۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
اتاق ایران و فدراسیون صادرات انرژی، برای رفع ناترازی برق همکاری می‌کنند
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

اتاق ایران و فدراسیون صادرات انرژی، برای رفع ناترازی برق همکاری می‌کنند

فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند با سرمایه‌گذاری جدید، انرژی مورد نیاز را تامین کرده و با همکاری اتاق ایران پیشنهاد جدیدی به دولت و وزارت نیرو ارایه کند.

به گزارش بازار، حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق ایران با تاکید بر اهمیت تشکل‌ها در ساختار اتاق ایران، گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تشکل تشکل‌هاست و پارلمان نیست که وظیفه قانون‌گذاری داشته باشد؛ ما تشکل تشکل‌ها هستیم و نقش ما مشاوره دادن و اثرگذاری بر سیاست‌گذار است و باید همه برای حصول این هدف مهم تلاش کنیم.

سلاح‌ورزی در نشست با هیات رئیسه فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران، افزود: اتاق ایران شامل دو ساختمان و تعدادی کارشناس نیست؛ اجزای اتاق ایران تشکل‌ها و اتاق‌های شهرستان ‌است. وظیفه اتاق ایران تسهیلگری است و با ایفای صحیح تسهیل‌گری وضعیت شاخص‌ها بهبود می‌یابد و این بهبود خود را در اقتصاد کلان و شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما در این دوره، ساماندهی و رتبه‌بندی تشکل‌هاست. در این بین اگر زمینه ادغام هم وجود داشته باشد، برای مقابله با موازی‌کاری بین تشکل‌ها، انجام خواهد شد. البته در حوزه تشکلی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم هرچند فعالیت‌های رو به جلویی انجام‌شده است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به نظام مطلوب تشکلی اظهار داشت: نظام مطلوب تشکلی، نظامی است که به‌جای تعدد و تکثر تشکل‌ها به سمت تشکیل فدراسیون و کنفدراسیون حرکت کنیم تا درنهایت از موازی‌کاری جلوگیری شود. باید به تشکل‌ها وزن واقعی داده شود و برای همین لازم است نظام ارزیابی تشکل‌ها و رتبه‌بندی آنها را اصلاح کنیم و شاخص‌های علمی و دقیق‌تری را مبنای کار قرار دهیم. البته ساماندهی تشکل‌ها از قبل از انتخابات شروع‌شده، در این راستا برنامه‌ای مدون شده و این کار پیگیری می‌شود.

او در ادامه یکی از محوری‌ترین برنامه‌های اتاق دهم را توجه به تقسیم کار ملی عنوان کرد و افزود: در این حوزه اولین مخاطبان، تشکل‌های بالادستی هستند و قرار است با توافقاتی که با آنها خواهیم داشت، مأموریت‌ها را به آنها تفویض کرده و سپس متناسب با آن منابع لازم را اختصاص دهیم.

سلاح‌ورزی گفت: در این مسیر به بانک اطلاعاتی‌ نیاز داریم و برای این موضوع، اتاق ایران به ایجاد پلتفرمی فکر می‌کند که از روی صورت مالی تشکل‌ها، نسبت‌هایی استخراج شود و در این مسیر با سامانه جامع تجارت توافق کرده‌ایم نسبت‌های اقتصادی مورد نیاز شخص حقیقی و حقوقی را در اختیار ما قرار دهد و امیدواریم تا دو سال آینده، این پلتفرم آماده شود.

او درباره انتخابات کمیسیون‌های تخصصی هم گفت: ما به دنبال این هستیم که براساس مسائل فضای کسب و کار کمیسیون درست کنیم و در مورد مسائل تخصصی به ظرفیت تشکلها، سندیکاها، فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها مراجعه کنیم. البته در این حوزه اول باید نظام تشکلی درست شود و بعد به وضعیت تشکل‌ها و کمیسیون‌های تخصصی سر و سامان داده شود.

در ادامه محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: باید در ساماندهی تشکل‌ها انضباط و قوانین تشکلی کاملا رعایت شود. تمام تلاش هیئت رییسه جدید، دستیابی به ساختار درست تشکلی و ایجاد تشکل‌های بالا دستی مثل فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌هاست.

در بخشی از این نشست حمیدرضا صالحی، رئیس هیات‌مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران گفت: فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران سال ۱۳۸۹ به منظور ساماندهی تشکلی فرآیندهای تولید و صادرات کالاها و خدمات صنایع انرژی ایران و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره‌برداری بیشتر از سرمایه‌گذاری و تولید انرژی در اتاق ایران تاسیس شد. هدف اولیه این فدراسیون این بود که از ظرفیت صنعت احداث و صنعت انرژی در کشور استفاده شود و این بخش از اقتصاد صدای واحدی در فدراسیون داشته باشند.

صالحی گفت: تشکل‌های تشکیل‌دهنده فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران حدود ۶۵ درصد صادرات غیرنفتی ایران را در اختیار دارند و این عدد ۴۵ میلیارد دلار است؛ تلاش ما این است که در کنار اتاق ایران و هیات رئیسه اتاق ایران، این پتانسیل‌ها را جذب اتاق کنیم. تلاش و هدف‌گذاری ما این است که ایران در ۱۰ سال آینده به هاب انرژی و احداث(برق و گاز، نفت، سدسازی) منطقه تبدیل شود. صنایع این حوزه از آخرین استانداردها برخوردار است و از هیچ رانتی در کشور استفاده نکرده است.

وی ادامه داد: هدف ما این است که در کنار اتاق ایران قرار گیریم و می‌توانیم کارشناسان و کارآفرینان زیادی را در اتاق ایران جذب کنیم و در بالا رفتن سهم GDP داشته باشیم.

او اشاره کرد که اخیرا فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با صندوق توسعه ملی جلسه‌ای داشته که بر اساس آن، اگر فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران بتواند در عراق پروژه‌هایی را انجام دهد، می‌تواند از منابع به عنوان صندوق زیرساختی استفاده کند و حتی می‌توان صندوقی مشترک با کشورهای عراق و عربستان تشکیل داد. البته فدراسیون با اتاق‌های مختلف اروپایی هم رابطه خوبی دارد و می‌توان در بازار ثالث اثرگذار بود و مسیری باز کرد تا از پتانسیل موجود در ایران استفاده شود.

او به ظرفیت فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران اشاره کرد که می‌توان از ظرفیت آن در دیپلماسی اقتصادی و معاونت بین‌الملل اتاق ایران استفاده کرد. به گفته صالحی، فدراسیون ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند ناترازی برق و گاز را با سرمایه‌گذاری جدید رفع کند. برای این مسئله، تقاضا وجود دارد و فدراسیون می‌تواند با سرمایه‌گذاری جدید، عرضه را تامین و با کمک و همکاری اتاق ایران پیشنهاد جدیدی به دولت و وزارت نیرو ارایه کند.

در ادامه بهمن صالحی‌جاوید گفت: برنامه‌های اتاق ایران که مولود شرکت‌ها و تشکل‌هاست در دوره جدید درباره تشکل‌های حوزه تخصصی چیست؟ استیفای منافع ملی و بنگاهی به عنوان هدفگذاری برای این دوره باید در نظر گرفته شود و امیدوارم در این دوره اتاق ایران در این مسیر گام بردارد.

او درباره تعارض منافع گفت: امیدواریم اتاق ایران نسبت به فدراسیون‌ها نگاه ویژه‌ای داشته باشد و برنامه‌ریزی فدراسیون هم باید کیفی و قابل اندازه‌گیری باشد.

صالحی جاوید گفت: سیال بودن تشکل‌ها از ویژگی تشکل‌هاست؛ البته این به جای خود مزیت است ولی در وظایف ساختار بالادستی، پیچیدگی و سنگینی ایجاد می‌کند. این شرایط توجیه، هماهنگی و آموزش لازم دارد. توقع فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران از اتاق ایران این است که در راستای توانمند کردن تشکلها، رگولاتوری، تسهیل‌گری و تنظیم‌گری گام بردارد.

در ادامه این نشست سیدمحسن میرصدری، علی‌اصغر گلسرخی، احسان ثقفی درباره مسائل و مشکلات فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران گفتند. آنها تاکید کردند که تنها راه برون‌رفت کشور از مشکلات، صادرات است و این فدراسیون هم وظیفه‌ صادراتی دارد. اما در حوزه صادرات میان دولت و تشکل‌ها وحدت رویه وجود ندارد و لازم است رویه‌ها مورد بازبینی قرار گیرد. اصلاح ایرادات ساختاری تشکل‌ها و کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران در دستور کار قرار گیرد. باید کارهای تخصصی را فدراسیون‌ها و تشکل‌های تخصصی پیگیری کنند و مسائل عام در کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون اقتصاد کلان، کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی و غیره پیگیری شود. به باور اعضای هیئت مدیره فدراسیون، در حال حاضر بین کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران و فدراسیون‌ها رقابت منفی شکل گرفته که لازم است به مشکلات این حوزه رسیدگی شود. همچنین باید تشکل‌ها و فدراسیون‌ها به نسبت تعداد اعضا و وزن خود در اتاق ایران نماینده داشته باشند. وزن‌دهی تشکل‌ها در دستور کار اتاق ایران قرار گیرد و در این زمینه مرکز پژوهش‌های اتاق ایران می‌تواند پژوهش و مطالعه تطبیقی انجام دهد.

جواد زمانی، معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران درباره ماهیت شکلی تشکل‌ها گفت که طبق قانون، اتاق ایران موظف است از موازی‌کاری بین تشکل‌ها جلوگیری کرده و انسجام‌بخشی در این حوزه را جدی دنبال کرده و به سمت ساماندهی تشکل‌ها حرکت کند.

کد خبر: ۲۴۲٬۱۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha