۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
بحران در صنایع داروسازی با قطعی مکرر برق؛ داروسازان به جای توسعه تولید باید دنبال گازوئیل باشند
بازار از آسیب کمبود برق در داروسازی کشور گزارش می دهد

بحران در صنایع داروسازی با قطعی مکرر برق؛ داروسازان به جای توسعه تولید باید دنبال گازوئیل باشند

در شرایطی وضعیت تامین دارو در کشور به ثبات نرسیده و هنوز سایه کمبودها بر آن سنگینی می کند که با قطعی حداقل ۲ روز برق در هفته، ‌داروسازان از ۲۰ درصد برنامه های تولید عقب می مانند.

بازار؛ گروه صنعت: کمبود برق به صنایع داروسازی کشیده شده است؛ صنایعی که در نتیجه کمبود نقدینگی ریالی و ارزی دچار مشکلات عدیده ای هستند و هنوز هم مشکلات ناشی از قیمت گذاری دستوری را به طور کامل پشت سر نگذاشته اند، حالا با این شرایط داروسازان حداقل باید ۲ روز از برنامه های تولید خود در هفته عقب بمانند؛ چرا که مسئولان وزارت نیرو در راستای مدیریت منابع و جلوگیری از قطعی برق مناطق مسکونی تصمیم به قطعی هفتگی و برنامه دار برق صنایع گرفته اند.

تصمیمی که تاثیر مستقیمی بر روی کاهش تولید دارو، عقب ماندن از برنامه های تولید، ‌افزایش ضایعات و هزینه های تولید دارد و نتیجه آن چیزی جز بروز کمبود تا گرانی دارو در بازار دارویی کشور نیست. اتفاقی که حتی می تواند داروسازان را از هدف گذاری های صادراتی و ارز آوری خود نیز دور کند.

بحران صنایع داروسازی با قطعی مکرر برق؛ داروسازان به جای توسعه تولید باید دنبال گازوئیل باشند

وعده بی سرانجام وزیر نیرو و ادامه قطعی برق داروسازان

در رابطه با قطعی هفتگی برق صنایع داروسازی که اکنون در حال اجرا است سید حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو به بازار گفت: در رابطه با رفع مشکلات داروسازان در خصوص قطعی هفتگی برق با علی اکبر محربیان وزیر نیرو صحبت کرده ایم و قول مساعد داده اند که شرکت های دارویی از قطع برق، ‌گاز و یا از محدودیت های این چنینی مستثنی کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر داروسازان همچنان با چنین مشکلی مواجه هستند اعلام کنند؛ چرا که وزیر نیرو وعده داده اند که چنین محدودیتی به هیچ وجه برای شرکت های داروسازی اعمال نشود.

عبده زاده: همچنان با مساله قطعی برق رو به رو هستیم و از این مشکل کاسته نشده است

به دنبال پاسخ معاون وزیر بهداشت در خصوص رفع مشکلات داروسازان در حوزه قطعی برق محمد عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در پاسخ به بازار گفت: همچنان با مساله قطعی برق رو به رو هستیم و از این مشکل کاسته نشده است.

وی با اشاره به اینکه برخلاف خیلی از صنایع برق شهرک بهارستان که شرکت های دارویی در آن مستقر هستند به سه روز در هفته هم افزایش یافته است افزود: البته مشکل شرکت های داروسازی در این شهرک و مناطق دیگر فقط به قطعی برق محدود نمی شود و با مشکل آب هم مواجه هستیم که با تانکر آب رسانی می کنند.

بحران صنایع داروسازی با قطعی مکرر برق؛ داروسازان به جای توسعه تولید باید دنبال گازوئیل باشند

۲۰ درصد برنامه تولید دارو با قطعی برق محقق نمی شود

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در خصوص خسارت هایی که تعطیلی برق به امنیت دارویی کشور وارد می کند بیان داشت: با قطعی ۲ روز برق در هفته، ۶ روز از برنامه تولید عقب می مانیم و در نهایت می بینیم ماهانه ۲۰ درصد از اهداف تولید محقق نمی شود.

عبده زاده افزود: مساله مهمتر از عقب ماندن از برنامه های تولید که به کمبود منتهی می شود این است که در خیلی از پروسه های دارویی از جمله تولید داروهای بایوتک نمی توان برق را قطع کرد و قطعی آن ضررهای هنگفتی را به شرکت های داروسازی وارد می کند؛ ‌ وضعیتی که هرچند سال گذشته با آن رو به رو شدیم اما امسال شدید تر شد و آسیب های بیشتری وارد کرد.

عبده زاده: متاسفانه شرایط به جایی رسیده که مدیران شرکت های داروسازی برای ادامه تولید از ژنراتور استفاده می کنند و برای آن دنبال قیمت گازوئیل هستند

این داروساز تاکید کرد: به طور حتم اگر سرمایه گذاری کافی در زیرساخت های انرژی کشور انجام می شد شاهد این خسارت ها در سال جاری نبودیم. خشارت هایی که اگر برای جلوگیری از آن ها چاره ای اندیشیده نشود در سال های آینده فزاینده تر می شود و تولید و تامین دارو در کشور را مختل می کند.

عبده زاده ادامه داد: در حال حاضر ارز مورد نیاز صنایع داروسازی را اختصاص نمی دهند و منابع کافی ریالی هم در اختیارمان نیست؛ با چنین شرایطی آب و برق هم قطع می شود و واضح است که کمبودها رخ می دهد. متاسفانه شرایط به جایی رسیده که مدیران شرکت های داروسازی برای ادامه تولید از ژنراتور استفاده می کنند و برای آن دنبال قیمت گازوئیل هستند.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی بیان داشت: در شرایط فعلی داروسازان به جای اینکه برنامه های تحقیق و توسعه را پیش ببرند از یکدیگر درباره قیمت آزاد گازوئیل پیگیر می شوند. البته در گذشته نیز گزوئیل خریداری و نگهداری می کردیم اما ژنراتور برای مصرف اضطراری است نه اینکه پایه فعالیت تولید را بر اساس ژنراتور بگذاریم.

وی افزود: کسری انرژی کشور بحثی است که در اتاق بازرگانی نیز به شدت پیگیر هستیم و از چالش های جدی در شرکت های خصوصی و دولتی به شمار می آید و نیاز به سرمایه گذاری های ارزی دارد.

بحران صنایع داروسازی با قطعی مکرر برق؛ داروسازان به جای توسعه تولید باید دنبال گازوئیل باشند

تولید دارو چای نیست که با یک کلید از سر گرفته شود

امیرحسین جمشیدی رئیس انجمن تولید کنندگان داروهای طبیعی، فرآورده ها و طب سنتی ایران نیز در خصوص قطعی برق در واحدهای تولید فرآورده های طبیعی به بازار گفت: تولید فرآورده های دارویی به این شکل نیست که صبح بیاییم چراغ را روشن کنیم و از دستگاه ها و تجهیزات همچون چای ساز بهره مند شویم که با یک دکمه شروع به کار می کند و قطعی برق خللی در روند فعالیت آن ایجاد نکند؛ چرا که در خیلی از پروسه های تولید دستگاه ها چند روز به صورت پیوسته کار می کنند تا برای مثال عمل عصاره گیری انجام شود.

جمشیدی: مسئولان به حوزه دارو باید با دید جامع تری نگاه کنند و نگذارند برق قطع شود چون نه تنها از برنامه تولید عقب می مانیم بلکه انجام خیلی از فعالیت ها با شرایط ناپیوسته برق امکان پذیر نیست

وی افزود: با این تفاسیر داروسازی چه در حوزه فرآورده های طبیعی و چه در حوزه داروهای شیمیایی به این شکل نیست که بتوانیم هر لحظه کار را به دلایلی چون قطعی برق متوقف کنیم و روز بعد یا حتی چند روز بعد کار را از سر بگیریم. برای مثال فرض کنید یک محقق بیولوژیک در حال کار با محیط کشت است، او نمی تواند بعد از چهار روز که برق دوباره وصل شد ادامه کار را انجام دهد و دستاوردهایش از بین می رود.

رئیس انجمن تولید کنندگان داروهای طبیعی ادامه داد: مسئولان به حوزه دارو باید با دید جامع تری نگاه کنند و نگذارند برق قطع شود چون نه تنها از برنامه تولید عقب می مانیم بلکه انجام خیلی از فعالیت ها با شرایط ناپیوسته برق امکان پذیر نیست. از طرفی ناپیوستگی برق منجر به این می شود که با عقب ماندن از برنامه تولید سفارش ها به نتیجه نرسد و باعث کمبود در بازار دارویی می شود. بنابراین موضوع برق در صنایع دارویی را باید متفاوت دید چون با سلامت جامعه رابطه مستقیم دارد.

بحران صنایع داروسازی با قطعی مکرر برق؛ داروسازان به جای توسعه تولید باید دنبال گازوئیل باشند

قطعی برق در کنار دشواری تامین گازوئیل

مهدی پیرصالحی عضو هیئت ‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌ های رژیمی و غذایی ایران با اشاره به اینکه تولید دارو و مکمل نیازمند زیرساخت هایی از جمله برق مستمر است و نمی توان تولید را به دلایل مختلف تعطیل کرد به بازار گفت: با این شرایط در روزهایی که برق قطع می شود به اجبار باید از ژنراتورها استفاده کنیم.

وی افزود: هر چند شرکت ها اغلب به ژنراتور تجهیز هستند و با استفاده از آن تولید را ادامه می دهند اما ژنراتور برای تامین برق دائمی نیست و فقط برای چند ساعت می تواند نیاز برق کارخانه را تامین کند. از طرفی فقط مشکل قطعی برق نیست و برای همان در همان ژنراتور نیز نیازمند تامین گازوئیل هستیم.

پیرصالحی: اگر مسئولان تصمیم به قطعی برق گرفته اند که انتخاب درستی نیست، حداقل باید گازوئیل تولیدکنندگان دارو را تامین کنند که متاسفانه امروز گازوئیل هم برای شرکت ها تامین نمی شود

پیرصالحی با اشاره به اینکه اگر مسئولان تصمیم به قطعی برق گرفته اند که انتخاب درستی نیست تاکید کرد: آن ها حداقل باید گازوئیل تولیدکنندگان دارو را تامین کنند. متاسفانه امروز گازوئیل هم برای شرکت ها تامین نمی شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی شنیده می شود که تامین گازوئیل در حوزه لجستیک هم با مشکل همراه است افزود: حداقل اگر برق را قطع می کنند باید گازوئیل شرکت ها را به همان مقدار روزهایی که برق نیست تامین کنند. حداقل باید سهمیه ای برای شرکت های داروسازی در نظر بگیرند نه اینکه هم برق را قطع کنند و هم بگویند بروید نیازتان را از بازار آزاد تامین کنید.

نیاز به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای رفع ناترازی برق

پیرصالحی با اشاره به اینکه شرایط فعلی برای تامین زیرساخت هایی همچون برق تولید دارو را با چالش مواجه کرده است بیان داشت: توقف دستگاه ها و دوباره کار کردن آن ها ضایعات و هزینه های تولید را بالا برده است. در خیلی از دستگاه ها که با گرما کار می کنند حتی توقف های چند ثانیه ای که ژنراتور وارد خط شود نیز پروسه تولید را دچار مشکل می کند. این درحالی است که چنین مشکلاتی حتی در قیمت گذاری دیده نمی شود و فقط در این بخش سه درصد ضایعات می پذیرند.

پیرصالحی: کشور در تمام صنایع بالا دستی همچون برق، گاز و پتروشیمی نیاز به سرمایه گذاری دارد، بنابراین اگر در صنایع بالا دستی سرمایه گذاری نشود در صنایع پایینی مشکلات چند برابر بروز می کند

عضو هیئت ‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌ های رژیمی و غذایی ایران افزود: به نظر می رسد خیلی از معضلات بخشی نیست و باید سیاست گذاران و قانون گذاران در کشور نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنند. بالاخره ناترازی برق امسال که گفته می شود حدود ۱۵ درصد است، با توجه به رشد جمعیت و افزایش مصرف در سال های آینده بیشتر می شود. بنابراین در برنامه هفتم توسعه باید بر روی رفع چنین مشکلاتی تمرکز شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آب و گاز هم دچار مشکل هستیم ادامه داد: یکی از مسئولان گفته بود که ۷۰ میلیارد دلار برای برطرف کردن ناترازی گاز نیاز داریم و به نظر می رسد همین حدود نیز برای رفع ناترازی برق احتیاج داشته باشیم. بنابراین اگر در زیرساخت ها اصلاحات انجام نشود خود به خود معضلات در صنایع پایین دستی افزایش می یابد و هر سال هم بر حجم مشکلات تولید اضافه می کنند.

پیرصالحی تاکید کرد: کشور در تمام صنایع بالا دستی همچون برق، گاز و پتروشیمی نیاز به سرمایه گذاری دارد. بنابراین اگر در صنایع بالا دستی سرمایه گذاری نشود در پایینی ها مشکلات چند برابر بروز می کند. اتفاقی که نتیجه آن را اکنون می بینیم و شرکت های بورسی دارویی نرخ استهلاک بالاتری نسبت سرمایه گذاری دارند؛ یعنی ما نرفته ایم دستگاه بخریم و هر چقدر پول داشته باشیم مجبوریم برای قطعات همین دستگاه ها هزینه کنیم.

کد خبر: ۲۴۰٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha