۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
جای خالی ایران در بازار اقلیم کردستان عراق| فرصت ها همچنان هدر می روند
بازار گزارش می دهد؛

جای خالی ایران در بازار اقلیم کردستان عراق| فرصت ها همچنان هدر می روند

سنندج- بازار اقلیم کردستان عراق بهترین فرصت برای حضور هر چه بهتر توانمندی های کشور ایران در عرصه های مختلف است ولی تاکنون میزان حضور ایران در این بازار حداقلی بوده است.

بازار؛ گروه استان ها: اقلیم کردستان عراق دارای ظرفیت های بسیار خوبی در عرصه های مختلف است ولی متاسفانه علیرغم وجود ظرفیت های زیاد، همچنان جای ایران در این بازار حداقلی است.

اقلیم کردستان عراق در دو دهه اخیر ظرفیت های زیادی را برای حضور کشورهای منطقه فراهم کرده است که علیرغم وجود ظرفیت های مشترک فرهنگی و اجتماعی، میزان حضور ایران در این بازار حداقلی و ناچیز است و علیرغم همه وعده های داده شده هنوز هم این حضور رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

نیازهای شدید بازار اقلیم کردستان عراق به توانمندی های کشورمان به ویژه استان کردستان بر کسی پوشیده نیست ولی علیرغم انعقاد تفاهم نامه های مختلف به ویژه از سوی مسئولان استانی و حتی ملی، تاکنون حضور ایرانی ها در بازار اقلیم متناسب با ظرفیت ها و استعدادهای در اختیار نیست.

هر سال با حضور مسئولان استانی و کشوری تفاهم نامه های متعدد همکاری بین مسئولان ایرانی و اقلیم به امضا می رسد ولی تاکنون اقدامات عملی در راستای رفع مشکلات و کاستی ها برای همکاری های بیشتر در این راستا صورت نگرفته است.

گردشگری سلامت مهمترین ظرفیت کردستان برای پذیرش مسافران اقلیم کردستان عراق است

استاندار کردستان در نشست اخیر استانهای مرزی ایران و عراق که در شهر ارومیه برگزار شد، با اشاره به ظرفیت های بالای استان در بخش های مختلف اظهار کرد: ظرفیت‌های مطلوبی در بخش درمانی کردستان فراهم شده است که می‌تواند مورد استفاده بیماران و مراجعان از اقلیم و کشور عراق قرار بگیرد.

استاندار کردستان: هر چند اکنون شاهد حضور گردشگران سلامت از اقلیم کردستان عراق در کردستان ایران هستیم اما این میزان باید به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند

اسماعیل زارعی کوشا افزود: هر چند اکنون نیز شاهد حضور گردشگران سلامت از اقلیم کردستان عراق در کردستان ایران هستیم اما با توجه به ظرفیت‌های موجود و اشتراکات زبانی و فرهنگی این میزان باید به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند.

وی اشتراکات فرهنگی میان مردم کردستان ایران و اقلیم را بسیار فراوان و در بعضی حوزه‌ها در حد انطباق نام برد و عنوان کرد: ما در استان کردستان آمادگی داریم تا با همه استان‌های اقلیم و به ویژه حلبچه و سلیمانیه توسعه برنامه های مشترک را داشته باشم.

جای خالی ایران در بازار اقلیم کردستان عراق| فرصت ها همچنان هدر می روند

استاندار کردستان به امضای تفاهم نامه‌های فراوان در سالیان گذشته میان منطقه اقلیم و استان کردستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیشتر مفاد تفاهم نامه‌ها به مرحله اجرا نرسیده‌اند و ما آمادگی داریم که این تفاهم نامه‌ها به صورت کامل و با مشارکت بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی اجرایی شوند.

کردستان آماده پذیرش سرمایه گذاران اقلیم کردستان عراق است

زارعی کوشا در ادامه ضمن تقدیر از حضور سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق یادآوری کرد: هم اکنون سرمایه گذاران خوبی از اقلیم در کردستان ایران و در بخش‌های عمرانی، خدماتی، معدنی و صنعتی سرمایه گذاری کرده اند که باید این سرمایه گذاری‌ها افزایش و روند رو به رشدی را طی کند.

وی با بیان اینکه کارگران و افراد زیادی از کردستان و مناطق کُردنشین ما در منطقه اقلیم مشغول به کار و گاها از شرایط کاری خود ابراز رضایت نمی‌کنند، گفت: ازاستانداران اقلیم انتطار داریم از نیروی کار ایرانی حمایت بیشتری در بخش قضایی، بیمه و حوادث ناشی از کار انجام دهند.

وی در ادامه خواستار رفع برخی محدودیت‌های صادراتی از جمله در بخش محصولات کشاورزی شد و افزود: در مواقعی تصمیماتی توسط استان‌های اقلیم کردستان عراق اتخاد می شود که موجب توقف و کُندی در صادرات می شود و بر همین اساس ما خواستار در پیش گرفتن یک رویه همسان میان استانها در اتخاذ تصمیمات هستیم.

هر چند که خود استاندار کردستان هم در خصوص عملیاتی نشدن تفاهم نامه های قبلی سخن به میان می آورد و از عدم اجرایی شدن آنها گلایه دارد که رئیس اتاق بازرگانی سنندج از تلاش های جدید در راستای رفع محدودیت ها برای صادرات بیشتر به اقلیم کردستان عراق خبر می دهد.

بازار اقلیم مهمترین ظرفیت برای توسعه صادرات در استان کردستان است

علی اکبر عبدالملکی رئیس اتاق بازرگانی تبریز در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به ظرفیت ها و استعدادهای منحصر به فرد اقلیم کردستان عراق و لزوم بهره مندی از این پتانسیل، اظهار کرد: بازار اقلیم کردستان عراق به دلیل نیاز شدید به واردات یکی از فرصت های ارزشمند برای تقویت صادرات در استان کردستان است.

وی با اشاره به نیازهای جدی بازار اقلیم کردستان عراق در در بخش های مختلف، گفت: صنایع غذایی و تولیدات صنعتی یکی از مهمترین نیازهای بازار اقلیم کردستان عراق است و خوشبختانه کشور ما به ویژه کردستان در این دو بخش دارای ظرفیت های خوبی است و باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن بهره برداری کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز: وجود قوانین سخت گیرانه و زائد از سوی دو طرف و همچنین اقدامات خارج از چهارچوب های معمول تجاری از جمله مشکلاتی در مسیر توسعه صادرات به اقلیم کردستان است

عبدالملکی با بیان اینکه تاکنون از ظرفیت های مشترک در اختیار به خوبی استفاده شده است، عنوان کرد: وجود قوانین سخت گیرانه و زائد از سوی دو طرف و همچنین اقدامات خارج از چهارچوب های معمول تجاری از جمله مشکلاتی در مسیر توسعه صادرات به اقلیم کردستان به وجود آمده و باعث بروز مشکلاتی در این راستا شده است.

وی به حضور پر رنگ ترک ها در بازار اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و افزود: حضور تجار ترک در اقلیم کردستان عراق بسیار زیاد است و این در حالی است که ما وجوه مشترک بیشتری داریم و به همین دلیل باید در راستای برنامه ریزی مناسب و بهره مندی از ظرفیت های در اختیار حضور بهتری در اقلیم کردستان عراق داشته باشیم.

جای خالی ایران در بازار اقلیم کردستان عراق| فرصت ها همچنان هدر می روند

وی با اشاره به آمادگی اتاق بازرگانی در راستای ایجاد هماهنگی های بین بخشی در راستای تقویت مبادلات تجاری با اقلیم کردستان عراق، اظهار کرد: افزایش تعامل بخش خصوصی و دولتی در کنار تسهیل شرایط و رویه های تجاری از جمله مهمترین نیازها در راستای حضور بهتر کشورمان در بازار اقلیم کردستان عراق است و انتظار می رود که در سایه اقدامات صورت گرفته شاهد تقویت این مهم باشیم.

تسهیل در مبادلات تجاری و مرزی با اقلیم کردستان عراق ضروری است

یاسین رحیم فرج نائب رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه نیز در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به ظرفیت های مشترک بین دو طرف برای تفاهم و همکاری بهتر، عنوان کرد: در حال حاضر میزان حضور شرکت های ترک در بازار اقلیم بسیار زیاد است.

وی با اشاره به آمادگی برای حمایت از شرکت های ایرانی برای حضور بیشتر در بازار اقلیم کردستان عراق، افزود: ما به عنوان نماینده بخش خصوصی بارها آمادگی خود را برای تسهیل شرایط اعلام کرده ایم ولی متاسفانه طرف های ایرانی خیلی جدی وارد بازار اقلیم نمی شوند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه: حضور حداقلی ایرانی ها در بازار اقلیم کردستان عراق به ویژه استان سلیمانیه مشهود است

یاسین رحیم فرج با اشاره به حضور حداقلی ایرانی ها در بازار اقلیم کردستان عراق به ویژه استان سلیمانیه، بیان کرد: ما دارای اشتراکات زیادی هستیم و به همین دلیل آمادگی برای پذیرش ایرانی ها به ویژه استانهای کردنشین در این منطقه بالاست و باید متناسب با این ظرفیت ها اقدامات عملی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تسهیل در شرایط مبادلات تجاری و همچنین حمایت از شرکت های ایرانی برای حضور در بازار اقلیم کردستان عراق بسیار ضروری است، گفت: خوشبختانه طی سال جاری جلسات و نشست های خوبی بین دو طرف برگزار شده و انتظار می رود که طی ماه های آینده اقدامات بهتری در این زمینه اجرایی شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه عراق گفت: ما مرزهای مشترک زیادی با ایران به ویژه مناطق کردنشین این کشور داریم و در صورتی که از این زیرساخت ها به خوبی استفاده شود، نتایج بهتری برای دو طرف به دنبال خواهد داشت.

موضوع تسهیل در شرایط برای توسعه و تقویت مبادلات تجاری و مرزی یکی از نیازهای لازم و ضروری برای حضور بهتر ایران در بازار اقلیم کردستان عراق است، این مسئله جدای از وضع قوانین جدید باید مشوق های لازم برای فعالان تجارت مرزی نیز در دستور کار قرار گیرد.

سفرهای متعدد مسئولان ایرانی به اقلیم و برگزاری نشست های مختلف هر چند یکی از نیازهای مهم و ضروری است ولی به نظر می رسد که اجرایی کردن تفاهم نامه های امضا شده از این نشست ها بسیار مهمتر است و به همین دلیل باید در این راستا اقدامات عملیاتی در دستور کار قرار گیرد.

عدم بهره مندی از ظرفیت های در اختیار باعث می شود تا بهترین فرصت در راستای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی از کشورمان به بازار اقلیم کردستان عراق از دست برود و به جای ایرانی ها، شرکت های ترک در این بازار حضور بیشتری داشته باشند.

تصویب منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان، فعالیت مرزهای مشترک متعدد با اقلیم کردستان عراق در استانهای آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان، نیاز شدید اقلیم کردستان عراق به خدمت فنی و مهندسی و توانمندی های کشورمان در این زمینه و ... از جمله ظرفیت های مغفول در راستای توسعه و تقویت مبادلات تجاری با این منطقه به شمار می رود.

کد خبر: ۲۴۲٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha