۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
مردم عادی طلاهای عیارگیری شده خریداری نکنند| خرید طلای خام برای غیر حرفه ای ها ممنوع است
تولید کننده طلا و نقره در گفت و گو با بازار:

مردم عادی طلاهای عیارگیری شده خریداری نکنند| خرید طلای خام برای غیر حرفه ای ها ممنوع است

افرادی که در زمینه طلا از تخصص کافی برخوردار نیستند، مبادرت به خرید طلاهای عیارگیری شده نکنند، چون خرید طلای خام برای افرادی که در این زمینه از تخصص و آگاهی کافی برخوردار نیستند، ممنوع است.

بهناز صفری؛ بازار: پس انداز طلا یکی از روش های امن و پرطرفدار است که از دیرباز مردم به این سمت و سو گرایش نشان می دادند. زیرا طلا جزو کالاهایی است که به مرور زمان ارزش خود را از دست نمی دهد و تمام افراد با هر مقدار پس انداز می توانند پول خود را به طلا تبدیل کنند. همچنین با رشد تورم، قیمت طلا نیز به مرور افزایش می یابد و یک گزینه سرمایه گذاری مطمئن در طولانی مدت است.

اما مردم باید به این نکته مهم هم توجه داشته باشند، که خرید هر نوع طلایی، چه شمش و سکه و چه طلای زینتی دارای ارزش افزوده است. بنابراین مردم هنگام خرید باید چند درصدی اضافی تر بابت ارزش افزوده طلا پرداخت کنند. توصیه نمی شود، افرادی که در زمینه طلا از تخصص کافی برخوردار نیستند، مبادرت به خرید طلاهای عیارگیری شده کنند، چون این نوع طلاها بیشتر شبیه یک تکه فلز سیاه است، نه آن مدل طلاهایی که ما می شناسیم. در نتیجه اگر در این رابطه از تخصص کافی برخوردار نباشند ممکن است دچار ضرر و زیان شوند.

بنابراین مردم عادی بهتر است برای پس انداز از شمش یا سکه و طلاهای کم اجرت استفاده کنند که در طولانی مدت قطعا سود خوبی برایشان خواهد داشت.

خرید طلای آب شده به صورت غیرفنی ممنوع است

محمد رسولی زاده تولید کننده طلا و نقره در گفت و گو با بازار در خصوص پس انداز طلا توسط مردم بیان کرد: از قدیم و از زمانی که طلا به عنوان یک فلز با ارزش شناخته شده است، مردم در جاهای مختلف دنیا از این فلز با ارزش به عنوان پس انداز استفاده می کنند، تا در مواقع مورد نیاز بتوانند آن را به پول تبدیل نمایند. تاکنون چیزی جایگزین طلا نشده است، که مردم با اطمینان و با هر مقدار پس اندازی که دارند بتوانند از آن به عنوان پس انداز استفاده کنند.

البته مردم باید به این مساله توجه داشته باشند، هرگونه طلایی را که برای پس انداز خریداری کنند تا حدودی دارای ارزش افزوده خواهد بود. یعنی چه شمش طلا خریداری کنند و یا این که مبادرت به خرید انواع سکه کنند، همه اینها ارزش افزوده دارد

وی تصریح کرد: البته مردم باید به این مساله توجه داشته باشند، هرگونه طلایی را که برای پس انداز خریداری کنند تا حدودی دارای ارزش افزوده خواهد بود. یعنی چه شمش طلا خریداری کنند و یا این که مبادرت به خرید انواع سکه کنند، همه اینها ارزش افزوده دارد.

حباب یا مالیات بر ارزش افزوده؟

تولید کننده طلا و نقره تاکید کرد: درست است که بانک مرکزی هم سکه می زند، اما چیزی که به اسم حباب در بازار معروف است، مالیات و ارزش افزوده ای است که روی انواع محصولات طلا کشیده می شود. درنتیجه همین مالیات و ارزش افزوده موجب ایجاد افت و خیز در قیمت طلا خواهد شد.

وی افزود: لذا مصرف کننده هرکدام از این ها را که بخواهد بخرد، باید هزینه ارزش افزوده را پرداخت کند. مگر این که افراد به قدری در این زمینه تبحر و آگاهی داشته باشند که بروند و طلای آب شده خریداری کنند. البته خرید طلای آب شده به صورت غیرفنی و غیر حرفه ای ممنوع است.

طلاهایی که چندبار کوبیده شده و عیار گیری شده اند ارزش افزوده ندارند، که در این صورت خریداران فقط پول طلای آن را پرداخت می کنند. چرا که دیگر ارزش افزوده ای به اینگونه موارد تعلق نمیگیرد، که به آن طلای خام می گویند

رسولی زاده تصریح کرد: مثلا طلاهایی که چندبار کوبیده شده و عیار گیری شده اند ارزش افزوده ندارند، که در این صورت خریداران فقط پول طلای آن را پرداخت می کنند. چرا که دیگر ارزش افزوده ای به اینگونه موارد تعلق نمیگیردو به آن طلای خام می گویند.

وی تاکید کرد: البته افرادی که سراغ چنین طلاهایی می روند باید حتما افراد خبره باشند، چرا که قیافه این گونه طلاها اصلا شبیه طلاهایی که ما در بازار دیده ایم نیست. بلکه بیشتربه یک تکه فلز سیاه شباهت دارد. درنتیجه افراد عادی و کسانی که تخصصی در این زمینه ندارند، نمیتوانند مبادرت به خرید طلاهای عیار گیری شده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که کارخانه های پالایش طلا بیشتر در کدام مناطق قرار دارند گفت: به طور کلی تعداد کارخانه هایی که طلا پالایش می کنند، زیاد نیستند. شاید هفت یا هشت کارخانه پالایش طلا در ایران وجود داشته باشد. این کار بسیار تخصصی است و حساسیت و دقت زیادی برای این کار نیاز است.

به گفته وی؛ جواهرسازها، به خاطر این که هزینه های پالایش شبیه ما پرداخت نکنند، ماشین آلات کوچک تری در حجم طلاهای خودشان وارد کرده اند که خودشان جواهرات را پالایش می کنند. زیرا پالایش طلا به تنهایی هزینه های فراوانی برای تولید کنندگان ایجاد می کند.

تولید کنندگانی که کارهای خوب و اورجینال تولید می نمایند، نمی توانند با طلاهای قراضه این گونه محصولات را تولید کنند، بلکه باید برای تولید محصولات با کیفیت از شمش طلا استفاده کنند

رسولی زاده تاکید کرد: تولید کنندگانی که کارهای خوب و اورجینال تولید می نمایند، نمی توانند با طلاهای قراضه این گونه محصولات را تولید کنند، بلکه باید برای تولید محصولات با کیفیت از شمش طلا استفاده کنند.

وی افزود: البته پالایش طلا، کاری بسیار سخت و حرفه ای است، حتی شنیده ام برخی از جواهر فروشی هایی که دستگاه های پالایش طلا خریداری کرده اند نتوانسته اند از آنها استفاده کنند، برای همین دستگاه هایشان خوابیده است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین صنوف مختلف طلا باید به این مساله توجه کنند، که پالایش طلا، کار بسیار فنی و سختی است و اگر افراد از تخصص و سواد کافی در این رابطه برخوردار نباشند، نمی توانند در این حیطه موفق عمل کنند.

کد خبر: ۲۴۱٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha