توسعه تجارت ایران و نیجریه نیازمند تدوین نقشه راه برای اجرای توافقات تجاری است
در همایش بررسی فرصت‌های تجاری ایران و نیجریه تأکید شد

توسعه تجارت ایران و نیجریه نیازمند تدوین نقشه راه برای اجرای توافقات تجاری است

در همایش بررسی فرصت‌های تجاری ایران و نیجریه بر ضرورت شناسایی ظرفیت‌های تجاری جدید به تجار دو کشور، رفع موانع حمل‌ونقل‌ و انتقالات پولی و بانکی و تدوین نقشه راه برای اجرای توافقات تجاری تأکید شد.

به گزارش بازار، مدیرکل آفریقا و عربی معاونت بین‌الملل اتاق ایران گفت: ایران و نیجریه در کنار همکاری‌های خود در حوزه‌های کشاورزی، معدن، نفت و گاز می‌توانند در دو حوزه جدید یعنی آی‌تی و مخابرات و فناوری مخابرات روابط تجاری تازه‌ای تعریف کنند.

او در همایش بررسی فرصت‌های تجاری ایران و نیجریه ادامه داد: نیجریه دروازه ورود ایران به منطقه غرب آفریقا است و ایران با توجه به موقعیت استراتژیک خود در منطقه غرب آسیا و دسترسی به بازار ۴۰۰ میلیونی کشورهای همسایه و CIS، می‌تواند همکاری متقابلی با نیجریه داشته باشد.

خاصی پور با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری دو کشور در سطح ظرفیت‌های تجاری آن‌ها نیست، افزود: وظیفه اتاق‌های دو کشور، شناسایی فرصت‌های تجاری به فعالان اقتصادی خود، ایجاد ارتباط میان تجار و احصا موانع و مشکلات و انتقال آن‌ها به دولت‌هاست. ما باید نقیصه شناخت تجار از ظرفیت‌های یکدیگر را با برگزاری چنین نشست هایی مرتفع کنیم.

او تأکید کرد: مشکلات حمل‌ونقل، مبادلات بانکی و تهاتر از جمله مشکلات اصلی ما در ارتباط با آفریقاست که نیازمند پیگیری‌های جدی است.

سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در نیجریه سودآور خواهد بود
یاکوبو سنتوراکی سلیمان، سفیر نیجریه در تهران نیز با اشاره به موقعیت ویژه این کشور در غرب آفریقا، گفت: با تدابیر دولت جدید نیجریه زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در این کشور بیش از پیش فراهم شده است.

او با بیان اینکه نیجریه عضو اکوآس (جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) بوده و بازار منطقه‌ای ۳۵۰ میلیون نفری را در بین ۱۶ کشور تحت پوشش دارد، ادامه داد: سرمایه‌گذاری در نیجریه کاملاً تضمین شده است و امیدواریم ایران بتواند از پتانسیل‌های بالقوه کشور ما استفاده کند. دولت تضمین کرده کشورهایی که در زمینه نفت در نیجریه فعال باشند بتوانند بهره و سود آن را دریافت کرده و از نیجریه خارج کنند. در زمینه نرخ مالیات و جلوگیری از مالیات مضاعف و تعرفه‌های گمرکی هم به دنبال اصلاحاتی است تا موانع سرمایه‌گذاری را بردارد. لذا برای ایران سرمایه‌گذاری در نیجریه کاملاً سودآور خواهد بود.

سفیر نیجریه در تهران با ابراز تمایل برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی ایران در بخش انرژی این کشور، افزود: با قوانین جدید دولت، افراد می‌توانند به شکل خصوصی نیروگاه تولید برق داشته باشند. همچنین دولت مالیات‌ها در حوزه مخابرات و ارتباطات را تعلیق کرده است. افزون بر این‌ها در بخش کشاورزی و کشت فراسرزمینی و تولید دارو شرایط بسیار مناسبی برای همکاری‌های مشترک در نیجریه وجود دارد و ما از حضور سرمایه‌گذاران ایرانی استقبال می‌کنیم.

او با تأکید بر ضرورت برگزاری نشست‌های B۲B، همایش‌های تجاری با حضور فعالان اقتصادی دو کشور و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی گفت: باید حوزه‌های همکاری که در اولویت نخست کشورها قرار دارند را مشخص کنیم. اتاق‌های بازرگانی و سفارتخانه‌های دو کشور باید بتوانند تماس‌های لازم را برقرار کنند تا با تبادل اطلاعات و رفع موانع در مسیر این اولویت‌های تجاری روابط دو کشور گسترش یابد.

باید رفت‌وآمد هیات‌های تجاری ایران و نیجریه را فعال کنیم
محمد علی‌بک، سفیر ایران در آبوجا نیز با بیان اینکه ایران در چندسال گذشته اولویت تجاری برای آفریقا قائل نبوده و این امر مشکلاتی در روابط تجاری ما با این قاره ایجاد کرده است گفت: اگرچه خوشبختانه این روند در حال تغییر است، اما یکی از مشکلات اساسی ما با افریقا این است که بخش خصوصی ایران درگیر مناسبات تجاری با کشورهای آفریقایی نشده است. امکانات دولت در گسترش روابط تجاری با آفریقا محدود است و بخش خصوصی است که می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد.

او با بیان اینکه ما هنوز نتوانستیم ظرفیت‌های تجاری دو کشور را به تجار یکدیگر معرفی کنیم، افزود: در طول سه سال گذشته بخشی از این ظرفیت‌ها را شناسایی کردیم و روابط تجاری را افزایش دادیم. به طوری که حجم مبادلات ما از حدود ۱۸ میلیون دلار در سال ۹۹ به بیش از ۱۴۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است؛ اما این میزان هنوز رقم ناچیزی است. چرا که گردش مالی نیجریه در صادرات و واردات در سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است.

علی‌بک گفت: اگرچه مشکلات صدور روادید نیجریه برای تجار ایرانی تا حد زیادی مرتفع شده؛ اما سفر بین دو کشور بسیار محدود است و بنابراین باید رفت‌وآمدهای هیات های تجاری دو کشور را فعال کنیم. صادرات غیرنفتی ایران بازار خوبی در نیجریه دارد و در حوزه ساخت‌وساز و مصالح ساختمانی، های‌تک، خدمات و تجهیزات پزشکی، دارو، زمینه‌های خوبی برای همکاری وجود دارد.

توافقات ایران و نیجریه نیازمند پیوست عملیاتی است
مسعود برهمن، رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا هم با تأکید بر اینکه توافقات میان ایران و نیجریه نیازمند پیوست عملیاتی و اجرایی است، گفت: بدون داشتن نقشه راه برای عملی کردن توافقات تجاری سهم ما از گردش مالی ۱۰۰ میلیارد دلاری نیجریه بیشتر از ۱۴۰ میلیون دلار نخواهد بود.

او ادامه داد: دو طرف ظرفیت‌های زیادی دارند؛ اما تجار دو کشور اطلاع زیادی از این ظرفیت‌ها ندارند. اتاق‌ها و سفارتخانه‌ها باید این اطلاعات را منتقل کنند.

برهمن با بیان اینکه به دلیل مشکلات نقل‌وانتقال مالی، هزینه مبادله با آفریقا مقرون به صرفه نیست، افزود: افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور نیازمند رفع مشکلات انتقال پول، هموار شدن مسیر رفت‌وآمد هوایی و دریایی و پذیرش ضمانت‌نامه‌های بانکی ایران از سوی نیجریه است.

سند حمل هوایی با نیجریه اجرایی شود
باغبان، مدیر دفتر افریقای سازمان توسعه تجارت هم در این همایش، گفت: یکی از نکات مؤثر در افزایش سطح روابط تجاری با نیجریه اجرای سند حمل هوایی است که بر اساس آن هواپیمایی ماهان پرواز مستقیم به لاگوس برقرار خواهد کرد؛ اما هنوز به سرانجام نرسیده و برخی از مجوزها عملیاتی نشده است. اگر این خط هوایی برقرار شود اثر زیادی بر توسعه روابط دو کشور خواهد داشت.

او با بیان اینکه تا پایان امسال هفتمین کمیسیون مشترک ایران و نیجریه در نیجریه برگزار خواهد شد، ادامه داد: باید نقشه راهی تنظیم کنیم و بتوانیم پروژه‌های مشترک در حوزه خدمات فنی و مهندسی، صادرات کالا و خدمات را احصا کرده و اسناد مورد نیاز آن‌ها را در اجلاس مشترک به نتیجه برسانیم.

صادقی، نماینده وزارت امور خارجه نیز با اشاره به بازار بزرگ نیجریه برای محصولات ایرانی، گفت: موافقت‌نامه‌های تجاری مختلفی که نیجریه با کشورهای پیرامون خود دارد آن را به یک بازار بسیار جذاب تبدیل کرده است.

کد خبر: ۲۴۰٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha