست تثبیت
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

پیش‌بینی پذیری اقتصاد با اجرای سیاست تثبیت

بغزیان، اقتصاددان گفت: آزادسازی منابع بلوکه شده و تخصیص بهتر آن به تولید باعث ماندگاری ثبات اقتصادی و ارزی می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان اظهار کرد: در مسئله تورم موضوع نقدینگی مطرح می‌شود اگر نقدینگی را به عنوان عامل تعیین سطح قیمت‌ها بدانیم رشد نقدینگی عامل رشد قیمت‌ها می‌شود.

وی گفت: رشد مثبت نقدینگی باعث رشد قیمت‌ها می‌شود که به آن نرخ تورم می‌گوییم. رشدِ رشد نقدینگی منتهی به رشدِ رشد قیمت‌ها می‌شود. امسال شاهد کاهش نرخ تورم هستیم به طوری که نرخ تورم از ۳۵ درصد به ۲۵ درصد رسیده و طبق برنامه‌ریزی قرار است به ۲۰ درصد برسد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بانک مرکزی با نظارت بر بانک‌های ناتراز توانست نرخ رشد نقدینگی را کاهش دهد.

بغزیان با بیان اینکه ثبات با ثابت بودن متفاوت است، تصریح کرد: ثبات و تثبیت اقتصادی به معنای نگه داشتن نوسان حول نقطه‌ای است و بانک مرکزی نیز این سیاست را از طریق اقداماتی مانند راه‌اندازی مرکز مبادله یا کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها اتخاذ کرد. با سیاست تثبیت، اقتصاد پیش‌بینی پذیر می‌شود به همین جهت نرخ ارز دولتی و ارز در بازار غیر رسمی حول محوری ثابت در حال نوسان است و بازار غیر رسمی کاملاً نرخ بانک مرکزی را رصد می‌کند.

وی افزود: بانک مرکزی باید متناسب با ایام مختلف مانند اربعین، ارز مورد نیاز مردم را فراهم کند تا حجم زیاد تقاضا باعث افزایش قیمت ارز نشود.

این اقتصاددان درباره آزادسازی درآمدهای بلوکه شده ایران گفت: بانک مرکزی با آزاد سازی منابع، پول را به خزانه می‌آورد و از آن برای نیازهای ارزی مرکز مبادله استفاده می‌کند با زیاد شدن ارز ثبات نرخ ارز نیز بیشتر می‌شود. آزادسازی منابع بلوکه شده و تخصیص بهتر آن به تولید باعث ماندگاری ثبات اقتصادی و ارزی می‌شود.

وی تصریح کرد: با آزادسازی منابع، به نوعی نقدینگی دولت برای کسری بودجه نیز تامین می‌شود هرچه منابع بلوکه شده آزاد شود دست درازی به منابع بانکی کمتر می‌شود؛ بنابراین مدیریت ارزی نیز توسط بانک مرکزی بهتر صورت می‌گیرد.

وی علاوه بر خبر آزادسازی منابع بلوکه شده به فواید خبرعضویت ایران دربریکس اشاره کرد و افزود: عضویت ایران در بریکس و قرار گرفتن ایران در اعضای این گروه امتیاز محسوب می‌شود، تعدادی از اعضا مانند امارات در باطن ایران را رقیب خود می‌دانند و علاقه مندند، بیشترین سرمایه گذاری منطقه را به خود جذب کنند، اما ایران نباید به عنوان یک عضو غیر فعال در بین اعضا باشد.

بغزیان در پایان تاکید کرد: عضویت ایران در بریکس می‌تواند به دور زدن تحریم‌ها کمک کند و به نوعی می‌تواند برای ایران ارزآوری داشته باشد و با قوی‌تر شدن پیمان‌ها موضوع پول مشترک نیز مطرح شود که به نوعی دلار زدایی هم صورت می‌گیرد.

کد خبر: ۲۴۳٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha