۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
مرکز داوری مالکیت معنوی راه‌اندازی می‌شود
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

مرکز داوری مالکیت معنوی راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: مرکز داوری مالکیت معنوی در کنار اقدامات قضایی برای حل و فصل اختلافات، ظرف دو ماه آینده برای نخستین بار با چهار شعبه راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش بازار، حسن بابایی روز سه‌شنبه در نشست بررسی طرح بین‌المللی برندسازی زعفران و پسته ایرانی که با حضور هیات وایپو با ریاست آندرو مایکل آنگ مدیر آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) برگزار شد، اظهار داشت: در چند سال اخیر اقدامات بسیار خوبی در حوزه مالکیت معنوی انجام شده است؛ به طوری که در یک سال اخیر جلسات بسیاری را با شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری و دستگاه‌های ذیربط در حوزه مالکیت فکری داشتیم و اخیراً نیز دوره ویژه‌ای برای قضات دادگستری و مدرسه تابستانی مالکیت معنوی در سازمان ثبت اسناد برگزار شد.

وی تصریح کرد: اشاعه مالکیت معنوی در لایه‌های مختلف اقتصادی و ایجاد یک ادبیات مشترک بین مسئولان کشوری اهتمامی است که به همراه مسئولان و کارشناسان شاغل در مالکیت معنوی آن را دنبال می‌کنیم.

بابایی اضافه کرد: دادستان کل کشور امروز در دیدار با آندرو مایکل آنگ مدیر آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) حمایت قضایی خود از مالکیت معنوی را اعلام کرد؛ بنابراین یک روند رو به رشدرا در زمینه مالکیت معنوی در کشور شاهد هستیم.

وی اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به ۹ معاهده بین‌المللی ملحق شده و پیوستن به سایر معاهدات را نیز در دستور کار دارد، گفت: حمایت از مباحث مالکیت معنوی، استفاده از دیپلماسی و ظرفیت سازمان‌های بین المللی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که ابلاغی معظم له بوده که در بند ۱۲ استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای مورد تاکید واقع شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: مرکز مالکیت معنوی بیش از ۲۰۰ نیرو در مرکز و حدود ۱۰۰ نیرو در استان‌های مختلف دارد. توانمندسازی نیروها و حمایت سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) از این نیروها در حضور کارشناسان ما در دوره‌های آموزشی مختلف که در کشورهای مختلف یا وایپو برگزار می‌شود، مورد اهتمام است و لازم است در این جلسات از کارشناسان ما نیز دعوت شود تا در دوره‌های آموزش شرکت کنند و با توجه به ظرفیت موجود در ایران نشست‌های آموزشی منطقه‌ای برای کشورهای همسایه با حضور کارشناسان مختلف در تهران برگزار شود.

بابایی گفت: با توجه به اعلام توانایی مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) برای حضور در تهران امیدواریم به زودی سفر دارن تانگ به تهران انجام شود زیرا از چند منظر برای کشور می‌تواند مفید باشد؛ ملاقات‌هایی که در سطوح بسیار بالا با رئیس قوه قضاییه، رئیس جمهور و رئیس مجلس خواهد داشت باعث تسهیل در قانونگذاری‌های مربوط به مالکیت معنوی، حمایت‌های قضایی و بحث‌های اجرایی خواهد شد و این حضور قطعاً موجبات جهش در حوزه‌های مختلف را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: امیدواریم که این سفر و حضور مسئولان عالی وایپو همچنان در تهران تداوم داشته باشد و با توجه به غنایی که در حوزه‌های مختلف در ایران وجود دارد و پسته و زعفران شروع کار بوده این است در سایر موارد از جمله خرمای پیارم و زیلو میبد و سایر محصولاتی که قابلیت رقابت و حضور در بازارهای جهانی را دارند بیش از گذشته فراهم شود.

مدیر آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) در این نشست گفت: مالکیت معنوی یک افق بسیار مهم و ابزار کلیدی برای همه افراد در هر حوزه‌ای که مشغول به فعالیت هستند. فارغ از اینکه در کدام بخش فعالیت دارید و حرفه شما به کدام حوزه تعلق دارد مالکیت معنوی می‌تواند بخشی از کار شما باشد.

آندرو مایکل آنگ افزود: در جلسه امروز با دادستان کل کشور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طرح ثبت فرش را مطرح کرد و دو علامت جمعی احسان و Cop توضیح داده شد و در حقیقت این موضوع به کمیته امداد به عنوان مجری طرح بسیار کمک کرده تا سهم صادرات خود را تا حد بسیار چشمگیری از طریق این ثبت انجام دهد.

وی اظهار داشت: فرش به تنهایی یکی از مثال‌های همکاری میان ایران و سازمان جهانی مالکیت معنوی است و چند روزی است که بر روی طرح و محصول زعفران متمرکز شده‌ایم؛ طرح زعفران از طرح فرش نیز بزرگ‌تر است زیرا در مورد فرش علامت جمعی را با درجه بندی متفاوت برای محصول تولید شده داشتیم و همین مسئله می‌تواند برای زعفران و پسته نیز پیاده سازی شود.

مدیر آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) ادامه داد: حدود ۳۰۰ متخصص در مرکز مالکیت معنوی فعال هستند که از حمایت و کمک به این کارشناسان خرسند می‌شویم. نزدیک به ۱۰ هزار موارد تخصصی حوزه مالکیت معنوی به صورت رایگان بر روی وب سایت ما قرار دارد و در اختیار عموم قرار گرفته است و پیشنهاد می‌کنم مطالب به فارسی ترجمه و در دسترس عموم قرار گیرد.

وی اضافه کرد: راه اندازی مرکز داوری یکی از دغدغه‌های مدنظر بود زیرا حل و فصل اختلافات به جو آرام کسب و کار و جامعه کمک می‌کند و مشکلات بسیاری رفع می‌شود.

کد خبر: ۲۴۳٬۱۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha