۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
بوی ماه مهر و تلخی های یک گرانی؛ تورم لوازم التحریر| افزایش ۸۰ درصدی بهای سرویس مدارس
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

بوی ماه مهر و تلخی های یک گرانی؛ تورم لوازم التحریر| افزایش ۸۰ درصدی بهای سرویس مدارس

قم- همزمان با شروع سال تحصیلی والدین برای آماده سازی دانش آموزان قمی خود برای یک سال تحصیلی به تکاپو می‌افتند اما شیرینی ماه مهر امسال با طعم گرانی لوازم التحریر و پوشاک و سرویس مدارس تلخ شده است.

هیفاء پردل؛ بازار: با رسیدن روزهای آخر شهریورماه خانواده‌ها برای سال تحصیلی فرزندان خود به تکاپو می‌افتند و روانه بازار لوازم التحریر، پوشاک و کیف و کفش شده تا بهترین‌ها را برای فرزندان دانش‌آموز خود فراهم کنند اما با توجه به تورم و گرانی‌هایی که امسال دامن لوازم التحریر و کیف و کفش و لباس مدارس گرفته بسیاری از والدین که چند دانش آموز را باید روانه مدرسه کنند با مشکلاتی روبرو شده‌اند.

امسال با گشت و گذاری به بازار لوازم التحریر و کیف و کفش و با گفت‌وگوهایی که با تعدادی از والدین شد مشخص است قیمت‌ها افزایش یافته و برخی خانواده‌ها که چند فرزندشان در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند شرایط ویژه‌تری دارند. در گذشته‌ مرسوم بود که با نزدیک شدن به سال تحصیلی قبل از مهرماه نمایشگاه‌های لوازم التحریر و کیف و کفش مدارس با قیمت مطلوب و راضی کننده‌ای برگزار می‌شد ولی امسال از این نمایشگاه‌ها هم خبری نیست.

در این میان هم والدینی بودند که در بازارهای مختلف قم پرسه زده تا لوازم التحریر لاکچری را برای دانش آموز خود فراهم کنند. از نوشت افزارهای فانتزی تا پاک‌کن‌ها و مدادهای گران قیمت که انگار با این لوازم دنبال فخرفروشی در مدرسه هستند اما آن چه که بیشتر مورد گلایه خانواده‌ها شده افزایش ۸۰ درصدی نرخ سرویس مدارس است که صدای همه را از قشر متوسط و بالا تا دهک‌های پایین درآورده است؛ اما عجیب‌تر این‌که عضو شورای اسلامی شهر قم که سرویس مدارس در این شورا نرخ‌گذاری می‌شود گفته است که نرخ سرویس مدارس در قم در مقایسه با دیگر استان‌ها پایین‌تر است و برای حمایت از رانندگان نرخ‌ها باید افزایش یابد.


سایه مشق گرانی در نوشت افزارهای دانش‌آموزان

در یکی از مغازه‌های لوازم التحریر با چند خانواده که مغازه را جست و جو می‌کنند و به دنبال لوازم التحریری با نرخ مناسب هستند باب گفت‌وگو را باز می‌کنیم. علی زارعیان، پدر دو فرزند دانش آموز مقطع ابتدایی و دبیرستان به خبرنگار بازار می‌گوید: چند مغازه را بررسی کردیم حتی بازار مناطق پایین شهر قم را رفتیم امسال قیمت لوازم التحریر افزایش یافته است. یک دفتر بسیار ساده از ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. من پدر دو دانش آموز هستم مستأجر و با حقوق کارگری نمی‌توانم هزینه ملزومات مدرسه را فراهم کنم در حالی که مانند بسیاری از پدران امید دارم فرزندانم به بهترین شکل سال تحصیلی را شروع کنند.

مانتو و شلوار دخترانه با توجه به سایز، مقطع تحصیلی و جنس پارچه از ۵۸۰ تا ۸۲۰ هزار تومان برای مدارس دولتی تعیین شده است

وی در ادامه می‌افزاید: حال جدای از قیمت‌های بالا هر مغازه‌ای یا فروشگاهی برای خود کلکسیونی از دفاتر لاکچری و ملزومات فانتزی را چیدمان کرده که بیشتر فرزندان ما را وسوسه می‌کند. خوب بچه چه می‌داند در بازارچه خبر است؟ او هم می‌خواهد مانند دیگر هم سن و سالان خود خودنمایی کند اما روی حرف من با مسئولان است. باید حداقل برای دهک‌های کم درآمد مکان‌هایی را فراهم کنند که ما دفاتر ساده را با قیمت ارزان‌تری تهیه کنیم.

اما آنچه که توجه مرا به خود بیشتر در این فروشگاه‌های مختلف لوازم التحریر به خود جلب کرده نگاه‌های والدین و نوع انتخاب است. یکی توجهش به سمت لوازم فانتزی بسیار لاکچری و دیگری در تکاپو برای فراهم کردن حداقل‌ها برای اینکه جلوی فرزندان خود خجالت زده و شرمنده نشود و این عدالت بازار است.

بوی ماه مهر و تلخی گرانی لوازم التحریر| افزایش ۸۰ درصدی بهای سرویس مدارس در قم

گلایه از لباس فرم مدارس

لیلا صادقی، مادر یک دانش آموز دختر دوره ابتدایی است. وی ضمن گلایه از افزایش قیمت فرم مدارس و بی‌کیفیت شدن آنها بیان می‌کند: همه تولیدی‌های شهر را زیر و رو کردم ولی در حالی که امسال جنس فرم‌های مدارس بی‌کیفیت شده از سویی قیمت‌ها هم افزایش یافته است حال بنده کارمند هستم و همسرم شغل آزاد دارد که می‌توانیم تا حدودی از پس این هزینه براییم اما آن خانواده‌ای که چند فرزند دانش آموز دارد با این هزینه‌های گزاف زندگی چگونه می‌توانند هزینه مدارس را تأمین کنند؟ کاش فقط فرم و کیف و کفش بود لوازم التحریر و سرویس مدارس صدای همه را درآورده است. کاش مسئولان حداقل برای دهک‌های پایین هم‌فکری کنند.

برای خودروی پراید بیش از ۵۰۰ هزار تومان نرخ تعیین کرده‌اند

سیده طاهره میرحسینی مادر دو دانش آموز مقطع متوسطه اول و ابتدایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار عنوان می‌کند: امسال فرم و پوشاک مدارس بر عهده اتحادیه پوشاک واگذار شده و طبق آن چه که مدیران مدارس گفته‌اند آموزش و پرورش متولی نیست. خود قضاوت کنید لباس فرم برای دانش‌آموزان پسر دوره اول ابتدایی سایز یک و دو با مبلغ ۴۵۰ هزار تومان، شلوار کتان کش اردگان برای دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه ۴۱۵ هزار تومان، شلوار حدود ۵۰۰ هزار تومان، پیراهن تک از ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، نرخ‌گذاری شده است.

به گفته وی، مانتو و شلوار دخترانه با توجه به سایز، مقطع تحصیلی و جنس پارچه از ۵۸۰ تا ۸۲۰ هزار تومان برای مدارس دولتی تعیین شده است که برخی هم نرخ‌ها بالاتر است آخر با این وضعیت اقتصادی چگونه خانواده‌ها این هزینه‌ها را تأمین کنند.

شروع سال تحصیلی و سردرگمی والدین برای سرویس مدارس

سال تحصیلی انگار تنها به شهریه مدارس و کیف و کفش و لوازم التحریر ختم نمی‌شود مهم‌ترین رکن اساسی مدرسه تأمین سرویس مطمئن و با قیمت مطلوب است که والدین دغدغه این امر را هم دارند. محدثه سماواتی مادر دو دانش آموز قمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: وقتی ثبت نام کردیم با چیز عجیبی روبرو شدیم نرخ سرویس‌ها در مقایسه با سال گذشته چند برابر شده بود ما که چند دانش آموز داریم باید ماهانه اگر حساب و کتاب کنیم درست بیش از دو و نیم میلیون تومان فقط هزینه سرویس را باید پرداخت کنیم حالا جدای از هزینه‌های ملزومات و شهریه و فرم مدارس. یک خانواده مگر چقدر درآمد دارد؟ آن نهادهایی که نرخ‌گذاری کردند و بر اساس حمایت از رانندگان آن را تصویب کرده‌اند چرا درآمد ما را هم در نظر نگرفته‌اند؟

سید محمد برقعی هم که خود و همسرش شغل آزاد دارند و هر در یک مغازه تولیدی فعالیت دارند مجبور هستند برای فرزند دانش آموز خود که در مقطع متوسطه دوم است سرویس فراهم کنند. او در این‌باره اظهار می‌کند: برای خودروی پراید بیش از ۵۰۰ هزار تومان نرخ تعیین کرده‌اند و برای خودروی ون بیش از ۴۰۰ هزار تومان، در حالی که سال گذشته پایین‌تر از این نرخ بود. حال تصمیم گرفتیم از سرویس آزاد استفاده کنیم که قیمت پایین‌تری دارد در حالی که ممکن است امنیت فرزند ما را به خطر بیندازد چون به هر حال نظارتی بر آن نیست.

بوی ماه مهر و تلخی گرانی لوازم التحریر| افزایش ۸۰ درصدی بهای سرویس مدارس در قم

خانواده‌های قمی اجباری برای تهیه فرم ویژه مدرسه ندارند

رئیس انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش استان قم هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به گرانی فرم مدارس می‌گوید: با توجه به اینکه تعیین لباس فرم برای مدارس به صورت دوساله انجام می‌شود و اولیاء سال گذشته لباس فرم را تهیه کردند، لذا تهیه لباس فرم برای سال تحصیلی جاری الزامی نیست و به صورت کاملاً اختیاری است. ۵۰ تولیدی پوشاک توسط سازمان صمت تعیین و به مدارس معرفی شدند و انجمن اولیا و مربیان با تأیید نمونه کار تولیدی و بر اساس نرخ شورای قیمت‌گذاری اتحادیه، موظف به عقد قرارداد با تولیدی‌های لباس هستند.

رضا شهسواری همچنین در ارتباط با نهاد تعیین‌کننده نوع و نرخ فرم مدارس در قم می‌افزاید: سال گذشته به صورت متمرکز فرآیند تعیین لباس فرم مدارس انجام شد و لذا در برخی موارد شاهد نارضایتی اولیاء در حوزه کیفیت، مدل و رنگ لباس فرم مدارس بودیم اما امسال تمام روند تعیین لباس فرم در اختیار انجمن اولیاء و مربیان قرار گرفته و اعضای انجمن‌ها بر اساس شرایط اقتصادی و فرهنگی منطقه، لباس فرم دانش آموزان را انتخاب می‌کنند؛ این برنامه‌ریزی در راستای مردمی سازی امور که همواره در دولت سیزدهم مورد تأکید بوده صورت گرفته است.

نرخ‌گذاری بر اساس آیین‌نامه

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به میزان افزایش نرخ سرویس مدارس، بیان می‌کند: نرخ سرویس مدارس هر سال بر اساس پیشنهاد کارگروه ماده ۱۸ آموزش و پرورش استان به شورای اسلامی شهر قم ارسال و پس از تصویب شورای شهر به فرمانداری قم ارائه و پس از تأیید، ابلاغ و قابل اجرا است که به منظور جذب حداکثری رانندگان سرویس مدارس از یک طرف و جلب رضایتمندی اولیای دانش آموزان، نرخ سال تحصیلی جدید نسبت به سال گذشته از افزایش منطقی و قابل توجهی برخوردار شده است.

برای سال تحصیلی جدید سرویس مدارس برای خودروی پراید و تیبا با چهار سرنشین برای هر دانش‌آموز با فعالیت در پنجشنبه‌ها برای هر دانش آموز ۶۲۲ هزار تومان خواهد بود

قاسم طالبی در ادامه می‌افزاید: طبق ماده ۱۸ بند ب آیین‌نامه که در آن اشاره شده است که نرخ کرایه توسط کارگروه ماده ۱۸ که متشکل از یک نماینده از شهرداری، یک نماینده از اولیای دانش آموزان و یک نماینده از آموزش پرورش می‌باشد تعیین می‌شود و به شورای اسلامی شهر ارسال می‌شود که در شورا پس از بررسی و تصویب به فرمانداری می‌فرستد و فرمانداری نیز پس از بررسی و عدم مغایرت با قوانین نرخ را تأیید و به شورا ابلاغ می‌کند و شورای شهر هم به شهرداری و آموزش و پرورش اعلام می‌کند.

برای سال تحصیلی جدید سرویس مدارس برای خودروی پراید و تیبا با چهار سرنشین برای هر دانش‌آموز با فعالیت در پنجشنبه‌ها برای هر دانش آموز ۶۲۲ هزار تومان، در صورت تعطیلی پنج‌شنبه‌ها ماهانه ۵۳۲ هزار تومان و برای خودروهای سمند و پژو و خودروهای مشابه نیز با فعالیت در پنج‌شنبه‌ها ۶۲۲ هزار تومان همچنین تعطیلی پنج‌شنبه ۵۳۲ هزار تومان و علاوه بر آن برای انواع ون با پنج‌شنبه‌ها ۴۱۱ هزار و ۵۰۰ هزار تومان و در صورت تعطیلی در پنج‌شنبه ۳۵۳ هزار تومان خواهد بود.

با نزدیک شدن سال تحصیلی خانواده‌ها برای فراهم کردن ملزومات مدرسه دست به کار شده‌ و بوی ماه مهر و مدرسه همه را درگیر خود کرده است. خانواده‌های بسیاری به دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب حتی برای فراهم کردن حداقل‌ترین ملزومات مدرسه با مشکلاتی روبرو شده‌اند. باید هر طور که شده فرزندان خود را روانه مدرسه کنند ولی فقط شرمندگی برایشان مانده است.

کد خبر: ۲۴۳٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha