۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
موافقت کمیته فقهی سازمان بورس با معاملات سوآپ حامل‌های انرژی
مدیرعامل بورس انرژی ایران اعلام کرد

موافقت کمیته فقهی سازمان بورس با معاملات سوآپ حامل‌های انرژی

نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: گام نخست معاملات سوآپ در بورس انرژی برداشته شد و کمیته فقهی سازمان بورس با معاملات سوآپ حامل‌های انرژی موافقت کرد.

به گزارش بازار، علی نقوی گفت: این کمیته در نشست‌های روزهای ۲۵ مرداد و ۸ شهریور، ابعاد فقهی قراردادهای معاوضه یا سوآپ را مورد بررسی قرار داد و با لزوم رعایت برخی از شرایط فقهی، معاملات قرادادهای سوآپ حامل‌های انرژی را بدون اشکال دانست که به این ترتیب گام مهم و اصلی آغاز این معاملات برداشته شد.

نقوی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی معاملات قراردادهای سوآپ به عنوان یکی از ابزارهای مشتقه از برنامه‌های توسعه‌ای بورس انرژی بود افزود: بورس انرژی یک گزارش مطالعاتی در خصوص این نوع قراردادها اماده کرد که در این گزارش ضمن بررسی تطبیقی این معاملات در سایر بورس‌های انرژی دنیا، مباحث فقهی نیز بررسی و سپس این گزارش به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد. پس از آن موضوع در کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار مورد واکاوی قرار گرفت و تایید شد.

مدیرعامل بورس انرژی ایران درباره گام‌های بعدی راه‌اندازی معاملات این قراردادها گفت: پس از ابلاغ مصوبه کمیته فقهی، موضوع باید در شورایعالی بورس طرح و پس از تایید شورای عالی بورس، مقررات مرتبط با پذیرش، معاملات و تسویه قراردادهای سوآپ یا معاوضه نهایی شده و معاملات قراردادهای معاوضه در بورس انرژی بعد از تصویب و ابلاغ مقررات مربوطه آغاز خواهد شد.

وی افزود: سوآپ عملیاتی است که طی آن یک حامل انرژی مانند نفت خام یا فراوده‌ها تحت یک رویه مشخص وارد کشور شده و و ظرف مهلت معینی معادل آن از محل تولیدات همنام یا غیر همنام داخل کشور صادر می‌شود که در این زمینه می‌توان به سوآپ نفت خام یا گاز با برق اشاره کرد.

نقوی با اشاره به جایگاه خوب ایران به لحاظ جغرافیایی و فنی برای سوآپ حامل‌های انرژی گفت: قرادادهای سوآپ عمدتا توسط شرکت‌های دولتی انجام می‌شود و آماده شدن زیرساخت آن در بورس فرصتی را پیش روی بخش خصوصی قرار می‌دهد تا وارد این بخش شوند.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که به منظور هاب انرژی شدن ایران دنبال می‌شود می‌شود افزود: بورس زیرساخت شفاف برای معاملات حامل‌های انرژی در منطقه بوده و بستر اصلی دسترسی به این هدف است و راه‌اندازی این ابزار جدید مالی در کنار سایر ابزارهایی که در بورس انرژی طراحی شده یا در حال طراحی است، بورس انرژی ایران را به‌عنوان بستر اصلی این هدف معرفی می‌کند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران در تشریح مزایای انجام این معاملات در بورس انرژی در راستای فراهم آوردن فرصت‌های جدید توسعه برای ایران گفت: تجربه سوآپ گاز در دولت‌های مختلف در ایران وجود داشته است. همچنین در مقاطعی شاهد سوآپ نفت خام بودیم. با توجه به پتانسیل‌های موجود در منطقه و زیرساخت‌هایی که ایران دارد به نظر می‌رسد که قراردادهای معاوضه می‌تواند ظرفیت تازه‌ای را در اختیار ذی‌نفعان این بازار قرار دهد.

نقوی با اشاره به زمینه انجام سوآپ نفت خام، گاز و فرآورده‌های نفتی در مناطق شمالی کشور گفت: درخواست‌هایی برای سوآپ برق در مقابل گاز وجود دارد که توسط بخش خصوصی انجام شود و می‌توانیم این معاملات را با آغاز قراردادهای سوآپ در بورس انرژی انجام دهیم. مدیرعامل بورس انرژی تصریح کرد: انجام معاملات سوآپ در بورس انرژی سبب شفافیت این معاملات و عمق‌بخشی به بازار خواهد شد و حضور بخش خصوصی در مبادلات سوآپ در یک سازوکار شفاف یکی دیگر از نتایج انجام معاملات قراردادهای معاوضه در بورس خواهد بود.

کد خبر: ۲۴۱٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha