۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶
در لایحه برنامه هفتم فصلی به عنوان منابع وجود نداشت که تلفیق، هزینه ای را تحمیل کند
عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه:

در لایحه برنامه هفتم فصلی به عنوان منابع وجود نداشت که تلفیق، هزینه ای را تحمیل کند

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم گفت: در این لایحه اساسا به برخی موضوعات پرداخته نشده بود به طور مثال هیچ فصلی در لایحه مذکور تحت عنوان صنعت و معدن وجود نداشت.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، روح الله ایزدخواه درباره فرافکنی‌های صورت گرفته درباره مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه، گفت: لایحه برنامه هفتم به لحاظ محتوایی خلاءهای بسیاری داشت و دچار فقر محتوایی بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این لایحه اساسا به برخی موضوعات پرداخته نشده بود به طور مثال ما هیچ فصلی در لایحه مذکور تحت عنوان صنعت ومعدن نداشتیم و در لایحه تقدیمی فقط دو صفحه با نام زنجیره های ارزش درباره مجوزها و عوارض درج شده بود، در حالی که در سیاست کلی بحث ۸ درصد رشد اقتصادی دیده شده بود که تحقق این عدد به ساز وکار و راهکار نیاز دارد حال آن که در لایحه برنامه به این ساز وکارها پرداخته نشده بود.

وی اضافه کرد: در لایحه موضوعات توسعه ای دیده نشده بود در حالی که براساس سیاست های کلی برنامه هفتم باید برنامه پیشرفت و توسعه باشد این در حالی است که در لایحه به تعبیر دوستان دولت فقط مباحثی مطرح شده بود که به اذن مجلس نیاز داشت. این نوع برخورد شبیه برخوردی است که دولت قبلی هنگام تدوین برنامه ششم انجام داد؛ در آن دوره سازمان برنامه و بودجه لایحه بسیار ضعیفی با ۲۵ حکم به مجلس ارائه کرد و تنها مواردی در این لایحه درج شده بود که به اذن مجلس نیاز داشت که مجلس وقت نیز عکس العمل نشان داد و برنامه ششم در مجلس زیر و رو شد و مواد بسیاری به آن افزوده شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه زمانی که لایحه برنامه ضعیف تدوین و به مجلس تقدیم شود، نمایندگان ناچار می شوند که خود دست به کار شده و ایرادات را برطرف کنند، تصریح کرد: ما در تلفیق خودمان موضوعی را اضافه نکردیم در واقع نمایندگان دستگاه های دولتی به کمیته های ۲۲ گانه تلفیق مراجعه می کردند و موضوعات خود را مطرح می کردند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به تشکیل ده ها جلسه در کمیته های کمیسیون تلفیق، افزود: نمایندگان وزارتخانه ها، دستگاه های دولتی و نهادها به این کمیته ها مراجعه کرده و خواسته های خود را مطرح می کردند زیرا عمده این خواسته ها در فرآیند تدوین لایحه برنامه هفتم در سازمان برنامه حذف شده بود. به طور مثال در لایحه به بخش های تعاون، روستا، دانش بنیان پرداخته نشده است.

ایزدخواه تصریح کرد: زمانی که چنین برخوردی درون دولت بین سازمان برنامه و بودجه و دستگاه های دولتی رخ داده ما در مجلس نیازمند این بودیم که مجددا با نمایندگان دستگاه های دولتی مشورت کنیم و نیازمندی های آن ها را در برنامه درج کنیم بنابراین یک کار مشارکتی وسیع در کمیسیون تلفیق انجام گرفت و تمام دستگاه ها، اندیشکده ها و مراجع مختلف کشور به مجلس رجوع کردند تا خلاءی که در برنامه هفتم توسعه وجود داشت جبران شود.

وی همچنین درباره برخی ادعاها مبنی بر افزایش هزینه ها در لایحه برنامه هفتم، گفت: بحث منابع در برنامه هفتم وجود نداشت در واقع در برنامه هفتم فصل یا ماده ای به عنوان منابع وجود نداشت که دوستان دولت اکنون ادعا می‌کنند با مصوبات کمیسیون تلفیق تحمیل هزینه ای رخ داده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه برنامه توسعه موضوعی متفاوت از بودجه است، افزود: تراز مصارف و منابع موضوعی بودجه ای است و در برنامه توسعه خط مشی های کلان کشور برای ۵ سال آینده آماده می‌شود بنابراین نباید نگاه بودجه ای به برنامه داشت در غیر این صورت برنامه توسعه ای، در حد یک بودجه سالانه خواهد شد و نمی تواند اهداف بلندمدت را محقق کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه ما باید در برنامه اهداف بلندمدت را تعیین و منابع جدید را احیا کنیم گفت: در برنامه هفتم باید دغدغه توسعه و پیشرفت را داشت نه دغدغه نگاه های محدود بودجه ای و ترازنامه ای، این موضوع نیز در جریان بررسی برنامه اتفاق افتاد و در بخش های مختلف نگاه های توسعه ای و رویکردهای رو به جلو آغاز شد.

ایزدخواه تصریح کرد: این دولت شعار مردمی سازی را برای خود انتخاب کرد که انتظار می رود دولتی که این شعار را دارد در اولین سیاست کلان خود به موضوع مردمی سازی توجه ویژه ای داشته باشد که این موضوع نیز در لایحه مغفول مانده بود اما در مجلس و در کمیته های کمیسیون تلفیق به آن پرداخته شد و موادی به آن افزوده شد.

وی تصریح کرد: گزارش تلفیق قابل دفاع است زیرا دارای رویکردهای رو به جلو، مردمی است و دولت نیز باید از این موضوع استقبال کند؛ در هرصورت اصلاحات دولت در جریان بررسی این لایحه در صحن قابل تحقق است.

کد خبر: ۲۴۳٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha