۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
قیمت تایرخودرو روی دور تند؛ کمبودها بوی گرانی می‌دهد
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

قیمت تایرخودرو روی دور تند؛ کمبودها بوی گرانی می‌دهد

مشهد- باوجوداینکه شیوع بیماری کرونا کاهش بسزایی در مسافرت‌های بین‌شهری داشت و انتظار می‌رفت که قیمت لاستیک خودرو با کاهش قیمت روبرو شود اما افزایش قیمت و کمبود آن در بازار کمی سوال برانگیز است.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت تایرهای تولید داخل در سایزهای پرمصرف در بازار هنوز هم فاصله چشمگیری باقیمت‌های مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دارد، اختلاف قیمتی که نه‌تنها نهادهای نظارتی  و دولت موفق به کنترل آن نشدند بلکه تعطیلی یک‌ماهه اصناف و لاستیک‌فروشان در کنار تولید تایر هیچ تاثیری در کاهش قیمت ها نداشت.

آنچه این روزها در بازار تایر می‌گذرد حکایت از احتمال افزایش قیمت دوباره تایرهای تولید داخل در بازار دارد

 با حذف ارز ۴۲۰۰ از برخی کالاهای اساسی مانند برنج و شکر که در بازار با افزایش قیمت همراه شد حالا فرمان مهار قیمت‌ها را نیز از فروشندگان لاستیک و هم‌چنین مصرف‌کنندگان گرفته است.

عرضه مستقیم از حرف تا عمل
اگرچه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سال گذشته هنگام تعیین نرخ تایرهای  تولید داخل با احتساب پرداخت ارز دولتی برای واردات مواد اولیه خارجی،‌ قیمت ۳۷۵هزار تومان را برای هر جفت تایر پرایدی تعیین کرد اما گویا زور هیچ‌کس به بازار آزاد نرسید تا قیمت این کالای داخلی به ازای هر جفت ۶۲۰هزار تومان در بازار آزاد فروخته شود.

در این رابطه یکی از دارندگان خودرو «روآ سال» در مشهد به خبرنگار ما می‌گوید: با افزایش قیمت لاستیک و مهم‌تر از آن کمبود جنس در بازار، برخی از کارخانه‌ها اعلام کردند که مصرف‌کننده می‌تواند با مراجعه به سایت کارخانه و ثبت‌نام اینترنتی نسبت به دریافت لاستیک سهمیه‌ای با نرخ تعاونی اقدام کند.

علی وحدتی بابیان اینکه بیش از سه ماه است که هنوز امکان ثبت‌نام برایش فراهم نشده است، افزود: هنگام ورود به سایت ثبت‌نام هیچ عملی برای خرید نمی‌توان انجام داد و لذا این تبلیغات برای ثبت‌نام و عرضه لاستیک از تولیدکننده به مصرف‌کننده توسط کارخانه‌های تولیدی امکان‌پذیر نیست.

وی بابیان اینکه متأسفانه قیمت لاستیک نیز از پائین‌شهر تا بالای شهر نیز با اختلافی ۳۰ تا ۷۰ هزارتومانی روبروست بیان می‌کند: در این راستا بازار نیازمند نظارت بیشتری است.

اگرچه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سال گذشته هنگام تعیین نرخ تایرهای  تولید داخل با احتساب پرداخت ارز دولتی برای واردات مواد اولیه خارجی،‌ قیمت ۳۷۵هزار تومان را برای هر جفت تایر پرایدی تعیین کرد اما گویا زور هیچ‌کس به بازار آزاد نرسید تا قیمت این کالای داخلی به ازای هر جفت ۶۲۰هزار تومان در بازار آزاد فروخته شود

وی اظهار می‌کند: درحالی‌که تولیدات کارخانه‌ها کاهش نداشته ولی تقاضا برای خرید کاهش داشته است لذا کمبود لاستیک در بازار کمی سؤال‌برانگیز است.

کاهش عرضه لاستیک
در این راستا رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک مشهد بابیان اینکه میزان توزیع و عرضه لاستیک توسط کارخانه‌های تولیدی در طی سال جدید کاهش داشته است به بازار گفت: کارخانه‌ها میزان توزیع لاستیک بین نمایندگی‌های خود در سطح شهر را کاهش داده‌اند به‌طوری‌که تعداد لاستیک‌های هر سبد اختصاص‌یافته به نمایندگی از ۲۰۰ حلقه در سال گذشته به ۱۱۰ حلقه در سال جاری رسیده است.

محمد کاظم جنتی در خصوص کمبود برخی محصولات در بازار اظهار کرد: کمبود ناشی برخی از محصولات موردنیاز مصرف‌کنندگان به دلیل فقدان توزیع کافی این کالا است.

وی با تأکید بر این موضوع هم‌اینک لاستیک به حد کافی در اختیار نمایندگی‌های فروش نیست و واحدهای تولیدی سهم لاستیک نمایندگی‌ها را در سال جاری تحویل نداده‌اند ادامه داد: طبیعی است که این موضوع به برخی حاشیه‌های بازار دامن می‌زند.

تأمین لاستیک
وی با اشاره ب این موضوع که نیمی از نیاز مصرفی بازار را لاستیک‌های تولیدشده کارخانه‌های داخلی و نیمی دیگر از طریق واردات تأمین می‌شود ادامه داد: نوسانات دلار و حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌طور حتم بر نرخ این محصول تأثیر خواهد گذاشت و لذا تولیدکنندگان داخل نیز بی‌تأثیر از این افزایش قیمت و یا نوسان نیستند.

نقش تولیدکنندگان در تعیین قدمت
رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک مشهد بابیان اینکه لاستیک خودرو در بازار نرخی مصوب دارد افزود: آذرماه پارسال واحدهای تولیدی به بهانه اصلاح قیمت لاستیک، عرضه آن در سطح نمایندگی‌های فروش را کاهش دادند و تا زمانی که قیمت اصلاح نشد توزیع لاستیک به روال معمول بازنگشت.

وی ادامه داد: بااینکه نرخ مصوب لاستیک در سال گذشته اصلاح شد و نرخ آن برای خودروهای سواری ۲۲ درصد و برای خودروهای سنگین ۳۲ درصد افزایش یافت امسال بار دیگر واحدهای تولیدی لاستیک با محدود کردن عرضه، درخواست اصلاح قیمت لاستیک رادارند.

نحوه توزیع لاستیک
جنتی در خصوص نحوه توزیع لاستیک نیز افزود: کارخانه‌ها به دو روش لاستیک خودروهای سبک را در سطح بازار توزیع می‌کنند به‌طوری‌که ۳۰ درصد از کل توزیع به‌صورت عرضه مستقیم از کارخانه به دست مشتری می‌رسد و ۷۰ درصد از کل توزیع از طریق خرده‌فروشان، پنچر گیران لاستیک و صنوف خدمات خودرویی انجام می‌شود.

آذرماه ۹۸ واحدهای تولیدی به بهانه اصلاح قیمت لاستیک، عرضه آن در سطح نمایندگی‌های فروش را کاهش دادند و تا زمانی که قیمت اصلاح نشد توزیع لاستیک به روال معمول بازنگشت

وی ادامه داد: لاستیک خودروهای نیسان وانت، مینی‌بوس و خاور از طریق نمایندگان کارخانه‌ها در اختیار اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک قرار می‌گیرد تا این اتحادیه لاستیک رابین نهادهای غیردولتی مانند تعاونی وانت‌بارها، تعاونی مینی‌بوس‌رانی‌ها، خودروهای زباله شهرداری، اتحادیه حمل‌ونقل بار و مسافر، انجمن کامیون داران، تعاونی کمپرسی داران، مینی‌بوس‌های مربوط به سرویس‌دهی ادارات و مدارس توزیع کند.

رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک مشهد گفت: از ۱۰۰ درصد لاستیک‌های کامیونی موجود، ۸۵ درصد در اختیار معاونت حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان برای ناوگان برون‌شهری و ۱۵ درصد در اختیار کامیون‌های ناوگان درون‌شهری قرار می‌گیرد که اختصاص این لاستیک‌ها به‌صورت حواله و بر اساس میزان پیمایش کامیون‌ها و سوختی که مصرف می‌کنند انجام می‌شود.

کد خبر: ۲۴٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha