۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
حذف ارز ترجیحی زمینه مدیریت مناسب منابع ارزی و رشد پایدار اقتصادی است
خطیب جمعه تهران:

حذف ارز ترجیحی زمینه مدیریت مناسب منابع ارزی و رشد پایدار اقتصادی است

ابوترابی‌، خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه های نماز جمعه گفت: حذف ارز ترجیحی زمینه مدیریت مناسب منابع ارزی محدود کشور را فراهم کرد که می‌تواند زمینه‌ساز رشد پایدار اقتصادی باشد.

به گزارش بازار، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی‌فرد خطیب جمعه تهران در ابتدای سخنان خود با اشاره به فرازهایی از نامه امام علی (ع) به مالک اشتر، اظهار کرد: مدیران در دولت مردمی باید نماد محبت و لطف و احسان به عموم شهروندان باشند.

وی اضافه کرد: قلب انسان باید شعارش محبت و رحمت باشد. در جمهوری اسلامی ایران شعارهای بلندی داریم. از شعارهای بلندی که در حرکت عظیم ملت تدریجاً شکل گرفت، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود. اما امام علی به شعار دیگری نیز اشاره می‌کنند و این است که باید قلب لبریز از محبت باشد. قلب باید از محبت برای عموم انسان‌ها موج بزند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: لذا ثمره‌ی قلب مهربان، آراستگی انسان به محبت و مهربانی نسبت به دیگران است و این محبت و مهربانی زمینه‌ساز لطف به انسان‌ها است. این دستورالعمل اسلام به جامعه و به ویژه حاکمان است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد افزود: آنگاه که مسئولان در سطوح مدیریتی نسبت به مردم، چنین قلبی و محبتی داشتند، این علامت شکل گیری دولت اسلامی است.

وی گفت: نام دولت مردمی که ریاست جمهوری برای دولت سیزدهم برگزیدند از همین پیام الهام می‌گیرد؛ لذا مدیران در دولت مردمی باید نماد محبت و لطف و احسان به عموم شهروندان باشند.

امام جمعه موقت تهران‌ در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه ضمن گرامیداشت یاد شهدای ۱۷ شهریور ۱۳۵۷، آیت‌الله طالقانی و شهید مدنی، افزود: کنگره عظیم و بی‌نظیر اربعین با مختصات ویژه آن با حضور حدود بیست میلیون نفر از مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان شکوهِ انقلاب تاریخ‌ساز عاشورا را به نمایش گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد افزود: حضور بیش از ۴ میلیون ایرانی در این حرکت عظیم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی، آفریننده حماسه‌ای بزرگ بود؛ نقش دولت و ملت عراق در خلق این رویداد استثنائی برکسی پوشیده نیست. از مردان و زنانی که شوق تکریم زائران را داشتند و به احترام آنان به خدمت ایستادند و از هیأت‌ها و موکب‌های ایران اسلامی، به‌ویژه از مردم شریف کردستان ایران و عراق تشکر می‌کنیم.

وی با تشکر از برنامه ریزی‌های دولتمردان ایران و عراق به ویژه فراجا در موسوم اربعین امسال، تصریح کرد: حضور گسترده مردم تهران در راهپیمایی اربعین و در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعضیم الحسنی (ع) حکایت از ایمان راسخ و باور مستحکم مردم شریف استان تهران به ارزش‌های اسلامی و معارف اهل بیت دارد.

خطیب جمعه تهران گفت: با توجه به اینکه در آستانه سال سوم فعالیت دولت سیزدهم هستیم و عنایت به اینکه برنامه هفتم توسعه، بعضی از اقدامات دولت را طی دو سال گذشته که به اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی کمک کرده است یا می‌تواند زمینه‌ساز تحول در تغییر شاخص‌های کلان اقتصادی باشد، مطرح و توصیه‌هایی را عنوان می‌کنم.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به اینکه دو سال گذشته دولت و مجلس سیاست‌های کلی را با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت در دستور کار قرار داده اند، اظهار کرد: بسیاری از سیاست‌های اقتصادی که ظاهر جذاب دارند، در میان‌مدت و بلندمدت پیامدهای نامطلوب اقتصادی برای مردم و کشور به دنبال دارند که باید مراقب آن‌ها بود؛ در مقابل، سیاست‌های اقتصادی که ظاهری خوشایند ندارند، عموماً در میان‌مدت و بلندمدت دستاوردهای مطلوبی در پی دارند و موجب افزایش سطح رفاه عمومی می‌شود.

وی افزود: تصمیم دولت در حذف ارز ترجیحی از این قبیل تصمیمات مهم و سازنده بود، هرچند این اقدامِ شجاعانه، عقلانی و علمی ظاهری خوشایند نداشت و در کوتاه‌مدت موجب تغییر قیمت کالاها و خدمات شد، اما در میان و بلندمدت دستاوردهای مطلوب و دلپذیری برای اقتصاد کشور داشته و خواهد داشت.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: با حذف رانت ناشی از تخصیص ارز ترجیحی، اولاً یکی از عوامل کلیدی گسترش فساد حذف شد، ثانیاً ضربه‌ای مهلک بر پیکر قاچاق کالاهای یارانه‌ای و پرداخت یارانه به مصرف‌کنندگان خارجی کشورهای همسایه وارد کرد، ثالثاً زمینه مدیریت مناسب منابع ارزی محدود کشور را فراهم کرد که می‌تواند زمینه‌ساز رشد پایدار اقتصادی باشد.

کد خبر: ۲۴۲٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha