۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
افزایش تمایل سهامداران به خرید سهام شرکت های کوچکتر 
سرمایه گذاران استراتژی خود را تا حدودی تغییر داده اند؟

افزایش تمایل سهامداران به خرید سهام شرکت های کوچکتر 

در چند روز اخیر رشد شاخص کل بورس با محوریت نمادهای بزرگ بود اما حالا تابلو حکایت از این دارد که سرمایه گذاران استراتژی خود را تا حدودی تغییر داده اند و به دنبال خرید سهام شرکت های کوچکتر رفته اند.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بورس در هفته جاری صعودی مانده و نخستین مقاومت خود را پشت سر گذاشته و با توجه به تحلیل بسیاری از تکنیکالیست ها شاخص باید به مقاومت شکسته شده پولبک داشته باشد، اما انتشار خبرهای مثبت درباره نرخ خوراک و عوارض عملا این موضوع را به تاخیر انداخته است.

از این رو پیش بینی می شود شاخص کل بورس نوسانات روزانه داشته باشد و با روندی مثبت هفته را به پایان برساند، هرچند ارزش معاملات در روز دوشنبه کاهش داشته و این موضوع تحت تاثیر انتظار سهامداران و سرمایه گذاران برای پولبک است.

از طرف دیگر بسیاری از نوسان گیرها روز دوشنبه سهام خود را عرضه کردند و این موضوع به افزایش تلاطم بازار دامن زد، اما افزایش خرید حقیقی ها از نمادهای بزرگ و همچنین حمایت حقوقی ها روند مثبت بازار را حفظ کرده است.

به گفته احمد جانجان در شرایط کنونی قیمت نرخ خوراک شناور شده و بر مبنای هاب اروپا تعیین می شود که ریسک گرانی گاز در زمستان برای هاب اروپا وجود دارد و این موضوع روی شرکت های ایرانی هم تاثیر می گذارد

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر با وجود خبرهای مثبت هنوز قاطعیت و شفافیت درباره خبرها وجود ندارد، گفت: در شرایط کنونی قیمت نرخ خوراک شناور شده و بر مبنای هاب اروپا تعیین می شود که ریسک گرانی گاز در زمستان برای هاب اروپا وجود دارد و این موضوع روی شرکت های ایرانی هم تاثیر می گذارد.

احمد جانجان با بیان اینکه مقررات مربوط به نرخ خوراک باید با در نظر گرفتن هاب های منطقه ای باشد، افزود: با این حال شناور شدن نرخ خوراک بهتر از مصوبه قبلی است به همین دلیل در حال حاضر تقاضا برای خرید سهام شرکت های پتروشیمی افزایش یافته است.

او با تاکید بر اینکه بازار در چند وقت اخیر اصلاح عمیقی داشته است، تصریح کرد: در حال حاضر اگر شاخص از سطح کنونی تا سقف قله اردیبهشت پیش برود وارد روندی تازه می شود اما اگر وارد فاز اصلاح زمانی شود می تواند تا محدوده حمایت اصلی یعنی یک میلیون و هشتصد هزار واحد هم اصلاح داشته باشد.

شاخص کل بورس با محوریت نمادهای بزرگ

در چند روز اخیر رشد شاخص کل بورس با محوریت نمادهای بزرگ بازار بودن و برخی از آنها ۲۰ درصد رشد را هم تجربه کرده اند اما در روز دوشنبه معاملات آنها متعادل شد و به دلیل اینکه عرضه ها قدرت بیشتری پیدا کردند سرمایه گذاران استراتژی خود را تا حدودی تغییر داده اند و به دنبال خرید سهام شرکت های کوچکتر رفته اند به همین دلیل احتمالا در روزهای آتی شاخص هم وزن رشد بالاتری ثبت خواهد کرد.

ندا کریمی معتقد است که کف تکنیکالی در بسیاری از نمادها نمایان شده است و از طرف دیگر سیگنال نسبت سود تقسیمی به قیمت سهام شستا منجر به افزایش تقاضا برای این نماد شد و روی کلیت بازار تاثیر گذاشت

کارشناس دیگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در دو روز اول هفته بیش از ۱۰۰ هزار واحد رشد کرده رشدی که با افزایش تقاضا در تمام گروه های بازار همراه شده است.

ندا کریمی با بیان اینکه نخستین محرک رشد اخبار در خصوص فرموله شدن قیمت گاز طبیعی و پایان گاز ۷ هزار تومانی در بازار بود، افزود: همچنین خبر کاهش عوارض صادرات به ۰.۵ درصد در افزایش تقاضا موثر بود.

او با تاکید بر اینکه بازار انتظار حذف ارز ۲۸.۵ هزار تومانی برای پالایشی و سایر محصولات را داشت، تصریح کرد: با این حال کف تکنیکالی در بسیاری از نمادها نمایان شده است و از طرف دیگر سیگنال نسبت سود تقسیمی به قیمت سهام شستا منجر به افزایش تقاضا برای این نماد شد و روی کلیت بازار تاثیر گذاشت.

او با اشاره به اینکه بازار روند صعودی به خود گرفته است، اظهار کرد: به نظر تخلیه اخبار منفی و موج اخبار مثبت، از دلایل اصلی این رشد بوده است؛ همچنین در این دو روز، شاهد رشد در گروه خودرویی، پالایشی و ... هستیم.

او با بیان اینکه گروه خودرویی با توجه به احتمال تعدیل قیمت براساس عملکرد ۱۲ ماهه توسط شورای گزینه های جذابی برای سرمایه گذاران به شمار می رود، اظهار کرد: همچنین گروه پالایشی پس از اصلاح شدید و روند صعودی قیمت نفت و شایعات افزایش نرخ به ۳۸ هزار تومان، مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است.

شرایط حاکم بر بازار سرمایه نشان‌دهنده عدم ثبات است و تصمیم گیری سرمایه گذاران را در شرایط ریسک زیاد قرار می دهد. اما با در نظر گرفتن گزارش های خوب و قابل‌قبول تعداد زیادی از شرکت‌های بورسی در چند ماه اخیر ریسک کاهش یافته است

او با بیان اینکه بازار چندان گران نیست، اما تداوم روند صعودی بازار، نیازمند تحولات مثبت دیگری هم است، تصریح کرد: از گروه هایی که می تواند در روزهای آتی مورد توجه قرار گیرد، گروه بانکی است که در کنار گروه خودرویی و پالایشی، می توانند گزینه های جذابی باشند.

کریمی تاکید کرد: در مجموع چشم انداز بازار در روزهای پیش‌رو، صعودی و با چرخش به سمت سایر صنایع و به خصوص صنایع کوچک تر خواهد بود.

براساس این گزارش، شرایط حاکم بر بازار سرمایه نشان‌دهنده عدم ثبات است و تصمیم گیری سرمایه گذاران را در شرایط ریسک زیاد قرار می دهد. اما با در نظر گرفتن گزارش های خوب و قابل‌قبول تعداد زیادی از شرکت‌های بورسی در چند ماه اخیر و افزایش نرخ محصولات تولیدی و سطح فعالیت های آن‌ها، قیمت فعلی سهام شرکتها ارزشمند هستند و انتظار افزایش ارزش معاملات و صعود قیمت سهام شرکت ها و به‌تبع آن صعود شاخص کل را داریم، به شرط آن که شرایط محیطی و عوامل تأثیرگذار بر بازار سرمایه به ثبات نسبی برسند؛ در غیر این صورت همچنان شاهد نوسانات شدید در بازار سرمایه خواهیم بود.

کد خبر: ۲۴۰٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha