۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
تولید جهانی نخود به ۱۶ میلیون تن رسید| ایران؛ در جایگاه نهم تولید
بازار بررسی می کند؛

تولید جهانی نخود به ۱۶ میلیون تن رسید| ایران؛ در جایگاه نهم تولید

در شرایطی که بر اساس آمار فائو در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ در سراسر جهان حدود ۱۶ میلیون تن نخود تولید شده است ایران نیز در مدت نامبرده نهمین تولید کننده این نوع حبوبات است.

بازار؛ گروه کشاورزی: حبوبات نوعی دانه خوراکی است که شامل محصولاتی همچون لوبیا، عدس، نخود و غیره می‌ شود و سالانه تولید حبوبات در جهان روند رو به رشد و افزایشی دارد.

سازمان فائو: در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حدود ۸۹ میلیون تن حبوبات در سراسر جهان تولید شده است

داده های آماری فائو حاکی از این است که در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حدود ۸۹ میلیون تن حبوبات در سراسر جهان تولید شده است. این در حالی است که میزان تولید حبوبات در سال ۲۰۱۵ حدود ۵۰.۱۹ میلیون تن بوده است. بر اساس این گزارش اگرچه لوبیا متداول ترین نوع حبوبات است و تا سال ۲۰۱۷ تولید لوبیا در سراسر جهان به حدود ۲۳ میلیون تن رسیده است اما عدس در واقع محبوب ترین نوع حبوبات محسوب می شود.

تولید جهانی نخود به ۱۶ میلیون تن رسید| ایران؛ در جایگاه نهم تولید
تولید جهانی نخود در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲

ضمن اینکه بر اساس برآوردهای صورت گرفته یک نوع از حبوبات که رشد قابل توجهی خواهد داشت نخود است. به این معنا که بر اساس برآوردهای صورت گرفته توسط گروه تحلیل بین المللی بازار (IMARC) انتظار می رود تولید جهانی نخود تا سال ۲۰۲۸ به ۲۶.۲ میلیون تن برسد.

در واقع نخود یک منبع اقتصادی پروتئین های غذایی برای مصرف کنندگان گیاهخواری است و علاوه بر این، امروزه مصرف کنندگان به دلیل افزایش آگاهی نسبت به سلامت خود، محصولات غذایی با محتوای پروتئین بالا را انتخاب می کنند که باعث افزایش تقاضای محصول می شود. از سوی دیگر به دلیل هزینه بالا و دسترسی محدود به منابع پروتئینی بالاتر مانند سویا، نخود به عنوان یک افزودنی خوراک کم هزینه ظاهر شده است، ضمن اینکه رشد جمعیت نیز از دیگر عوامل افزایش دهنده رشد بازار جهانی این محصول است.

هند؛ تولید کننده ۶۰ درصد نخود در سراسر جهان

بر اساس آماری که سالانه سازمان فائو ارائه می دهد، در چند سال گذشته، هند بزرگترین تولید کننده نخود، که به عنوان لوبیا گاربانزو نیز شناخته می شود، در سراسر جهان بوده است. به طوری که در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حجم تولید نخود در این کشور به ۱۲ میلیون تن رسیده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سایت تحلیلی Statista در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کشور ایران در جایگاه نهم تولید نخود قرار گرفته است

همچنین آمارها نشان می دهد استرالیا با ۸۷۶.۵ هزار تن نخود در رتبه دوم قرار گرفت. این در شرایطی است که در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ در سراسر جهان حدود ۱۶ میلیون تن نخود تولید شده است. به این ترتیب هندوستان سالانه بیش از ۶۰ درصد نخود جهان را تولید می کند.

همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سایت تحلیلی Statista در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کشور اتوپیا نیز با تولید ۴۷۸.۲۱هزار تن در رتبه سوم تولید قرار دارد. این در حالی است که به ترتیب کشورهای «ترکیه با ۴۷۵ هزار تن، میانمار با ۴۶۷.۳۴ هزار تن، روسیه با ۳۱۶.۸۴ هزار تن، پاکستان با تولید حدود ۲۳۴ هزار تن، مکزیک با تولید حدود ۱۷۲ هزار تن، ایران با تولید بیش از ۱۶۸ هزار تن و ایالات متحده نیز با تولید حدود ۱۳۰ هزار تن» در جایگاه چهارم تا دهم تولید جهانی نخود قرار دارد. به این ترتیب ایران در جایگاه نهم تولید جهانی نخود قرار دارد.

کد خبر: ۲۴۰٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha