۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۳
قیمت قطعات خودرو افزایش نخواهد یافت| ایجاد محدودیت واردات عامل اصلی کمبود در بازار
رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو در گفت و گو با بازار:

قیمت قطعات خودرو افزایش نخواهد یافت| ایجاد محدودیت واردات عامل اصلی کمبود در بازار

حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران به «بازار» گفت: بازار لوازم یدکی با رکود شدید مواجه است، بعید می دانم نرخ لوازم یدکی در شش ماهه دوم سال جاری افزایشی داشته باشد.

بازار؛ گروه خودرو: شنیده ها حاکی از آن است که دولت واردات رسمی لوازم یدکی خودروها را با محدودیت و ممنوعیت مواجه کرده است. به تازگی نیز دستورالعمل اجرایی ترخیص لوازم یدکی خودروها و خطوط تولید نیز به گمرکات کشور ابلاغ شده است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند این موضوع در شش ماهه دوم سال جاری می تواند قیمت قطعات را افزایش و سبب کاهش معاملات خواهد شد. بنابراین میزان خرابی خودروها و کاهش ایمنی نیز ایجاد خواهد شد، برای بررسی این موضوع با سید احمد حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران به گفت و گو پرداختیم:

برخی از افرادی که خود را تولید کننده قطعات معرفی می کنند، صنعتگر نیستند بلکه از سوبسید تولید استفاده می کنند

* به عنوان پرسش نخست، به تازگی شنیده می شود که ممنوعیت و محدودیت واردات برای قطعات تولید داخل ایجاد شده است، این موضوع در بازار لوازم یدکی چه تاثیری دارد؟

هر نوع قطعه ساخت داخل باید توان تامین نیاز بازار را داشته باشد، باتوجه به مشکلات ارزی و صنعتی در کشور تولیدکنندگان نمی توانند نیاز لوازم یدکی داخل را تامین کنند. متاسفانه مسئولان ذیربط تصمیم غیرکارشناسای برای محدودیت واردات کیت کلاچ اتخاذ کردند. زیرا برخی از افرادی که خود را تولید کننده قطعات معرفی می کنند، صنعتگر نیستند بلکه از سوبسید تولید استفاده می کنند. چرا که این فعالان قطعات کیت کلاچ را از کشوری مانند چین وارد و فقط در واحدهای تولیدی خود اقدام به مونتاژ یا بسته بندی آن می کنند. تصمیماتی از قبیل محدودیت یا ممنوعیت واردات قطعات خودرو منجربه چالش صنفی و کمبود لوازم یدکی در بازار می شود. تا امروز تولیدکننده ای را ندیدم که محصولاتش ظرفیت تامین بازار داخل را داشته باشد.

* برخی از قطعه سازان مدعی دست یابی به تکنولوژی تولید محصولاتی هستند که نیاز داخل بازار را تامین می کند، به نظر شما این موضوع چقدر صحت دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید ساخت یاتاقان در کشور را مثال زد، دو شرکت بزرگ تولید کننده یاتاقان در کشور وجود دارد که مانند سایر شرکت های بزرگ در دنیا از دو منبع اصلی اقدام به واردات رول های یاتاقان به کشور می کنند. اگر در کشور کارخانه ای برای ساخت رول های یاتاقان با دست یابی به تکنولوژی تولید رول های آن احداث شود، ظرفیت سه ماه تولید این کارخانه نیاز بازار را تامین می کند. در این صورت مابقی تولید رول های یاتاقان باید صادر شود که متاسفانه به دلیل جبر تحریم های ظالمانه امکان این موضوع وجود ندارد. بنابراین برای تنظیم بازار لوازم یدکی باید بخشی از نیاز را به صورت واردات تامین کرد.

قیمت قطعات خودرو افزایش نخواهد یافت| ایجاد محدودیت واردات عامل اصلی کمبود در بازار

* بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که دستورالعمل های خلق الساعه سبب ایجاد التهاب در بازار لوازم یدکی می شود، برای بهبود تصمیم گیری متولیان این صنعت با وزارت صمت تعامل دارید؟

بله، براساس جلسات متعدد برای تصمیم گیری یا تدوین دستورالعمل و قوانین جهت محدودیت واردات لوازم یدکی از ظرفیت کارشناسی اتحادیه استفاده خواهد شد. این موضوع می تواند منجربه عدم بحران کمبود قطعات در بازار شود.

متاسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون بازار لوازم یدکی با رکود شدید مواجه است، از همین رو فروشندگان با چالش تامین هزینه های جاری خود مواجه شدند

* باتوجه به افزایش نرخ ارز، بالا رفتن قیمت نهاده های تولید و کاهش قدرت خرید مالکان خودروها وضعیت معاملات لوازم یدکی در بازار چگونه است؟

متاسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون بازار لوازم یدکی با رکود شدید مواجه است، از همین رو فروشندگان با چالش تامین هزینه های جاری خود مواجه شدند. گفتنی است که این موضوع فقط منوط به فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران نبوده و فعالان این حوزه در سراسر کشور با چنین مشکلی مواجه شدند.

* شنیده می شود که قیمت قطعات خودرو در شش ماهه دوم سال جاری افزایش خواهد یافت، این موضوع صحت دارد؟

خیر، همانطور که پیشتر اشاره کردم بازار لوازم یدکی با رکود شدید مواجه شده است، قیمت قطعات در بازار مسیر نزولی دارد. بنابراین بعید می دانم نرخ لوازم یدکی در شش ماهه دوم سال جاری افزایشی داشته باشد. متاسفانه عدم ثبات در سیاستگذاری های صنعتی کشور منجربه ایجاد چالش های مالی برای اصناف و تولیدکنندگان بخش خصوصی شده است.

کد خبر: ۲۴۱٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha