۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
تشکیل کارگروه اشتغال با محوریت اتاق بازرگانی آبادان| توسعه اقتصاد در گروی آموزش است
بازار گزارش می‌دهد؛

تشکیل کارگروه اشتغال با محوریت اتاق بازرگانی آبادان| توسعه اقتصاد در گروی آموزش است

آبادان- کارگروه آموزش و اشتغال آبادان با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این شهر تشکیل شد.

محمود نواصر؛ بازار: امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های موجود در کشور موضوع اشتغالزایی برای جوانان و کاهش بیکاری در جامعه است و عملا بدون نگاه به اشتغال، توسعه اقتصادی رقم نمی خورد.

از آنجایی که اشتغال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است هر یک از ارگان‌های موجود در کشور وظایف خاصی برای ایجاد اشتغال در حوزه‌های مختلف دارند بنابراین برای حصول نتیجه مناسب و بهتر باید یک هم‌افزایی و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی موجود در کشور ایجاد شود.

در این بین یکی از موثرترین راهکارها برای ایجاد اشتغال پایدار مهارت‌ آموزی به نیروی کار در جامعه است که این امر می‌تواند از سوی دستگاه‌های مرتبط با آموزش آغاز شده و با یک هماهنگی مناسب با سایر دستگاه‌های مرتبط با اشتغال و کارآفرینی به نتیجه‌ای مناسب برسد.

مهارت آموزی در رشته‌های مختلف و سطوح دانشگاهی سبب می‌شود تعامل بین دانشگاه و بازار کار بیشتر شده و فارغ التحصیلان دانشگاهی پس از اتمام درس به راحتی با علم به یک مهارت و حرفه با یک دید مثبت و ذهنی آماده‌تر وارد بازار کار شده و خروجی مطلوب‌تری داشته باشند.

پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران موضوع اشتغال و رونق تولید و حمایت از تولیدات داخلی بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گرفت و از آنجایی که مهارت‌ آموزی نیز اهمیت بالایی دارد، این مسئله در ایجاد اشتغال پایدار در دستور کار مسئولان کشوری و استانی قرار گرفته است.

افزایش سطح مهارت و کارآفرینی منجر به افزایش بهره‌وری، ایجاد خلاقیت در نیروی کار، پیشرفت شغلی، ایجاد تحرک در جامعه و... خواهد شد و در چنین شرایطی اهمیت کار آفرینی به همراه مهارت‌آموزی صحیح بیش از گذشته احساس می‌شود

افزایش سطح مهارت و کارآفرینی منجر به افزایش بهره‌وری، ایجاد خلاقیت در نیروی کار، پیشرفت شغلی، ایجاد تحرک در جامعه و... خواهد شد و در چنین شرایطی اهمیت کار آفرینی به همراه مهارت‌آموزی صحیح بیش از گذشته احساس می‌شود و البته مهارت‌ آموزی صرفا مربوط به مهارت فردی در یک رشته خاص محدود نشده و مهارت در تصمیم‌گیری، مدیریت بازار، آموزش و... نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و نمی‌توان از نقش تعیین کننده آن در توسعه جامعه چشم پوشید.

نشست هم افزایی تشکیل کارگروه آموزش و اشتغال شهرستان آبادان با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با حضور مسئولان استانی و شهری در سالن جلسات این اتاق برگزار شد.

تشکیل کارگروه اشتغال با محوریت اتاق بازرگانی آبادان| توسعه اقتصاد در گروی آموزش است

حضور یک تیم سرمایه گذار در آبادان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این نشست اظهار کرد: اخیرا دیداری به همراه سیدمحمد مولوی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با سفیر کشور عمان در جمهوری اسلامی ایران داشتیم و در همه زمینه های اقتصادی به منظور مبادلات اقتصادی آبادان-عمان با وی مذاکره کردیم.

اسدالله کردزنگنه افزود: به دنبال تشکیل یک کمیته در خصوص صنعت، شرکت دارویی، فرآوری خرمای و ... هستیم و با پیگیری هایی که انجام دادیم به زودی یک تیم سرمایه گذار وارد آبادان می شود.

وی ادامه داد: شهرستان آبادان ظرفیت خوبی در زمینه گیاهان دارویی دارد که گیاه شیرین بیان یکی از این موارد است.

کردزنگنه: یکی از طرح های بسیار خوبی که در حال پیگیری آن هستیم طرح پرورش ماهی سیباس است که هر خانوار روستایی می تواند این اقدام را انجام دهد و سپس با سود بالاتری به فروش برساند که در شرایط فعلی یک طرح اشتغالزایی و معیشتی مناسب تلقی می شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان عنوان کرد: یکی از طرح های بسیار خوبی که در حال پیگیری آن هستیم طرح پرورش ماهی سیباس است که هر خانوار روستایی می تواند این اقدام را انجام دهد و سپس با سود بالاتری به فروش برساند که در شرایط فعلی یک طرح اشتغالزایی و معیشتی مناسب تلقی می شود.

تشکیل کارگروه اشتغال با محوریت اتاق بازرگانی آبادان| توسعه اقتصاد در گروی آموزش است

برگزاری جشنواره ملی خرما با نگاه کشاورزی و گردشگری

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار کرد: از نگاه خوب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان به موضوع سرمایه گذاری و اقداماتی که در این خصوص انجام داده تشکر می کنیم.

سیدمحمد مولوی تاکید کرد: با توجه به اهمیت آموزش و پرورش ضرورت دارد از ظرفیت آموزشی و رسالت نسل پروری آن استفاده شود. یکی از ستون های اصلی هر کاری، پژوهش و تحقیقات است و در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس هر اقدام آموزشی در راستای توسعه اقتصادی و بهبود معیشت مردم که نیاز باشد را انجام خواهیم داد.

وی استفاده از ظرفیت فنی و حرفه ای را مهم دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه اداره کل فنی و حرفه ای خوزستان جزو برترین های کشور در توسعه آموزش فنی و حرفه ای و مهارت آموزی است و حتی اخیرا متولی میز جمهوری اسلامی ایران در عراق شده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه چرخه اشتغال همیشه از نظر آموزش دارای مشکلات است، توضیح داد: بانک ها باید به افرادی که کارآفرین هستند و در این مسیر حرکت می کنند با کمترین بروکراسی تسهیلات پرداخت کنند و از آنها به صورت واقعی حمایت کنند.

مولوی: برای اولین بار در زمینه توسعه هنرستان های فنی، ۱۰ هنرستان شهرستان آبادان توسعه داده شد که اقدامی بی نظیر است

مولوی با اشاره به پیامدهای مثبت اقتصادی هنرستان های فنی در اشتغال و آینده نگری، بیان کرد: برای اولین بار در زمینه توسعه هنرستان های فنی، ۱۰ هنرستان شهرستان آبادان توسعه داده شد که اقدامی بی نظیر است.

وی توجه به محصول خرما را یک ضرورت قلمداد کرد و گفت: پیگیر برگزاری جشنواره ملی خرما با نگاه کشاورزی و گردشگری هستیم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم حمایت از شهرک های صنعتی آبادان اظهار کرد: در راستای حمایت از صنایع آبادان، از طریق رئیس جمهور پیگیری می کنم تا دستگاه های منطقه خرید خود را از تولیدات منطقه انجام دهند.

مولوی: یکی از موضوعاتی که در سطح کلان پیگیر آن هستم، پالایشگاه خوزستان است و از هم اکنون باید برای مهارت آموزی نیروهای مورد نیاز آن برنامه ریزی شود

مولوی گفت: یکی از موضوعاتی که در سطح کلان پیگیر آن هستم، پالایشگاه خوزستان است و از هم اکنون باید برای مهارت آموزی نیروهای مورد نیاز آن برنامه ریزی شود.

ورود سریع مهارت آموزان فنی و حرفه ای به بازار کار

مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان در این نشست اظهار کرد: اشتغال و توسعه بدون داشتن مهارت امکان پذیر نیست و مقام معظم رهبری بر توسعه آموزش های فنی و حرفه ای تاکید دارند.

شهرام مولایی هزاروندی افزود: آموزش های فنی و حرفه ای بر اساس نیازمندی های مشاغل است و مدارک آن اعتباری جهانی دارد زیرا زیر نظر سازمان جهانی کار است.

مولایی هزاروندی: یکی از دغدغه های فعلی جامعه اشتغال است و این موضوع در حالی بوده که هر فردی در فنی و حرفه ای آموزش فرا بگیرد، وارد بازار کار می شود

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های فعلی جامعه اشتغال است و این موضوع در حالی بوده که هر فردی در فنی و حرفه ای آموزش فرا بگیرد، وارد بازار کار می شود.

مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان با بیان اینکه بدون آموزش هیچ کشوری توسعه پیدا نمی کند، عنوان کرد: مراکز فنی و حرفه ای شهرهای آبادان و خرمشهر جزو مراکز قدیمی خوزستان بوده و یک ظرفیت هستند.

تشکیل کارگروه اشتغال با محوریت اتاق بازرگانی آبادان| توسعه اقتصاد در گروی آموزش است

مهارت آموزی آسیب شناسی شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این نشست اظهار کرد: با توجه به اهمیتی که آموزش دارد نباید آن را هزینه دانست بلکه سرمایه گذاری است.

حسن افخمی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان علاقمند است با دیگر دستگاه ها همچون آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فنی و حرفه ای یک هم افزایی در راستای برنامه های آموزشی با هدف توسعه اقتصادی داشته باشد.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد یک آسیب شناسی صورت گیرد که چرا در موضوع آموزش علیرغم تلاش برخی دستگاه ها ولی خروجی و در واقع هدف مطلوب نهایی محقق نمی شود؟

افخمی: برای آئین نامه ها همیشه پیوست وجود دارد که باید در خصوص آموزش نیز به این سمت حرکت شود تا وقتی فرد آموزش های لازم را فرا گرفت استاد مربوطه به وی بگوید چگونه وارد بازار کار شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان افزود: برای آئین نامه ها همیشه پیوست وجود دارد که باید در خصوص آموزش نیز به این سمت حرکت شود تا وقتی فرد آموزش های لازم را فرا گرفت استاد مربوطه به وی بگوید چگونه وارد بازار کار شود.

افخمی با اشاره به ظرفیت های صنعت گردشگری در آبادان، ابراز کرد: پیش از اپیدمی کرونا گردشگران عراقی زیادی در آبادان حضور داشتند و از گردشگری خرید و گردشگری سلامت بیشترین استقبال صورت می گرفت و اکنون باید برنامه ریزی شود تا همچون گذشته با حضور این گردشگران پیامدهای مثبت بر روی کسب و کارهای منطقه ایجاد شود.

لزوم برگزاری دوره تعمیر موتور شناورها

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این نشست اظهار کرد: در دنیای فراصنعتی امروز، تربیت نیروی متخصص موضوع بسیار مهمی است.

مسعود قاسم نژاد افزود: در پتروشیمی آبادان همیشه در برخی از موارد همچون جوشکار مشکل داشتیم.

وی عنوان کرد: در زمینه تعمیر موتورهای شناور از فنی و حرفه ای درخواست برگزاری دوره های آموزشی و توانمندسازی جوانان را داریم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان گفت: برگزاری دوره های آموزشی فنی و حرفه ای باید متناسب با نیازهای آبادان باشد.

پرداخت تسهیلات برای تعاونی ها

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست اظهار کرد: دولت نگاه ویژه ای به تعاونی ها دارد و اولویت برنامه ریزی ما برای تعاونی ها است.

حمدالله پاکدامن افزود: متقاضیان کار که دارای مهارت هستند می توانند با تشکیل تعاونی از تسهیلات اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بهره مند شوند.

فنی و حرفه ای خروجی مناسبی دارد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در این نشست اظهار کرد: فنی و حرفه ای از دانشگاه می تواند مهم تر باشد و پیامدهای مثبتی از طریق آموزش در اقتصاد دارد.

حمید حمیداوی افزود: خروجی فنی و حرفه ای سریعتر از دانشگاه منتهی به اشتغالزایی می شود.

بروکراسی دریافت وام زیاد است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در این نشست اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته حتی برای ابتدایی ترین مشاغل فرد پس از آموزش و مهارت آموزی جذب می شود.

فرید فاطمی زاده با اشاره به ضرورت حمایت از شهرک های صنعتی آبادان توضیح داد: صنایع آبادان نیازمند حمایت هستند و یکی از این حمایت ها می تواند برگزاری دوره های آموزشی کاربردی از سوی فنی و حرفه ای باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه بروکراسی دریافت وام زیاد است و باید رویه اصلاح شود.

لیست مشاغل مورد نیاز به فنی و حرفه ای اعلام شد

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آبادان در این نشست اظهار کرد: امسال ۱۲ واحد تولیدی که راکت هستند، راه اندازی می شوند و اشتغالزایی خوبی به همراه دارد.

بیژن بداغی توضیح داد: لیست مشاغل مورد نیازمان را به فنی و حرفه ای آبادان اعلام کرده ایم.

تشکیل کارگروه اشتغال با محوریت اتاق بازرگانی آبادان| توسعه اقتصاد در گروی آموزش است

راه اندازی هنرستان کشاورزی در آبادان

مدیر آموزش و پرورش آبادان در این نشست اظهار کرد: امسال با اقداماتی که انجام شده، اتفاقات خوبی رقم خورد و رتبه آبادان از ۲۷ به ۱۸ ارتقا پیدا کرد و در حال تلاش برای سال های آینده هستیم که رتبه تک رقمی را کسب کنیم.

سیدعلی موسوی افزود: ظرف مدت یک سال ۱۰ هنرستان توسعه دادیم که یکی از این هنرستان ها، هنرستان نفت است. رشته برق، مکانیک، الکترونیک و ... راه اندازی شد.

وی تاکید کرد: در بخش کشاورزی شاهد هستیم که کشاورزی آبادان علمی نیست و نیروهای جوان باید آموزش ببینند.

مدیر آموزش و پرورش آبادان توضیح داد: یک هنرستان کشاورزی در روستای رمیله پیش بینی شده که با همکاری پالایشگاه آبادان برای سال آینده راه اندازی می شود.

موسوی: در روستای سادات یک موزه با محوریت تالاب شادگان وجود دارد که برای آن برنامه ریزی کردیم رشته های پرورش زنبور عسل و همچنین تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی آموزش داده شود

موسوی ادامه داد: در روستای سادات یک موزه با محوریت تالاب شادگان وجود دارد که برای آن برنامه ریزی کردیم رشته های پرورش زنبور عسل و همچنین تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی آموزش داده شود.

وی با اشاره به فنی و حرفه ای خاطرنشان کرد: در موضوع فنی و حرفه ای نیاز است همه عوامل کنار آموزش و پرورش باشند تا با خروجی مناسب و توانمندسازی دانش آموزان بتوان یک بازار کار مناسب همراه با اقتصاد پویا را شاهد باشیم.

تشکیل کارگروه اشتغال با محوریت اتاق بازرگانی آبادان| توسعه اقتصاد در گروی آموزش است

کارگروه اشتغال تشکیل شد

در پایان این نشست به پیشنهاد «سیدمحمد مولوی»، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی کارگروه آموزش و اشتغال با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان تشکیل شد.

آموزش در زمینه صنعت گردشگری، گیاهان دارویی، آبزی پروری، صنایع منطقه، تعمیر موتور شناورهای سبک و سنگین و صنایع دستی جزو ماموریت های ویژه این کارگروه است.

کد خبر: ۲۴۲٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha