۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳
چندپارگی تجارت جهانی
سازمان جهانی تجارت هشدار داد

چندپارگی تجارت جهانی

سازمان جهانی تجارت هشدار داد تنش های ژئوپلتیکی جریان تجارت در جهان را تغییر داده زیرا کشورها به جای این که یک صادرکننده کارامد باشند، زنجیره عرضه خود را به سمت کشورهای متحدشان تغییر داده اند.

به گزارش بازار، روزنامه فایننشال تایمز نوشت: سازمان تجارت جهانی مستقر در ژنو در گزارش سالانه تجارت جهانی خود هشدار داده است که ارزش کالاها و خدمات مبادله شده افزایش یافته اما این مبادلات در کل جهان نیست و با سرعت بیشتری در داخل بلوک های متحد با یکدیگر انجام می شود و این امر می تواند هزینه بالاتری داشته باشد و به درگیری های بیشتری منجر شود.

در این گزارش آمده است: تنش های جهانی با شکل گیری روابط تجاری رقیب شروع به تکه تکه شدن تجارت کرده است

انگوزی اکونجو ایوآلا (Ngozi Okonjo-Iweala) مدیر کل این سازمان در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، گفت: نظم اقتصادی بین المللی پس از سال ۱۹۴۵ بر پایه این ایده استوار بود که وابستگی متقابل بین کشورها از طریق روابط تجاری و اقتصادی باعث تقویت صلح و رفاه مشترک خواهد شد.

وی هشدار داد: امروز این نگرش تهدید می شود همان طوری که آینده اقتصاد جهانی باز و قابل پیش بینی با تهدید مواجه است.

محاسبات سازمان تجارت جهانی نشان می دهد جریان تجارت کالا بین دو بلوک فرضی ژئوپلیتیکی - که بر اساس سیاست خارجی کشورها و طبق الگوهای رأی گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد طراحی شده - از زمان تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی، ۴ تا ۶ درصد کُندتر از تجارت در داخل این بلوک ها رشد کرده است.

همچنین شمار کشورهایی مانند آمریکا که به بهانه امنیت ملی محدودیت های تجاری را درخصوص کالاها و خدمات مهم به ویژه با چین اعمال کرده اند، افزایش یافته است. این اقدامات شامل کنترل صادرات بر فناوری ساخت تراشه سیلیکونی است. بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ میلادی ۳۸ شکایت در مورد چنین اقداماتی در سازمان تجارت جهانی مطرح شده که دو برابر بیشتر از سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ بوده است.

اکونجو ایوآلا گفت تجدید «جهانی سازی» به عنوان تلاشی تازه برای ادغام اقتصادهای بیشتری در جریان تجارت جهانی، فقر را کاهش خواهد داد و با گسترش فناوری های سبز به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک خواهد کرد و علاوه بر این، امنیت را تقویت می کند زیرا احتمال کمتری وجود دارد کشورهایی که روابط تجاری نزدیک تری دارند با هم درگیر شوند.

وزرای تجارت کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی فوریه آینده با هدف تقویت مجدد سازمان جهانی تجارت در ابوظبی گرد هم می آیند.

مدیرکل سازمان تجارت جهانی، اذعان کرد که این سازمان کامل نیست و بسیار از کامل بودن دور است اما بهانه تقویت این نظام معاملاتی بسیار قوی‌تر از فاصله گرفتن از آن است.

کد خبر: ۲۴۳٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha