۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
چاره‌ای جز خرید گاز از روسیه نداریم
صدر اعظم اتریش:

چاره‌ای جز خرید گاز از روسیه نداریم

صدر اعظم اتریش اعلام کرد که خرید گاز از روسیه ناخوشایند است، اما برای امنیت انرژی حیاتی است.

به گزارش بازار، کارل نهامر، صدراعظم اتریش گفته است که خرید گاز از روسیه از نظر اخلاقی ناخوشایند است، اما تاکنون هیچ راه دیگری برای تضمین امنیت تأمین انرژی در اتریش جز خرید گاز از روسیه وجود ندارد.

صدراعظم اتریش درباره وابستگی به گاز روسیه گفت: «اولویت شماره یک امنیت تأمین انرژی است. اگر تأمین انرژی مختل شود، سیستم مختل می‌شود و تولید و تأمین انرژی برای مردم نیز مختل می‌شود. به همین دلیل است که اول از همه تأمین امنیت تأمین انرژی است و برای ما چاره‌ای از خرید گاز از روسیه وجود ندارد.»

به گفته این مقام ارشد اتریشی، روسیه با وجود سیاست غیردوستانه، اما شریک تجاری اصلی اتریش است.

صدراعظم اتریش همچنین اظهار داشت که اتریش از سال ۲۰۲۲ شروع به کاهش وابستگی خود به واردات انرژی از روسیه کرده است، اما هنوز به اهداف خود نرسیده است.

نهامر همچنین گفت که شرکت نفت و گاز اتریش OMV تا سال ۲۰۴۰ با غول انرژی روسیه گازپروم قراردادهای عرضه داشته است و فسخ قرارداد برای اتریش بسیار گران تمام می‌شود.

در ماه ژوئیه، «آلفرد استرن»، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اتریش گفته بود که این شرکت به خرید بخش عمده گاز خود از روسیه ادامه خواهد داد و با وجود تضمین قراردادهای جایگزین از منابع دیگر برای پوشش نیازهای واردات انرژی اتریش، قصد ندارد قرارداد بلندمدت با گازپروم را فسخ کند.

پیشتر نیز، کارل نهامر صدراعظم اتریش اعلام کرده بود که اعمال تحریم بر واردات گاز از روسیه غیرممکن است و تحریم‌های ضد روسیه با سرعتی که اتحادیه اروپا امیدوار بود به پیش نمی‌رود.

مقام‌های اتریش پیش از این، میزان وابستگی این کشور را به گاز روسیه ۸۰ درصد ارزیابی کرده بودند و به این علت از تحریم واردات گاز از این کشور حمایت نکردند، هر چند وین به علت وابستگی کمتر به نفت خام روسیه، از اعمال تحریم نفتی اتحادیه اروپا بر مسکو، حمایت کرد.

«کارل نهامر»، صدراعظم اتریش چندی قبل هم گفته بود: اتریش با تحریم عرضه نفت و گاز طبیعی از روسیه به اروپا مخالف است زیرا به شدت به آنها وابسته است. اتریش به گاز روسیه متکی است. بنابراین، ما به وضوح هرگونه ایده در مورد توقف واردات گاز روسیه یا نفت روسیه را رد می‌کنیم.

همچنین یک سیاستمدار اتریشی عقلانیت تصمیم کشورهای اروپایی برای صرف نظر کردن منابع انرژی روسیه در بحبوحه جنگ در اوکراین را زیر سوال برده است.

«جرالد گروس» سیاستمدار اتریشی ونامزد سابق رئیس جمهوری در این کشور اعلام کرد که اقتصاد اتریش بیش از ۵ دهه است که به سمت گاز طبیعی ارزان روسیه متمایل بوده است و تغییر تأمین کننده منبع انرژی اتریش سال‌ها زمان می‌برد.

این سیاستمدار اتریشی در ادامه متذکر شد که خرید گاز روسیه از طریق کشورهای دیگر به چهار برابر قیمت معمول آن، به جای خرید گاز با قیمت ارزان اقدامی منطقی نیست.

گروس در ادامه افزود: شاهد هستید که گاز روسیه همچنان از طریق کشورهای دیگر و با قیمت بالاتر به دست ما می‌رسد.

اتحادیه اروپا به دنبال جایگزینی برای گاز طبیعی روسیه است زیرا متعهد شده است به وابستگی خود به تأمین انرژی از روسیه پایان دهد. کشورهای اروپایی به بهانه جنگ اوکراین تحریم‌های بی سابقه‌ای را علیه صادرات انرژی روسیه وضع کردند اما خود بیشترین آسیب را در این زمینه متحمل شدند.

کد خبر: ۲۴۱٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha