۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
به دنبال پیدا کردن سازوکار نظارت بر جنبه حلال کالاهای وارداتی هستیم
آیت الله مبلغی:

به دنبال پیدا کردن سازوکار نظارت بر جنبه حلال کالاهای وارداتی هستیم

قم - فقیه ناظر بر امور حلال کشور با بیان اینکه یکی از راهبردهای اصلی نهاد حلال استاندارد تمرکز روی محصولات کشاورزی است، گفت: به دنبال پیدا کردن سازوکار نظارت بر جنبه حلال کالاهای وارداتی هستیم.

به گزارش بازار به نقل از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، آیت الله احمد مبلغی در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: برای موفقیت در این هدف، تمام زیرمجموعه‌های مرتبط با بخش کشاورزی و صادرات را به‌کار خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه حوزه کشاورزی باید به یک بستر گسترده برای مانور فعالیت‌های حلال تبدیل شود، گفت: با توجه به تنوع محصول در بخش کشاورزی، رونق و جهش تولید در حوزه کشاورزی بیش از دیگر حوزه‌ها باید اتفاق بیفتد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: با توجه به اینکه در محصولات کشاورزی مزیت‌های رقابتی برای صادرات کالا نیز وجود دارد، به‌دنبال آن هستیم که محصولات کشاورزی را با نشان حلال صادرات پذیر کنیم و این اقدام می‌تواند یک حرکت ویژه را برای کشور رقم بزند.

وی بیان داشت: هر استان مختصات مربوط به خود را در زمینه کشاورزی دارد، بنابراین باید کشاورزی هر استان را به صورت جداگانه مورد بررسی داد تا با توجه به آن مختصات، بتوان محصولات آن استان را در مسیر صادرات قرار داد.

آیت الله مبلغی یادآورشد: با توجه به قانون جدید، نشان ملی حلال در اختیار سازمان استاندارد قرار گرفته که با محوریت، نظارت و امضای فقیه ناظر بر امور حلال به کالاهای تولیدی اعطاء خواهد شد، این نشان به دلیل اعتبار بین المللی، مورد پذیرش در منطقه است، از این رو فرصت بسیار مهمی برای صادراتی کردن کالاهای کشور است.

وی گفت: هم‌اکنون محور تعامل با «موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی» (اسمیک)، توسعه زیرساخت‌های کیفی حلال به‌ویژه در زمینه اجرا و صدور گواهی براساس ضوابط قابل‌پذیرش برای تمامی کشورهای عضو اسمیک است.

فقیه ناظر بر امور حلال ابراز امیدواری کرد: نشان حلال که اسمیک هم آن را به‌رسمیت می‌شناسد و در سایر کشورهای اسلامی نیز در اختیار سازمان استاندارد و زیر نظر فقیه ناظر بر امور حلال است، برای ما موفقیت به ارمغان بیاورد.

آیت الله مبلغی در عین حال تاکید کرد: این افزایش در سایه بهره‌گیری از نقش مهم ایران در منطقه، همکاری خوب و سازنده در فضای اسمیک با کشورهای اسلامی و ایجاد زیرساخت‌های لازم و متناسب و پاسخگو در کشور انجام خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون در زمینه حلال، نظارت حقوقی و متمرکز نبود است، گفت: در گذشته بعضی وزارتخانه‌ها ذیل امکانات حقوقی خود؛ این کار را انجام می‌دادند، اما اکنون با متمرکز شدن همه فعالیت‌های حوزه حلال زیر نظر سازمان استاندارد و مأمور شدن یک فقیه ناظر، نظارت دقیق‌تر می‌شود.

وی گفت: با متمرکز شدن همه فعالیت‌های حلال زیر نظر یک سازمان باید فعالیت‌های خود را به طرح راهبردها برای موفقیت در این حوزه، نظارت دقیق و استفاده از ظرفیت استان‌های مختلف معطوف کنیم.

وی گفت: ما علاوه بر تلاش برای افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی حلال، بر جنبه حلال به دنبال سازوکار نظارت بر جنبه حلال کالاهای وارداتی هستیم تا کالایی که حلال نیست، وارد کشور نشود. اکنون نیز برخی کالاها بررسی شده و اشکالات آن را مشخص کرده‌ایم و به‌دنبال ایجاد سازکار مناسب برای آن هستیم.

دکتر کاظم خاوری وزیر جهاد کشاورزی نیز در این نشست طی سخنانی گفت: وزارت کشاورزی آماده است در زمینه حلال، همه نوع کمکی را انجام دهد و زیرساخت‌های این مسئله در کشور فراهم است ولی لازم است با تامین اعتبار و با بهره گیری از متخصصان حرکت منسجم ملی صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که نهاد حلال کشور یک طرح جامع فراگیر را برای حرکت ملی و منسجم در باره حلال ارائه کند امکانات وزارت کشاورزی در این زمینه به کمک این حرکت می‌آید، گفت: فعالیت‌های حلال برای کشاورزی هم، خوب و مفید است و تکمیل زنجیره غذای حلال نقش بسیار مهمی در ایجاد ارزش افزوده برای این محصولات دارد و به جد این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

کد خبر: ۲۴٬۲۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha