۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
جزئیات خدمات‌رسانی صنعت آب و برق به زائران اربعین
مسئول کمیته آب و برق ستاد مرکزی اربعین تشریح کرد

جزئیات خدمات‌رسانی صنعت آب و برق به زائران اربعین

مسئول کمیته آب و برق ستاد مرکزی اربعین اقدامات صنعت آب و برق به منظور خدمت‌رسانی به زائران در ایام اربعین را تشریح کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، سید یعقوب مرادی، اقدامات صورت گرفته صنعت آب و برق را به منظور خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله‌الحسین (ع) در اربعین سال‌جاری تشریح کرد و گفت: به منظور پیشبرد اقدامات و خدمت‌رسانی مناسب از اربعین سال گذشته جلسات متعددی در تهران و استان‌های منتهی به پایانه‌های مرزی برگزار شد و از چهل روز گذشته همکاران وزارت نیرو در حوزه آب، برق، آبفا و سایر بخش‌های مرتبط عملیات اجرایی را به منظور پیشبرد این مهم آغاز کرده‌اند.

مشاور وزیر نیرو در امور ایثارگران با اشاره به مبادی ورودی و خروجی به کشور عراق افزود: پایانه‌های مرزی ایران و عراق برای تردد زائران در استان‌های کرمانشاه (خسروی)، ایلام (مهران)، خوزستان (چذابه، شلمچه)، سیستان و بلوچستان (ریمدان) و آذربایجان غربی(تمرچین) واقع شده است که بیش از ۱۰۰۰ نفر از کارکنان وزارت نیرو در این پایانه‌ها و کشور عراق برای خدمت‌رسانی به زوار مستقر هستند.

وی در همین زمینه یادآور شد: هفت قرارگاه خدماتی اربعین وزارت نیرو در عراق و پایانه‌های مرزی اعم از آذربایجان غربی (تمرچین)، کردستان (باشماق)، کرمانشاه (خسروی و سومار)، ایلام (مهران)، خوزستان (چذابه و شلمچه)، سیستان و بلوچستان (ریمدان و میرجاوه) و عراق (عتبه عراق) ایجاد شد.

مسئول کمیته آب و برق ستاد مرکزی اربعین یادآور شد: خدمات ستاد اربعین وزارت نیرو تا حدود پنج روز پس از اربعین حسینی در سال‌جاری به منظور بهره‌مندی زائران تداوم دارد.

وی با اشاره به فعالیت ستاد اربعین وزارت نیرو در کشور عراق، اظهار کرد: این ستاد در شهرهای مقدس نجف، کربلا، کاظمین و سامرا و نیز در مسیر راهپیمایی اربعین نجف تا کربلا به زوار خدمت‌رسانی می‌کند و خدمات آب و برق را ارائه می‌دهد.

مرادی همچنین به اعزام ۹۰ دستگاه تانکر آبرسانی سیار به پایانه‌های مرزی و کشور عراق اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۲۰ دستگاه به نجف و کربلا اعزام شده است.
مشاور وزیر نیرو در امور ایثارگران تاکید کرد: آب بهداشتی، سالم، قابل شرب و پایدار در تمام پایانه‌های مرزی تامین شد و همچنین برق پایدار با ظرفیت بالا برای بهره‌مندی زائران حسینی ایجاد شده است.

وی از تامین روشنایی حدود ۸۰۰ هکتار پارکینگ‌های مصوب و شهرهای هدف منتهی به پایانه‌های مرزی سخن به میان آورد و گفت: بر این اساس زائران در هر ساعت شبانه روز بدون مشکلاتی نظیر عدم روشنایی می‌توانند در این پارکینگ‌ها تردد کرده و وسایل نقلیه خود را جابه‌جا کنند.

مرادی بیان کرد: در ادامه اقدامات، دستگاه‌های جنتکس و واتر جت برای شستشوی شبکه فاضلاب و بخش عراقی مرز مهران اعزام شد. یکی از مشکلات کشور عراق به خصوص در رینگ اطراف حرمین بحث فاضلاب است که لازم است این شبکه شستشو داده شود تا اختلالی در این زمینه رخ ندهد.

مسئول کمیته آب و برق ستاد مرکزی اربعین از احداث و بهره‌برداری از پست سیار و ثابت ۱۳۲ کیلووات مهران خبر داد و افزود: سال گذشته این پست سیار احداث شده است و در سال‌جاری نیز عملیات احداث پست ثابت در حال انجام است و انتظار می‌رود به زودی شاهد بهره‌برداری از این پست باشیم.

وی اضافه کرد: در همین راستا ۴۰ اکیپ فنی – مهندسی آب، برق و فاضلاب به عراق برای خدمات‌رسانی به مواکب و حرمین مظهر اعزام شد که شامل ۲۰ اکیپ برق، ۱۶ اکیپ آبرسانی و چهار اکیپ فاضلاب در چهار شهر اصلی اعم از نجف، کربلا، کاظمین و سامرا مستقر هستند.

مشاور وزیر نیرو در امور ایثارگران ادامه داد: وزارت نیرو در مجموع در شهرهای عراق و پایانه‌های مرزی اقدام به احداث و راه‌اندازی ۱۴۰۰ واحد حمام سیار و صحرایی کرده‌ است.

وی به طرح‌ها و پروژه‌های افتتاحی وزارت نیرو در اربعین امسال اشاره کرد و گفت: افتتاح و بهره‌برداری از شبکه پمپاژ شبکه فاضلاب پایانه مرزی مهران، بهره‌برداری از دو سردخانه قرارگاه اربعین وزارت نیرو در پایانه‌ مرزی مهران با حجم ۱۸۰۰ مترمکعب و با ظرفیت حدود چهار میلیون آب بسته‌بندی و خنک و نیز افتتاح کارخانه تولید یخ بهداشتی با ظرفیت ۳۰ تن در روز در کربلای معلی از جمله اقدامات صورت گرفته است.

مرادی یادآور شد: هفت واحد آزمایشگاه سیار میکروبی و شیمیایی به همه پایانه‌های مرزی و شهرهای مقدس عراق برای کنترل کیفی آب‌های توزیع شده اعم از آب‌های بسته‌بندی، تانکر سیار و شبکه توزیع اعزام شده است.

وی به محول کردن تکلیفی از سوی وزارت کشور به وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: نظارت بر توزیع آب بسته‌بندی به تعداد ۲۱۲ میلیون بطری آب تعهد شده توسط سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهای مختلف کشور بر عهده کمیته اربعین آب و برق وزارت نیرو است و بر این اساس بر اجرای این تعهدات و انتقال این آب‌ها به پایانه‌های مرزی و مسیرهای راهپیمایی و نیز خنک‌سازی آن نظارت شده است.

مرادی اظهار کرد: اعزام مولدهای سیار از دیگر اقدامات وزارت نیرو در ایام اربعین است و بیش از ۱۰۰ ژنراتور در پایانه‌های مرزی و شهرهای مقدس عراق فعال است.

مسئول کمیته آب و برق ستاد مرکزی اربعین یادآور شد که هیچ مشکلی در حوزه توزیع و تامین آب بسته‌بندی تاکنون وجود نداشته و با همکاری همه جانبه دستگاه‌ها این امر ملی و فراملی به درستی در حال انجام است.

وی تاکید کرد: توسعه و تامین زیرساخت‌های آب و برق به عنوان مهم‌ترین وظیفه وزارت نیرو در کوتاه مدت قابل اجرا نیست و باید با برنامه‌ریزی در بلند مدت انجام شود و بر این اساس برنامه‌های اربعین ۱۴۰۳ را از مهرماه به صورت ویژه آغاز خواهیم کرد؛ اکنون نیازها، کاستی‌ها و مشکلات شناسایی شده است.

کد خبر: ۲۴۱٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha